کدخبر :304413 پرینت
25 تیر 1403 - 13:20

عامل کسری ۲۰ درصدی برق کیست؛ دولت یا مردم؟

در حالی که مهمترین علت کسری برق ایران، بی توجهی دولت‌ها به برنامه افزایش سالانه ۷ درصدی تولید برق از ابتدای دهه گذشته تاکنون است، بطوری که هیچ کدام از دولت‌ها از سال ۱۳۹۰ تاکنون به این برنامه پایبند نبوده و تنها نیمی از اهداف رشد تولید برق محقق شده است، اکنون دولت با کسری ۲۰ درصدی برق مواجه است. بر اساس برآورد خود وزارت نیرو و آرشیو آمار، ۱۳ درصد از برق تولیدی کشور در همان مرحله انتقال و توزیع تلف می‌شود؛ رقمی که معادل ۴۰ درصد از کل مصرف برق خانوارهای ایرانی است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دالغا خاتین‌اوغلو کارشناس حوزه نفت و انرژی ساکن جمهوری آذربایجان در دویچه وله نوشت: آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد مصرف برق خانگی در ایران طی سال گذشته حدود ۱۰۰ تراوات ساعت بوده است. آمارهای رسمی ترکیه و آلمان، کشورهایی با جمعیت مشابه ایران، نشان می‌دهد مصرف خانگی برق شهروندان آنها ۳۵ درصد بیشتر از ایرانی‌ها است و حتی متوسط مصرف برق اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن بسیار بیشتر از شهروندان ایرانی است.

آرشیو آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در دهه گذشته نیز نشان می‌دهد برای نمونه مصرف برق خانگی در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا طی سال ۲۰۱۱ بسیار بیشتر از ایرانی‌ها بوده است.

مقامات وزارت نیرو در ایران این موضوع را دقیقا می‌دانند و مشخص نیست چرا با وجود اطلاع از این موضوع، باز هم مردم را مقصر کسری برق، گاز و دیگر حامل‌های انرژی در کشور معرفی می‌کنند.

نمونه دیگر در زمان اوج‌گیری کسری گاز در زمستان است و تاکنون گزارش‌های زیادی از قول مقامات ایران مبنی بر اینکه شهروندان ایرانی "چندین برابر اروپایی‌ها" مصرف گاز دارند، منتشر شده است.

در آمارهای رسمی نیز شرکت ملی گاز ایران مجموع گاز مصرفی بخش "خانگی، تجاری و صنایع کوچک" را بعنوان "مصرف گاز خانگی" جا می‌زند و مقامات وزارت نیرو با استناد به همین آمار مدعی هستند که بیش از نیمی از گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود؛ در حالی که سهم واقعی خانوارهای ایرانی از مصرف گاز کشور حدود ۲۲ درصد است و تنها با اضافه کردن مصرف گاز بخش تجاری و صنایع کوچک این رقم به بالای ۵۰ درصد می‌رسد.

سهم خانوارهای ایرانی از مصرف برق کشور نیز حدود ۳۱ درصد است که رقم معمول و طبیعی است.

علت اصلی کسری برق ایران

مهمترین علت کسری برق ایران، بی توجهی دولت‌ها به برنامه افزایش سالانه ۷ درصدی تولید برق از ابتدای دهه گذشته تاکنون است، بطوری که هیچ کدام از دولت‌ها از سال ۱۳۹۰ تاکنون به این برنامه پایبند نبوده و تنها نیمی از اهداف رشد تولید برق محقق شده است.

اکنون دولت با کسری ۲۰ درصدی برق مواجه است و با توجه به صفر شدن صادرات برق، وابسته شدن به برق کشورهای همسایه شمالی، یعنی ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، تحقق بسیار نازل اهداف رشد تولید برق و غیره، دسترسی به آمارهای وزارت نیرو نیز از خرداد پارسال مسدود شده است.

نکته دیگر اینکه بر اساس برآورد خود وزارت نیرو و آرشیو آمارهایش، ۱۳ درصد از برق تولیدی کشور در همان مرحله انتقال و توزیع تلف می‌شود؛ رقمی که معادل ۴۰ درصد از کل مصرف برق خانوارهای ایرانی است.

جمهوری آذربایجان، کشور صادرکننده برق به ایران، روسیه، گرجستان و ترکیه پارسال از محل صادرات ۳ تراوات ساعت حدود ۴۰۰ میلیون دلار درآمد داشت. نکته اینجاست که حجم تلفات برق ایران در شبکه فرسوده انتقال و توزیع معادل بیش از ۱۳ برابر صادرات برق جمهوری آذربایجان در سال گذشته است که ارزش این حجم از تلفات برق بیش از ۵ میلیارد دلار در سال است.

اکنون که نام جمهوری آذربایجان به میان آمد، ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که حجم کسری تابستانی برق ایران، دو برابر کل تولید برق جمهوری آذربایجان و حدود ۱۴ هزار مگاوات است.

به عبارتی ساده، اگر جمهوری آذربایجان بعنوان بزرگترین صادرکننده برق منطقه، کل برق تولیدی خود را هم تحویل ایران دهد، باز هم حتی نیمی از کسری برق تابستانی در ایران جبران نمی‌شود.

کسری برق ایران در تابستان به حدی بالا است که برای جبران آن باید ماهانه ۳ میلیارد دلار به واردات برق اختصاص دهد؛ رقمی که از درآمدهای ماهانه صادرات نفت ایران نیز بالاتر است.

نکته دیگر اینکه بخش اعظم نیروگاه‌های برقی ایران از نوع قدیمی گازی یا بخاری با راندمان ۳۰ تا ۳۳ درصد است. ایران طی دو دهه گذشته تبدیل نیروگاه‌های گازی و بخاری به نوع چرخه ترکیبی برای بالا بردن راندمان آنها به ۴۵ درصد هدف‌گذاری کرده بود؛ برنامه‌ای که نه تنها محقق نشد، بلکه طی سال‌های گذشته بخش اعظم نیروگاه‌های تازه راه‌اندازی شده نیز از نوع کم‌بازده گازی و بخاری بوده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.