کد مطلب: 

296020

با نصب یک تراشه‌ در گوشی همراه، امکان مشاهده اشیاء از پشت دیوار ممکن می‌شود!

محققان یک تراشه ویژه تصویربرداری ساخته‌اند که می‌‌تواند گوشی‌های هوشمند آینده را به «دید اشعه ایکس» - برگرفته از داستان سوپرمن - مجهز کند و به کمک آن می‌توان اشیاء را از پشت دیوار‌ها و موانع هم مشاهده کرد.
با نصب یک تراشه‌ در گوشی همراه، امکان مشاهده اشیاء از پشت دیوار ممکن می‌شود!

به گزارش سیتنا از لایو‌ساینس، این تراشه آزمایشی از آرایه‌ای متشکل از سه پیکسل حسگر تشکیل شده است که امواج رادیویی با فرکانس بالا در باند موج میلی‌متری (mmWave) از طیف الکترومغناطیسی را ارسال و دریافت می‌کند. سیگنال‌هایی که از شی‌ء هدف بازتاب داده می‌شوند، از طریق اجزای درون‌برد تقویت و ترکیب می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کنند که خطوط کلی شی‌ء روی صفحه نمایشگر نقش ببندد. 

این تراشه در آزمایش‌ها توانست در فاصله حدود یک سانتی‌متری، یک شی‌ء پشت مقوا را تشخیص دهد. محققان نتایج این یافته‌‌ها را ۵ ژانویه منتشر کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که طی تلاشی ۱۵ ساله به منظور تقویت عملکرد پیکسل تا ۱۰۰ میلیون بار، موفق شدند اندازه تراشه را به‌قدری کوچک کنند که بتوان آن را درون یک گوشی جا داد.

گوشی‌های مجهز به این تراشه ممکن است بتوانند محتویات داخل پاکت‌ها یا بسته‌ها را تشخیص دهند یا برای یافتن پیچ‌ها، سیم‌ها یا لوله‌های ترک‌خورده داخل دیوارها استفاده شوند.

ویوول چوی، استادیار مهندسی برق در دانشگاه ملی سئول و نویسنده مقاله، گفت: «ما این تراشه را بدون لنز طراحی کردیم تا بتوان در یک گوشی آن را جا داد. پیکسل‌هایی که با تشخیص سیگنال‌های منعکس‌شده از شی هدف، تصویر می‌سازند، به شکل مربع‌های نیم میلی‌متری و تقریبا به اندازه یک دانه شن‌‌اند.» 

محققان معتقدند این فناوری فراتر از فراهم کردن امکان مشاهده محتویات داخل پاکت‌ها یا پشت موانع، می‌تواند در پزشکی و مراقبت‌های درمانی هم کاربرد داشته باشد. آن‌ها این فناوری را به عملکرد اسکنرهای بدن در فرودگاه‌ها تشبیه می‌کنند با این تفاوت که تراشه آن‌ها از امواج مایکروویو استفاده نمی‌کند.

یکی از استادان دانشگاه تگزاس هم این فناوری را به «دید اشعه ایکس سوپرمن» تشبیه کرده است، البته خاطرنشان می‌کند که در این تراشه به جای اشعه ایکس از سیگنال‌هایی با فرکانس ۲۰۰ تا ۴۰۰ گیگاهرتز استفاده می‌شود که می‌توانند مضر باشد. 

از طرفی، بر خلاف دید اشعه ایکس سوپرمن، از این فناوری فقط می‌توان برای تصویربرداری در فاصله‌های بسیار نزدیک یعنی تقریبا ۲.۵ سانتی‌متری از جسم موردنظر استفاده کرد، یعنی سارقان و تبهکاران نمی‌توانند محتویات کیف‌ یا جیب‌ شما را بدون اطلاعتان و به طور مخفیانه، اسکن کنند.

تراشه‌‌های جدیدتر و بعدی برای اسکن اشیا در فاصله دورتر یعنی تا ۱۲ سانتی‌متر طراحی خواهند شد و قابلیت آن‌ها در تشخیص اشیاء کوچک‌تر هم بهتر می‌شود. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-06-18 16:14

افزودن دیدگاه جدید