کد مطلب: 

296516

تشریح چالش‌ها و راهبردهای تولید و عرضه خدمات و محتوای سالم در حوزه فاوا (3)

دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: با تشریح موضوعات مربوط به «تولید و عرضه خدمات و محتوای سالم» از زیربخش های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند تحول دولت مردمی، برنامه اقدام طبق زمانبندی، مشخص گردیده که نیاز به ارزیابی عملکرد دارد.
تشریح چالش‌ها و راهبردهای تولید و عرضه خدمات و محتوای سالم در حوزه فاوا (3)

فرامرز رستگار، دبیر و نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در ادامه یادداشت «انتظارات از دولت جدید» (1) و اشاره به اهمیت سند تحول دولت مردمی (لینک) و یادداشت «تشریح چالش‌ها و راهبردهای «زیرساخت شبکه ملی اطلاعات» در سند تحول دولت مردمی» (2) (لینک)، اکنون در این یادداشت (3) به موضوعات مربوط به تولید و عرضه خدمات و محتوای سالم از زیربخش های فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته، که به شرح ذیل است:

چالش ۲: ضعف در تولید و عرضه خدمات و محتوای سالم و اعتماد پائین کاربران.

عامل ۱: ضعف خدمات داخلی فضای مجازی در رقابت با نمونه های خارجی.

راهبرد۱: ارتقای کیفیت خدمات فضای مجازی داخلی.

اهم اقدامات لازم:

۱- استقرار نظام جامع تنظیم‌گری فضای مجازی در تعامل با تنظیم گران بخشی (تا سال ۱۴۰۲ توسط دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، دستگاه های اجرایی مرتبط).
۲- ارائه خدمات توانمندساز مشاوره ای، حقوقی، زیرساختی و تسهیلات به ارائه دهندگان خدمات داخلی در چارچوب برنامه های حمایتی (تا سال ۱۴۰۲ توسط وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری، وزارت ارشاد).
۳- الزام به اجرایی سازی قوانین مرتبط با رفع انحصار و ایجاد فضای رقابتی در ارائه خدمات فضای مجازی (تا سال ۱۴۰۱ توسط وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی رقابت، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).

عامل۲: ضعف در تولید و عرضه محتوای سالم.

راهبرد ۱: توسعه محتوای ایرانی- اسلامی.

اهم اقدامات لازم:

۱- طراحی سازوکارهای لازم برای تخصیص درآمد حاصل از تولید و انتشار محتوا به کسب و کارها و فعالان تولید محتوای سالم(تاسال۱۴۰۲ توسط دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات).
۲- رفع موانع تولید محتوا، نظیر حذف مجوزهای متعدد، تغییر نظارت های پیشینی به نظارت های پسینی و هوشمند و واگذاری مسئولیت محتوا به کاربر منتشرکننده (تا سال ۱۴۰۲ توسط دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد).
۳- حمایت از راه اندازی و توسعه سکوها (پلتفرم ها) ارائه خدمات و محتوای ایرانی- اسلامی، نظیر سکوی صوت و تصویر فراگیر، دانشنامه و کتابخانه مجازی در سطح منطقه و بین الملل و قابل رقابت با خدمات مشابه منطقه ای از منظر کمی و کیفی (تا سال ۱۴۰۳ توسط وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه).

راهبرد ۲: متناسب سازی سطوح دسترسی با گروه های مختلف کاربر.

اهم اقدامات لازم:

۱- الزام اپراتورهای ارتباطی به ارائه دسترسی های تخصصی متناسب با شرایط سنی و نیازمندی‌های تخصصی گروه های کاربر (تا سال ۱۴۰۱ توسط وزارت ارتباطات).
۲- تولید و تسهیل دسترسی عمومی به ابزارهای کارآمد حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی برای والدین (تا سال ۱۴۰۱ توسط وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش).

امیدواریم در مرحله انتقال دولت سیزدهم به دولت چهاردهم، اقدامات انجام شده و فاصله نتایج حاصله با نشانگرهای وضعیت مطلوب (تعریف شده در سال ۱۴۰۰ و همچنین امروز) دقیقا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-07-02 15:03

افزودن دیدگاه جدید