کدخبر :304140 پرینت
19 تیر 1403 - 22:34

آزمایشگاه داده کاوی مالیات افتتاح شد

آزمایشگاه داده کاوی مالیاتی با حضور دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، انجمن‌های تخصصی و شرکت‌های دانش بنیان و با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی افتتاح شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، امروز سه شنبه 19 تیر 1403، با حضور دکتر خاندوزی (وزیر امور اقتصاد و دارایی) و جمعی از مقامات عالی رتبه، شخصیت‌های علمی، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه فاوا و در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، آیین افتتاح آزمایشگاه داده کاوی مالیاتی با مشارکت دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، انجمن های تخصصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در محل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار و در حاشیه آن، تفاهم‌نامه  های همکاری به امضا رسید.

در این مراسم، سید احسان خاندوزی با  بیان  اینکه  حرکت به سمت داده محوری شروع شده است که امیدواریم این روند استمرار یابد، عنوان نمود: در طول چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی در حوزه شناسایی مودیان مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی انجام شده است‌.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به آزمایشگاه داده کاوی مالیاتی گفت: این آزمایشگاه برای استفاده کاربران و پژوهشگران جهت تحلیل داده ها اختصاص یافته است. 

وزیر اقتصاد

وی ادامه داد: برای اجرای این آزمایشگاه ها در وزارت اقتصاد با مقاومت های زیادی روبرو بودیم که اکنون با رعایت اصل محرمانگی این دسترسی برای پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان فراهم شده است. 

خاندوزی با اشاره به اینکه اطلاعات برای تحلیل های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان است، گفت: هوشمندترین و برترین شرکت های دانش بنیان می توانند به کمک دستگاه های کشور در حکمرانی و تصمیم گیری بروند. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه همکاری با شرکت های دانش بنیان را می توان در قالب قراردادها و اجرای طرح های فناورانه به رسمیت شناخت، گفت: همچنین انتظار داریم دولت چهاردهم تعاملات سازنده ای بین دولت و دانش و پژوهش کشور را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

وزیر اقتصاد

در این نشست، سید محمد هادی سبحانیان نیز با بیان اینکه نظام مالیاتی در حال پوست اندازی و حرکت پر شتاب تحولی است بیان نمود : در حوزه اتکای منابع بودجه ای به مالیاتی آن چیزی که در دهه های گذشته آرزوی سیاستگذاری بود به آن دست یافتیم. در گذشته اتکای بودجه به نفت منجر به رشد های نوسانی و تورم بود که دز این دولت آن را برطرف کردیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید نمود : با اقدامات مختلف موفق شده ایم تا با استفاده از ظرفیت های دانشی و شرکت های دانش بنیان به درآمدهای بودجه ای از طریق مالیات دست یابیم. 

سبحانیان با اشاره به اینکه برای اداره کشور باید به سمت منابع پایدار و غیر تورمی حرکت کنیم گفت: اگر به دنبال تقویت این حرکت هستیم باید مردم را همراه کنیم مردم باید احساس کنند که در این امر سهیم هستند و با مالیات پردازی کشور اداره می شود از این رو باید مردم نسبت به مصارف مالیات آگاهی پیدا کنند. 

وی همچنین بیان کرد: امروز نگاه ما به مودیان به عنوان شریک راهبردی است اگر می خواهیم نظام مالیاتی حامی تولید در کشور باشد و فرایندها شفاف باشد، ناگزیر هستیم به سمت نظام مالیاتی داده محور حرکت کنیم در همین راستا باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در سال گذشته تحقق ۱۰۸ درصدی مالیاتی و شناسایی مودیان جدید بود اکنون با تکیه بر داده محوری و تخمین رفتار و ریسک مودیان را مورد توجه قرار می دهیم. 

سازمان مالیاتی

معاون وزیر  بیان کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند مسایل را مطرح کنند و مسیر را در اختیار ما قرار دهند و با حفظ محرمانگی اطلاعات این ازمایشگاه داده محوری را مورد استفاده قرار دهند.

محمد فومنی ، معاون فناوری سازمان امور مالیاتی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: در سه سال گذشته اقداماتی انجام شد و اکنون همه داده‌ها در انبار داده تجمیع شده و اولین و آخرین بهره ‌بردار این سازمان است.

معاون فناوری سازمان امور مالیاتی افزود: درهای این گنجینه به سوی دانشگاهیان و پژوهشکده ها ، باز شده است گمنام‌سازی داده‌ها را از طریق نهادهای قضایی گرفته شده اکنون با حمایت همه نهادها را شاهد بوده و زیرساخت‌ها این موضوع آماده شده است.

