کدخبر :306337 پرینت
31 مرداد 1403 - 09:40

فیبرنوری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با دریافت سرویس اینترنت #فیبرنوری (FTTH) می‌ توانید از پر سرعت‌ ترین اینترنت ثابت کشور بدون محدودیت با سرعت آپلود و دانلود برابر، بدون نویز و بی‌ نیاز به خط تلفن با سرعتی از 100 تا 1000 مگابیت بر ثانیه بهره‌ مند شوید.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، فیبرنوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.

فیبرنوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبرنوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

امروزه مخابرات فیبرنوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

در ادامه پیشرفت فناوری ارتباطات و نیاز مبرم جامعه به دسترسی سریع و امن به اطلاعات، پروژه فیبرنوری به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است؛ این پروژه با هدف ایجاد امنیت بالا در ارتباطات و ارتقاء سرعت دسترسی به منابع اطلاعاتی گسترده، به عنوان یک نقطه کلیدی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی جهانی محسوب می‌شود.

برخی از اپراتورهای ارائه دهنده فیبرنوری شامل: مخابرات، شاتل، آسیاتک، مبین نت، ایرانسل، های وب و صبانت هستند.

مزایای فیبرنوری

  • سرعت بالا: فیبرنوری اطلاعات را با سرعت بالا منتقل می‌کند، به طوری که می‌تواند حجم بزرگی از داده را در یک زمان کوتاه منتقل کند.
  • پهنای باند بالا: این امکان را فراهم می‌کند که حجم بالایی از اطلاعات را به صورت همزمان منتقل کرد.
  • مقاومت در برابر تداخل: فیبرنوری به دلیل نبودن تداخل الکترومغناطیسی و مقاومت در برابر نویز، مناسب برای استفاده در محیط‌های پرتداخل مانند شهرها و مناطق شلوغ است.
  • امنیت: اطلاعات ارسالی از طریق فیبرنوری به دلیل عدم امکان جاسازی بدون مجوز و قابلیت تشخیص دسترسی غیرمجاز، امنیت بالایی دارند.
  • انتقال داده در فواصل طولانی: فیبرنوری امکان انتقال اطلاعات به مسافت‌های طولانی را بدون افت شدید سرعت و کیفیت اطلاعات فراهم می‌کند.
  • استفاده در اینترنت پرسرعت: این امکان را به ارائه دهندگان اینترنت می‌دهد که ارتباطات پرسرعتی را برای کاربران خود فراهم کنند.

معایب فیبرنوری

  • هزینه نصب: نصب زیرساخت فیبرنوری نیاز به هزینه‌های بالایی دارد که ممکن است برای برخی افراد یا شرکت‌ها قابلیت پذیرش نداشته باشد.
  • حساسیت به خرابی: فیبرنوری به دلیل ساختار ظریف خود، حساسیت بالایی به شکستن دارد و در صورت شکستن کابل، تعمیر آن ممکن است زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.
  • محدودیت در انعطاف‌پذیری: فیبرنوری انعطاف پذیری کمتری نسبت به سایر روش‌های ارتباطی مانند کابل‌های مسی دارد که ممکن است در برخی از مواقع باعث محدودیت‌هایی در نصب و استفاده شود.
  • نیاز به تجهیزات پیشرفته: استفاده از فیبرنوری نیاز به تجهیزات ویژه مانند مبدل‌ها و سوئیچ‌های نوری دارد که ممکن است هزینه‌های اضافی برای نصب و تعمیر به دنبال داشته باشد.

کاربردهای فیبرنوری

  1. کاربرد در مخابرات: یکی از مرسوم ترین کاربردهای فیبرنوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است.
  2. کاربرد در حسگرها: استفاده از حسگرهای فیبرنوری برای اندازه ‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع شده‌ است. در این نوع حسگرها، از فیبرنوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌ گیری می‌شود بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه ‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیر پذیر می‌شود.
  3. کاربردهای نظامی: فیبرنوری کاربردهای بی‌شماری در صنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ها، ارتباط زیردریاییها (هیدروفون) را نام برد.
  4. کاربردهای پزشکی: فیبرنوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایشهای گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه ‌گیری مایعات و خون نام برد. همچنین تارهای نوری در دستگاه‌هایی به نام درون بین یا آندوسکوپ استفاده می‌شود تا به درون نای، مری، روده و مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.
  5. کاربرد فیبرنوری در روشنایی: از جمله کاربردهای فیبرنوری که در اواخر قرن بیستم به عنوان یک فناوری روشنایی متداول شده و در چند سال قرن اخیر توسعه و رشد فراوانی پیدا کرده‌است کاربرد آن در سیستم‌های روشنایی است. در این فناوری نور از منبع نوری که می‌تواند نور مصنوعی (نورلامپهای الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید) باشد وارد فیبرنوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می‌شود. به این ترتیب نور به هر نقطه‌ای که در جهت تابش مستقیم آن نیست منتقل می‌شود. امتیاز این نور که موجبات رشد سریع به کارگیری و توجه زیاد به این فناوری شده‌است این است که فاقد الکتریسیته گرما و تشعشعات خطرناک ماورای بنفش بوده (نور خالص و بی خطر) و دیگر اینکه با این فناوری می‌شود نور روز (بدون گرما و اشعه‌های ماورائ بنفش) را هم به داخل ساختمانها و نقاط غیر قابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.

گفتنی است؛ مشترکین برای دریافت این اینترنت تنها نیاز به فیبرکشی واحد خود داشته و بدون نیاز به خط تلفن ثابت می‌توانند از کلیه امکانات اینترنت پرسرعت فیبر بهره مند شوند.

برخلاف دیگر سرویس‌های اینترنتی بر بستر سیم مسی (که سرعت آپلود حدود یک هشتم سرعت دانلود است)، در اینترنت بر بستر فیبرنوری سرعت آپلود و دانلود با هم برابر بوده و به همین دلیل یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای برگزاری جلسات و کلاس‌های آنلاین، فریلنسینگ، گیمینگ و یا مکالمات تصویری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.