کدخبر :304360 پرینت
24 تیر 1403 - 09:12

کاهش زمان سفر به مریخ توسط موشک پالس پلاسما

ناسا از سرمایه‌گذاری در یک فناوری نوین که "موشک پالس پلاسما" (PPR) نام دارد خبر داده که قادر است زمان سفر به مریخ را از سه سال به تنها دو ماه کاهش دهد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، آژانس فضایی آمریکا (ناسا) از سرمایه‌گذاری در یک سیستم موشکی جدید خبر داده که می‌تواند انقلابی در سفرهای فضایی ایجاد کند.

این فناوری نوین که "موشک پالس پلاسما" (PPR) نام دارد، قادر است زمان سفر به مریخ را از سه سال به تنها دو ماه کاهش دهد.

تروی هو، رئیس صنایع هاو که در همکاری با ناسا این پروژه را توسعه می‌دهد، اعلام کرد هدف اصلی از این فناوری، کاهش خطرات سلامتی برای فضانوردان در سفرهای طولانی فضایی است. وی تأکید کرد: بهترین راه برای کاهش قرار گرفتن در معرض تشعشعات و سایر اثرات مضر سلامتی، کوتاه کردن طول سفر است.

موشک PPR از پالس‌های پلاسمای فوق‌داغ برای تولید نیروی پیشرانش بسیار کارآمد استفاده می‌کند. این سیستم قادر است نزدیک به ۱۰ هزار نیوتن رانش را در هر ضربه تکانه‌ای ۵۰۰۰ ثانیه‌ای ایجاد کند. به این ترتیب، یک فضاپیمای مجهز به PPR می‌تواند با سرعتی معادل ۱۶۱ هزار کیلومتر در ساعت حرکت کند.

جالب‌ترین نکته این است که استفاده از این فناوری در داخل جو زمین می‌تواند زمان سفر بین شهرهای دور را به طرز چشمگیری کاهش دهد. به عنوان مثال، مسیر تهران-نیویورک که در حال حاضر حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد، با این فناوری در کمتر از چهار دقیقه قابل پیمایش خواهد بود.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این فناوری پتانسیل ایجاد انقلابی در اکتشافات فضایی را دارد و می‌تواند روزی انسان‌ها را حتی از مریخ فراتر ببرد. با این حال، هنوز راه درازی تا عملیاتی شدن این فناوری در پیش است. حتی پس از تکمیل فاز دوم توسعه، که قرار است در ماه جاری آغاز شود، حدود دو دهه زمان لازم است تا PPR برای انتقال فضانوردان به مریخ آماده شود.

این پروژه نه تنها می‌تواند آینده سفرهای فضایی را متحول کند، بلکه می‌تواند تأثیر عمیقی بر سفرهای زمینی نیز داشته باشد. با این حال، چالش‌های فنی و ایمنی زیادی پیش روی محققان قرار دارد که باید قبل از استفاده عملی از این فناوری حل شوند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.