کد مطلب: 

296324

کاوشگر چینی از سفر به نیمه تاریک ماه بازگشت

کاوشگر چینی چانگ ئه‌ــ۶ که اول ماه مه از یک پایگاه فضایی در شهر ون‌جیانگ استان های‌نان به ماه پرتاب شد، ۲۵ ژوئن به وقت محلی در حالی که نمونه‌‌های ارزشمندی از خاک نیمه تاریک ماه را به همراه داشت، با موفقیت در منطقه‌ای در شمال این کشور فرود آمد.
کاوشگر چین از سفر به نیمه تاریک ماه بازگشت

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین اعلام کرد کاوشگر چانگ ئه‌ــ۶ ساعت ۱۴:۰۷ سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (برابر با پنجم تیر) به وقت محلی در حالی که نمونه‌‌های ارزشمندی از خاک نیمه تاریک ماه را به همراه داشت، با موفقیت در منطقه‌ای در شمال این کشور فرود آمد.

این کاوشگر و ماموریت موفقیت‌آمیز آن نخستین مورد از جمع‌آوری نمونه‌ از نیمه پنهان ماه به شمار می‌آید.

این کاوشگر که سوم مه (۱۴ اردیبهشت) از یک پایگاه فضایی در شهر ون‌جیانگ استان های‌نان به ماه پرتاب شد، ششمین ماموریت فضایی چین به ماه محسوب می‌شود.

«چانگ‌ئه» که بر اساس اسطوره‌ای چینی به معنی «الهه ماه» نام‌گذاری شده است، موفق شد بدون هیچ مشکلی در منطقه خودمختار سی‌زی‌وانگ بنر مغولستان داخلی در شمال چین به زمین برسد.

چانگ ئه‌ــ۶ در این ماموریت از حوضه قطب جنوب‌ــ‌آیتکن ماه نمونه‌برداری کرد و در نهایت روز ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) به مجموعه مدارگرد و ماژول بازگشت.

چین این ماموریت را «شاهکار بی‌سابقه‌ بشر در اکتشاف ماه» توصیف کرده است. دانشمندان می‌گویند ارسال کاوشگر به نیمه پنهان ماه یعنی نیمه‌‌ای که از زمین دیده نمی‌شود، به دلایلی از جمله وجود حفره‌های عمیق در آن، کار دشواری است. از این رو دانشمندان چینی برای هدایت کاوشگر و نیز حفظ ارتباط با آن از یک ماهواره استفاده کردند.

به گفته پژوهشگران، نمونه‌های سنگ و خاک گردآوری شده از این بخش پنهان ماه احتمالا با نمونه‌های سنگ و خاک از سمت نزدیک ماه تفاوت دارد.

رسانه‌های دولتی چین تصاویری از کاوشگر چانگ‌ئه‌ــ۶ را پس از جمع‌آوری نمونه‌های خاک ماه نشان دادند که در آن این کاوشگر بازوی کوچکش را بیرون آورده بود و پرچم چین را تکان می‌داد.

به گفته سازمان ملی فضایی چین، چانگ‌ئه‌ــ۶ با بهره‌گیری از یک بازوی مکانیکی و مته خود، تقریبا دو کیلوگرم نمونه سنگ و خاک از نیمه تاریک ماه به زمین آورده است.

پژوهشگران می‌گویند ناحیه اکتشافی قطب جنوب ماه برای بسیاری از ماموریت‌های فضایی پیشگام اهمیت بسیاری دارد و کشورهای رقیب برای کاوش در این ناحیه اشتیاق بسیاری دارند.

به گفته دانشمندان، وجود احتمالی یخ فراوان در ماه ممکن است در آینده به ایجاد پایگاه انسانی کمک کند.

این دومین ماموریت چین برای جمع‌آوری نمونه‌ خاک و سنگ از ماه بود اما در عین حال نخستین ماموریتی به شمار می‌رود که در آن نمونه‌هایی از نیمه تاریک ماه گردآوری شد. چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی در زمینه صنایع فضایی داشته است و نظر دارد تا حدود سال ۲۰۳۰  فضانورد به ماه بفرستد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-06-26 10:33

افزودن دیدگاه جدید