کدخبر :304414 پرینت
25 تیر 1403 - 14:38

اولویت‌های وزیر ارتباطات دولت چهاردهم چه باشد؟

رییس کانون هماهنگی فاوا، با برشمردن سرفصل‌های مورد چالش در حوزه فاوا تاکید کرد که اگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم شاخص‌ها و معیارهای مطروحه برای رفع موانع و توسعه در این حوزه‌ را مدنظر قرار دهد، نتایج مطلوبی طی چهار سال دولت چهاردهم حاصل خواهد شد.

متن خبر

 دکتر داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا در پاسخ به سیتنا پیرامون شاخص‌های انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم، یادداشت ذیل را در اختیار این رسانه قرار داد.

به اعقاد بنده اگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم شاخص‌ها و معیارها در حوزه‌های ذیل را مدنظر قرار دهد، نتایج مطلوبی طی چهار سال دولت چهاردهم حاصل خواهد شد.

۱- اینترنت

با توجه به این که سرعت پایین اینترنت و‌ موضوع فیلترینگ همواره چالش‌زا بوده و مباحث پیرامونی آن حساسیت ایجاد نموده است، می توان موضوع رفع ناترازی توزیع شبکه های ارتباطی و اینترنت نسبت به شاخص های جهانی را در برنامه وزیر آتی قرار داد که حساسیت این موضوع را از بین برده و در واقع همان نتیجه را خواهد داد.

موضوع بعدی این سرفصل توجه به رویکرد دهکده جهانی اینترنت است. اینترنت خارج از بعد مفهومی و محتوایی یعنی خارج از ابعاد توزیع و تنظیم گری مورد توجه  قرار گیرد و ابعاد اجتناب ناپذیر رویکرد مرتبط با دهکده جهانی تاکید‌ شود‌.

۲- مولد سازی

هیات مولدسازی ۲۱ دی ۱۴۰۱ آیین‌نامه اجرایی مولدسازی را تصویب نموده است، در ماده هفت این آیین‌نامه دستگاه‌ها مکلف شدند در قالب سامانه ساد، اطلاعات اموال خود را ثبت کنند؛ اما در این حوزه، اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است.

این فرآیند در سایر کشورها هم انجام شده و شاهد موفقیت آنها به ویژه در فرانسه، سنگاپور، کره‌جنوبی و ترکیه هستیم. مولدسازی سطح درآمدزایی این کشورها را بالا برده است. متاسفانه فقط ۱۰ درصد برنامه‌های مورد تأکید در آیین‌نامه اجرایی مولدسازی در ایران محقق شده است.

وزارت ارتباطات می تواند از ظرفیت مولدسازی، فروش یا تیدیل اموال مازاد در وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت های کشور و‌ تکمیل شبکه ملی اطلاعات استفاده نماید. در این طرح اپراتورهای بخش خصوصی می‌توانند حمایت های واقعی و مناسب از وزارت ارتباطات به عنوان تسهیلات بی‌بهره دریافت و در توسعه مشارکت نمایند.

۳- توسعه کمی و کیفی منطقه پیام

ایجاد اینترنت زون در منطقه پیام و توسعه زیرساخت های مهم در آن‌ منطقه جهت استفاده از ظرفیت های آن منطقه و مشارکت با وزارت راه و شهرداری برای ناوگان ریلی بر سرعت برای دسترسی به این منطقه خواهد افزود.

۴- توجه به شرکت مخابرات ایران به عنوان‌ بزرگ ترین اپراتور منطقه

در سال های اخیر عدم توجه وزارت ارتباطات به شرکت مخابرات ایران باعث تضعیف مخابرات ایران و‌ همین‌طور تضعیف شرکت های تولیدی و خدماتی طرف قرارداد مقابل مخابرات ایران شده است.

در یکی از برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در بند مربوط به چالش ها ی مرتبط با «دولت هوشمند و تحول دیجیتال» در بخش عدم توسعه زیرساخت های ارتباطی امن و منفک از اینترنت بر روی بستر TDM–Mpls توسط شرکت مخابرات ایران و سایر اپراتورهای ارتباطی برای ارتباطات بین دستگاهی و درون دستگاهی اشاره شده است. ولیکن متاسفانه پیشرفت مناسبی حاصل نشده است.

