کد مطلب: 

296332

مسیر راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل گذاری شد

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای نخستین بار از اردیبهشت سال 1401 راه اندازی شده است، گفت: اکنون بیش از 48 میلیون ایرانی بالای 18 سال از خدمات این پنجره استفاده کرده اند و در مجموع مسیر راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل گذاری شد تا کام مردم با خدمات فناورانه دولت، بتواند شیرین شود.
مسیر راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل گذاری شد

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور امروز (چهارشنبه ششم تیرماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت گفت: یکی از موضوعاتی کلیدی که با محوریت وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم را دنبال کردیم، الکترونیکی شدن خدمات بود که برای نخستین بار در اردیبهشت 1401 پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شد تا با یک بار احراز هویت، مردم به همه خدمات دستگاه های اجرایی دسترسی پیدا کنند.

وی با اعلام اینکه تا الان بیش از 48 میلیون نفر از افراد بالای 18 سال تاکنون در این سامانه احراز هویت شده و کاربر این سامانه هستند، افزود: نزدیک به 450 میلیون بار در طی دو سال اخیر از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند و روزانه دو تا سه میلیون نفز از این خدمات استفاده می کنند.

زارع پور با بیان اینکه همه خدمات دستگاه های اجرایی قابلیت ارایه شدن از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون 99 درصد از دستگاه ها و بیش از 250 دانشگاه و بیش از 50 شهرداری به این پنجره متصل شده اند و جز وزارت خارجه بخاطر احراز هویت ایرانیان خارج از کشور و همچنین یکی دو دستگاه که استانداردها را از دست داده اند، مابقی دستگاه ها متصل و مشغول ارایه خدمات هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بیش از 500 خدمت از خدمات ارایه شده در این پنجره به شکل هوشمند ارایه می شود، اظهار کرد: خدمات هوشمند یعنی شخص بدون نیاز به مراجعه حضوری و ارایه مدرک و همچنین بدون دخالت کارمندی، این خدمات ارایه شود که برای آن دستگاه ها باید به یکدیگر متصل می شدند که برای این منظور مرکز ملی تبادل اطلاعات راه اندازی شده است.

وی افزود: در مرکز ملی تبادل اطلاعات هر تراکنش یعنی یکبار مراجعه حضوری یا یک بار انجام استعلام که تعداد این تراکنش ها از  1.5 میلیارد در سال 99  به 8 میلیارد در سال گذشته رسیده است که نشان می دهد میزان اتصال دستگاه ها پنج برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است.

زارع پور با اشاره به دو خدمت پر کاربرد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: یکی از این خدمات که در این ایام همزمان با فصل جابه جایی مستاجران به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مشاورین املاک در حال ارایه است، قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر است که شخص می تواند با یک ساعت وقت گذاشتن در سامانه خودنویس پنجره وزارت راه و شهرسازی این قرارداد را تنظیم و کد رهگیری دریافت کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از طریق پنجره وزارت آموزش و پرورش نیز والدین می توانند به کارنامه بچه های خود دسترسی داشته باشند و فرهنگیان نیز به طور مثال می توانند احکام یا فیش حقوقی خود را ببینند، تصریح کرد: این خدمات به صورت کاربردی در حال ارایه است و نمایشی نیست.

وی افزود: برای ارائه خدمات هوشمند اینچنینی، همه دستگاه ها از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به یکدیگر متصل شده اند و در مجموع مسیر راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل گذاری شد و در قانون برنامه هفتم توسعه نیز همه دستگاه ها موظف شده اند که همه خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه کنند و تا تیر سال آینده نیز تمام مدارکی که از مردم دریافت می شود باید حذف شود و به صورت الکترونیکی انجام شود تا کام مردم با خدمات فناورانه دولت، بتواند شیرین شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (1 vote)
سیتنا 5
2024-06-26 13:01

افزودن دیدگاه جدید