در بخش دیگری از مراسم آیین رونمایی آزمایشگاه داده کاوی مالیاتی، عبدوس، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: آزمایشگاه داده ‌کاوی مالیاتی، قدمی بزرگ در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی است.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی افزود: زیرساخت‌ها و بسترهای نرم‌افزاری لازم در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی از طریق آزمایشگاه داده‌کاوی مالیاتی مهیا شده است.

عبدوس با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی متنوع‌ترین داده را در بین نهادها دارد گفت: داده‌ها از نهادها وارد این سازمان می‌شود که این امر باعث حرکت در برنامه توسعه هفتم و تکیه بر درآمدهای مالیاتی شده است.

سازمان مالیاتی

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان مالیاتی ابراز داشت: در نظام مالیاتی بحث داده‌محوری مورد تاکید این سازمان است تا فرارهای مالیاتی جلوگیری شود از طریق این آزمایشگاه اطلاعات در اختیار پژوهشگران به صورت گمنام قرار می‌گیرد.

در بخش دیگری از این نشست داوود ادیب، رییس انجمن  صنفی کارفرمایی شرکت های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز، ضمن طرح این موضوع که انجمن آمادگی هر گونه مشاوره با سازمان امور مالیاتی کشور را دارد و سازمان می تواند از ظرفیت شرکت های حوزه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال عضو انجمن استفاده نماید، بیان نمود: خوشبختانه امروز سازمان ملی هوش مصنوعی افتتاح شد و خوشحالیم که زیست بوم هوش مصنوعی با وجود  انجمن شرکت های فناورهوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران به عنوان انجمن تخصصی صنفی کارفرمایی این حوزه، سایر انجمن های علمی مرتبط با هوش مصنوعی و کمیسیون هوش مصنوعی در سازمان نظام صنفی رایانه ای و همین‌طور ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی در حال تکمیل می باشد.

ادیب با تاکید بر این موضوع که اقدامات دکتر سبحانیان ، دکتر فومنی و مهندس عبدوس در برگزاری این رویداد بزرگ قابل تقدیر و بی نظیر می باشد، ادامه داد: انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران حدود هشت ماه است که بنابر ضرورتی که در کشور وجود داشت تشکیل گردیده و امروز با حضور شرکت های بزرگ در این حوزه، انجمن می تواند بازوی مشورتی و اتاق فکر مناسبی برای این سازمان و ختی تمامی نهادهای دولتی و خصوصی در کشور باشد. 

کانون هماهنگی فاوا

رییس کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ادامه داد: لازم می‌دانم حضور وزیر محترم اقتصاد را  در این جلسه مغتنم دانسته و به اطلاع برسانم که خوشبختانه برای همکاری این انجمن در خصوص آیین نامه اجرایی 21/10/1401 مرتبط با مولد سازی دارایی های دولت که در تبصره 1 ماده 6-2 وزارت اقتصاد دارایی را به عنوان مجری شناسایی، واگذاری، فروش و مولد سازی اموال شناسایی شده و پروژه های نیمه تمام  عمرانی و قراردادهای مشارکت و سرمایه گذاری معرفی نموده است، وجود داشته و انجمن می تواند در این راستا خدمات و مشاوره مد نظر سازمان را ارایه نماید.

داوود ادیب در تکمیل این موضوع  با اشاره به بند 6 ماده 7 این آیین نامه مطرح نمود مطابق این بند، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است در اجرای این مصوبه زمینه هوشمند سازی فرایندهای مولد سازی از جمله شناسایی، ارزش افزایی و قیمت گذاری با بهره گیری از ظرفیت سامانه سادا و ارتقا آن به منظور ثبت اطلاعات طرح های عمرانی نیمه تمام را فراهم نماید، به نحوی که رصد و ارزیابی اقدامات مقتضی با دارایی های فی مابین دستگاه های مشمول به صورت بر خط امکان پذیر باشد، در این راستا انجمن آمادگی هر گونه همکاری و ارایه مشاوره در زمینه های هوشمند سازی مد نظر وزارت اقتصاد و دارایی را به عنوان متولی این موضوع دارد.

گفتنی است که در پایان این رویداد تفاهم نامه هایی در راستای همکاری سازمان و برخی از شرکت  های دانش بنیان صورت پذیرفته و سپس مراسم آیین افتتاح آزمایشگاه داده کاوی مالیاتی توسط  وزیر امور اقتصاد و دارایی، رییس و معاونین سازمان امور مالیاتی و جمعی از مقامات عالی رتبه، شخصیت‌های علمی، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه فاوا برگزار گردید.

وزیر اقتصاد

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.