مشکلات نقدینگی اپراتورها و شرکت مخابرات ایران می تواند مانند دومینو از طرف آنها به شرکت های تولیدکننده داخلی و ارایه کنندگان خدمات فنی و مهندسی و در نهایت به خانواده چند میلیونی آنها سرایت نماید و باعث تعطیلی بخش بزرگی از صنعت مخابرات کشور شود.

ما در ارتباط با اپراتورها و مخابرات ایران با مدل مونوپولی در سمت تقاضا روبرو هستیم؛ به این مفهوم که بر خلاف صنایعی از قبیل شرکت های خودروسازی که محدود هستند و مشتریان خیلی زیادی دارند و به عبارتی مونوپولی در سمت عرضه در آن مجموعه ها حاکم می باشد. در مقابل در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و علی الخصوص حوزه مخابرات و زیرساخت، تولید کنندگان فراوان و درخواست کننده محدودی داریم که در صورتی که اپراتورها و شرکت مخابرات ایران به عنوان مشتری مادر و اصلی از لحاظ اقتصادی و مالی در شرایط مطلوبی نباشند، با کاهش یا قطع تقاضا و نیاز از سوی این متقاضی ها، تمامی زنجیره تامین این صنعت متاثر خواهد گردید.

۵- صادرات محصولات فناورانه با دیپلماسی سیاسی

امروزه در شرایط  نامناسب تحریم هستیم، تنها راه برون رفت از وضعیتی که در آن قرارگرفته ایم، توسعه صادرات غیر نفتی است و بدیهی است که یکی از اصلی ترین راهبردهای کلان، ورود شرکت های فنی و مهندسی چه در حوزه نرم افزار و سخت افزار و چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به بازارهای کشور همسایه می باشد که ارتباطات نسبتا خوبی را با آنها داریم. ما نیازمند ارتباطات پایدار هستیم؛ به این دلیل که صادرات محصولات غیر سوپرمارکتی مقوله ای زمان بر است و در صورت تغییر دیپلماسی سیاسی که منجر به توقف دیپلماسی اقتصادی می‌گردد صدمات قابل توجهی ممکن است به شرکت های صادراتی ما وارد شود. از لحظه شروع مقدمات یک صادرات تا عملیاتی شدن آن ممکن است چند سال طول بکشد و در این میان نیازمند پایداری روابط سیاسی بین کشورمان و کشورهای منطقه می باشیم.

رشد پایدار صادرات محصولات فناورانه، نیازمند اتخاذ دیپلماسی اقتصادی قوی و کارآمد و هماهنگی وزارت ارتباطات با تشکل های صادراتی و  ، وزارت امور خارجه و در راس آن رییس جمهور می باشد.

اعزام‌هیات های اقتصادی با نظر تشکل ها ی مرتبط فاوا (واقعی و‌ نه سلیقه ای) همراه با وزیر ارتباطات در سفرهای خارجی و نشست های وزاری خارجی در ایران می تواند به موضوع صادرات محصولات فناورانه کمک کند.

۶- تشکیل ستاد حمایت از فری لنسینگ در وزارت ارتباطات

در چند دهه گذشته، محور توسعه و رشد در تمامی کشورهای توسعه یافته، از سرمايه فيزيكي به سرمايه انساني و سپس به سرمايه اجتماعي تغيير جهت یافته و در عصر حاضر هیچ کشوری نمی تواند بدون تکیه بر سرمایه اجتماعی خود حکومت داری نماید.

امروزه یکی از معضلات بزرگ کشور خروج مغزهای اطلاعاتی است. با خروج هر نخبه از کشور ، حجم بالایی از سرمایه های دانشی سرمایه گذاری شده در طول ده ها سال که همراه با هزینه های قابل توجه برای هر نفر بوده است، از کشور خارج می گردد که متاسفانه به این موضوع بی توجه‌ایم.

در صورتی که سرمایه های اجتماعی را سامان دهی نماییم، فضای مناسبی را برای  درآمدزایی فری‌لنسرها داشته باشیم (با معافیت مالیاتی)، محل مناسبی را برای فعالیت انها در بهترین جای استان ها و‌ نه ۱۰۰ کیلومتر دورتر فراهم نماییم، اینترنت فوق سرعت بدون فیلتر در اختیار آنها قرار داده شود هم از خروج مغزهای اطلاعاتی جلوگیری کرده ایم و هم با  ایجاد جذابیت برای ماندن از خروج آنها جلوگیری نموده و از امنیت خروج اطلاعات و مغزهای اطلاعاتی صیانت نموده ایم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.