چین دسترسی به تلویزیون دیجیتال را فراهم می کند
نزدیک به ۹ سال پیش، شی جین پینگ به سران برخی کشورها قول داد که چین دسترسی به تلویزیون دیجیتال را برای بیش از ۱۰ هزار روستای دورافتاده در ۲۳ کشور آفریقایی فراهم کند، حال با تکمیل نصب زیرساختهای ماهوارهای در بیش از ۹۶۰۰ روستا، این پروژه اکنون به مرحله پایانی خود نزدیک میشود.
به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، نزدیک به ۹ سال پیش، شی جین پینگ به سران کشورهایی که در نشست «مجمع همکاریهای چین و آفریقا» در ژوهانسبورگ شرکت کرده بودند، قول داد که چین دسترسی به تلویزیون دیجیتال را برای بیش از ۱۰ هزار روستای دورافتاده در ۲۳ کشور آفریقایی فراهم کند.
با تکمیل نصب زیرساختهای ماهوارهای در بیش از ۹۶۰۰ روستا، این پروژه اکنون به مرحله پایانی خود نزدیک میشود.
این وعده بلندپروازانه که در دورهای از روابط گرم چین و آفریقا مطرح شد و از محل بودجه کمکهای چین تامین مالی میشد، به شرکت استارتایمز سپرده شد که یک شرکت خصوصی چینی است که در چندین کشور آفریقایی فعالیت میکرد.
این اقدام ظاهرا نشانهای از حسن نیت و فرصتی برای چین بود تا قدرت نرم خود را در منطقهای راهبردی به نمایش بگذارد.
در حالی که اقتصاد چین با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند و پکن در حال بازنگری سیاست راهبردی خود در آفریقا است، بیبیسی از چهار روستا در کنیا بازدید کرد تا ببیند آیا این ابتکار عمل «قدرت نرم» نتیجهای داشته است یا نه.
در روستای اولاسیتی، که حدود سه ساعت رانندگی به سمت غرب از پایتخت کنیا، نایروبی فاصله دارد، نیکلاس نگوکو دوستان و خانوادهاش را دور هم جمع کرده بود تا مسابقات دوندگان کنیایی در المپیک پاریس را از تلویزیون تماشا کنند.
نگوکو با اشاره به نصب بشقابهای ماهوارهای استارتایمز حدود چهار سال پیش، میگوید: «خیلی خوشحالم که میتوانم المپیک را ببینم. سالها بود نمیتوانستیم آن را ببینیم تا وقتی که استارتایمز آمد.»
او تنها کسی نیست که از حضور استارتایمز در آفریقا بهرهمند شده است. استارتایمز که در سال ۲۰۰۸ وارد این قاره شد، اکنون یکی از بزرگترین ارائهدهندگان تلویزیون دیجیتال خصوصی در جنوب صحرای آفریقا با بیش از ۱۶ میلیون مشترک است.
به گفته تحلیلگران، قیمتهای پایین در ابتدا به تثبیت موقعیت استارتایمز کمک کرد.
در کنیا، هزینه بستههای تلویزیون دیجیتال ماهانه از ۳۲۹ شیلینگ (۲.۵ دلار) تا ۱۷۹۹ شیلینگ (۱۴ دلار) است.
در مقایسه، قیمت بسته ماهانه دیاستیوی، متعلق به مالتیچویس، یکی دیگر از بازیگران اصلی بازار تلویزیون دیجیتال آفریقا، بین ۷۰۰ تا ۱۰۵۰۰ شیلینگ است.
اگرچه استارتایمز بخشی از درآمد اصلی خود را از طریق اشتراکها به دست میآورد، اما پروژه «۱۰ هزار روستا» از صندوق کمکهای دولتی جنوب-جنوب چین تامین مالی میشود.
همه بشقابهای ماهوارهای دارای لوگوی استارتایمز، نشان وزارت اطلاع رسانی کنیا و لوگوی قرمز «کمک چین» هستند. به گفته چندین روستایی، نمایندگان استارتایمز هنگام نصب این بشقابها گفتهاند که این یک «هدیه» از سوی چین است.
به گفته دکتر آنجلا لوئیس، پژوهشگری که مطالب بسیاری درباره حضور استارتایمز در آفریقا نوشته است، این پروژه میتوانست تصویر مثبتی از چین برای مخاطبان آفریقایی به جا بگذارد.
روستاییانی که از خدمات این پروژه استفاده میکنند، ظاهرا همه چیز را رایگان دریافت کردند، از زیرساختها مانند بشقاب ماهوارهای، باتری و نصب گرفته تا اشتراک محتوای استارتایمز.
دکتر لوئیس میگوید که این موضوع یک «تحول بزرگ» بود، زیرا روستاهای دورافتاده در آفریقا قبلا بیشتر به تلویزیون آنالوگ پر اختلال و نامطمئن دسترسی داشتند.
او میگوید که برای افراد بسیاری، این نخستین بار بود که به بشقابهای ماهوارهای دسترسی پیدا میکردند و این باعث تغییر در نحوه تعامل روستاییان با دنیای بیرون شد.
برای مراکز اجتماعی مانند بیمارستانها و مدارس در روستای آینوموی در غرب کنیا، اشتراکها همچنان رایگان باقی مانده است.
در یک درمانگاه محلی، یک تلویزیون دیجیتال در اتاق انتظار به بیماران کمک میکند تا وقت سپری کنند. در یک مدرسه ابتدایی، دانشآموزان از تماشای کارتونها پس از مدرسه لذت میبرند.
روت چلنگآت، دانشآموز کلاس هشتم مدرسه، میگوید: «بعد از اتمام تکالیف مدرسه، همگی با هم کارتون تماشا میکنیم و این تجربهای بسیار لذتبخش است که ما را به هم نزدیکتر هم میکند.»
اما تعدادی از خانوارهای کنیایی که بیبیسی با آنها مصاحبه کرده، میگویند دوره آزمایشی رایگان بهطور غیرمنتظرهای تنها مدت کوتاهی ادامه داشت.
به رغم قیمت نسبتا ارزان، تمدید اشتراک برای بسیاری بار مالی سنگینی به همراه دارد.
با فروکش کردن هیجان اولیه در میان برخی از بهرهبرداران این پروژه، این موضوع ضربهای به تلاشهای چین برای نشان دادن حسن نیت وارد کرده است.
رز چپکموای از روستای چموری در شهرستان کریچو میگوید: «همه ما خیلی خوشحال بودیم که بشقاب ماهوارهای را دریافت کردیم، اما فقط چند ماه رایگان بود و بعد از آن باید هزینه پرداخت میکردیم. این هزینه خیلی زیاد بود و در نتیجه استفاده از آن را متوقف کردیم.»
بهگفته کسانی که دیگر مشترک بستههای استارتایمز نیستند، بدون اشتراک، تنها برخی کانالهای رایگان مانند تلویزیون ملی کنیا قابل دسترسی هستند.
در جریان بازدید بیبیسی از چهار روستای مختلف که بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ دیشهای استارتایمز را دریافت کرده بودند، بسیاری از روستاییان گفتند که پس از پایان دوره آزمایشی رایگان، استفاده از استارتایمز را متوقف کردهاند. کدخدای روستای آیناموی میگوید که بسیاری از ۲۵ خانواری که در ابتدا دیشهای ماهوارهای را در روستای او دریافت کرده بودند، تصمیم گرفتند که اشتراک نداشته باشند.
بیبیسی برای اظهار نظر درباره دورههای آزمایشی رایگان با استارتایمز تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد.
نفوذ چین در محتوای پخش شده از کانالهای استارتایمز نیز مشهود است و نتایج مختلفی به همراه داشته است. حتی ارزانترین بستهها شامل کانالهایی مثل کونگفو و سینو دراما هستند که عمدتا فیلمها و سریالهای چینی را نمایش میدهند.
به گفته ما شایونگ، رئیس روابط عمومی استارتایمز، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰۰ فیلم و برنامه تلویزیونی چینی به زبانهای محلی دوبله شدهاند. این شرکت در کنیا در سال ۲۰۱۴ کانالی به نام استی سواحیلی (ST Swahili) راهاندازی کرد که محتوایی به زبان سواحیلی پخش میکرد.
بسیاری از روستاییانی که برنامههای چینی را تماشا کردهاند، میگویند که این برنامهها قدیمی به نظر میرسند و شخصیتهای چینی را به صورت تکبعدی نمایش میدهند، و اغلب حول موضوعات کلیشهای میچرخند.
نگاهی گذرا به راهنمای برنامهها نشان میدهد که تعداد زیادی از آنها به موضوعات دوستیابی یا عاشقانه اختصاص دارند، از جمله یک برنامه واقعنمای محبوب به نام «سلام، آقای درست» که شرکتکنندگان در آن به دنبال یافتن شریک مناسب خود هستند. این برنامه بر اساس یک برنامه مشابه در چین به نام «اگر تو همان باشی» ساخته شده است.
برای بعضیها، این محتوا دلیل اصلی برای ادامه اشتراک است. آریانا نیشن نگوتیک، یک دختر ۲۱ ساله از روستای اولاسیتی، «شیفته» برخی برنامهها مانند سریال چینی «عشق ابدی» است که به انگلیسی دوبله شده است.
او میگوید: «بدون تماشای آن نمیتوانم بخوابم».
فوتبال بزرگترین عامل جذب تماشاگران است
اما فوتبال همچنان بزرگترین جاذبه برای مخاطبان آفریقایی است. به عنوان مثال، به گفته کنفدراسیون فوتبال آفریقا، جام ملتهای آفریقا (افکان) در سال ۲۰۲۳ رکورد نزدیک به دو میلیارد تماشاگر جهانی را ثبت کرد.
با آگاهی از این فرصت تجاری، استارتایمز برای خرید حق پخش مسابقات فوتبال، از جمله افکان، لا لیگای اسپانیا و بوندسلیگای آلمان به شدت سرمایهگذاری کرده است.
دکتر لوییس میگوید: «استارتایمز با پخش برنامههای ورزشی به شهرت رسید».
با این حال، رقابت بسیار شدید است و گفته میشود سوپراسپرت، زیرمجموعه مولتیچویس، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای حق پخش لیگ برتر انگلیس پرداخت میکند.
پس از آنکه کیلیان امباپه، ستاره بزرگ فوتبال فرانسه، اعلام کرد که به رئال مادرید اسپانیا میپیوندد، استارتایمز این فرصت را غنیمت شمرد و بیلبوردهای بزرگی در نایروبی با عبارت «هیجان کامل لا لیگا را احساس کنید» و لوگوی استارتایمز نصب کرد.
اما اینها پاسخگوی نیاز همگان نیست.
یکی از طرفداران فوتبال به بیبیسی گفت که «ترجیح میدهد از هیجان لیگ برتر لذت ببرد».
لوی اوبونیو، استاد دانشگاه دیاستار نایروبی، توضیح داد: «بیشتر کنیاییها به لا لیگا علاقهای ندارند، لیگ برتر انگلیس است که تماشاگران را جذب میکند».
شبکه دولتی بینالمللی چین، سیجیتیان، در ارزانترین بسته آنها گنجانده شده است، ولی برخلاف بیبیسی و سیانان، تماشاگران را جذب نمیکند.
لیلی روتو، معلم بازنشستهای از شهرستان کریچو، میگوید: «بله، ما اخبار چینی هم داریم، اما من آن را تماشا نمیکنم». او میخندد و شانههایش را بالا میاندازد و میگوید: «اسمش چی بود؟ سی چیچی ان؟ تی چیچی ان؟».
دکتر دنی مادرید-مورالس، استاد دانشگاه شفیلد، تاکید میکند که استارتایمز نتوانسته است تحولی در محیط خبری آفریقا ایجاد کند.
«بیشتر روستاییان میگویند که کانالهای خبری محلی را ترجیح میدهند. استارتایمز این موضوع را درک میکند. به گفته سخنگوی شرکت، با بومی بودن بیش از ۹۵ درصد از کارکنان ۵۰۰۰ نفری آفریقایی این شرکت، استارتایمز قصد دارد خود را شرکتی معرفی کند که نظرات مردم آفریقا را در اولویت قرار میدهد».
یکی از مشاوران شرکتهای رسانهای چینی در آفریقا گفت که استارتایمز تلاش میکند از تکرار مشکلاتی که برای شرکتهایی مانند تیکتاک یا هوآوی به خاطر چینی بودن آشکارشان پیش آمده، جلوگیری کند؛ این شرکتها در غرب تحت نظارت و بررسیهای زیادی قرار گرفتهاند.
مطالعه دکتر لوییس درباره اخبار از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ این موضوع را تایید میکند و نشان میدهد که اکثر اخبار مربوط به استارتایمز به چین یا روابط چین و آفریقا اشارهای نداشتهاند. به نظر میرسد این شرکت محتاطانه از نمایش آشکار ریشههای چینی خود خودداری میکند.
از موضوعی داغ تا امری حاشیهای
استارتایمز به عنوان یک شرکت خصوصی در طول سالها موفقیتهای زیادی کسب کرده و پروژه «۱۰ هزار روستا» باعث شهرت بیشتر این شرکت شده است.
اما تاثیر مورد انتظار این پروژه بر ساختن تصویر مثبت از چین محقق نشده است.
دکتر مادرید-مورالس گفت: «تلاشهایی برای تنظیم مجدد جریان اطلاعات بهگونهای که تصویر مثبتتری از چین ارائه دهد، صورت گرفت، اما این تلاشها به نتیجه نرسید. مبلغی که در این پروژه هزینه شده، واقعا سود زیادی برای دولت چین نداشته است.»
بسیاری از روستاییانی که بیبیسی با آنها صحبت کرده بود، بیشتر نگران محتوا و هزینهها بودند. این پروژه، که زمانی موضوعی داغ بود، به نظر میرسد در تلاش چین برای گسترش قدرت نرم به حاشیه رفته است.
چپکموئی، که اشتراک استارتایمز خود را لغو کرده است، گفت: «بله، میدانیم که این از چین آمده است، اما اگر هیچکس از آن استفاده نکند، تفاوتی نمیکند.»
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید