کد مطلب: 

296006

وزیر صمت: تنها راه تحول اقتصادی کشور، صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحول اقتصادی تنها با صنعت دانش بنیان صادرات محور محقق می‌شود، گفت: این موضوع در شعارهای ۱۲ سال اخیر که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده نیز به خوبی قابل دریافت است.
وزیر صمت: تنها راه تحول اقتصادی کشور، صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور است

به گزارش سیتنا، عباس علی‌آبادی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی افزود: در یکسال اخیر که با نظر رئیس جمهور شهید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفتم با قطعیت بیشتری به این باور رسیده‌ام که صنعت دانش بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور است.

علی آبادی خاطر نشان کرد: عمده درآمد دولت از محل مالیات پرداختی صنعتگران، اصناف و بازاریان و همچنین حقوق ورودی از سوی تجار وارد کننده و اکثر درآمدهای ارزی نیز حاصل صادرات محصولات تولیدی در بخش صنعت است، صنعت دانش بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه صنعت و تجارت دو بال سیمرغ تحول اقتصادی ایران به شمار می‌رود و جدا کردن این دو بال از یکدیگر منجر به ایجاد ناپایداری شده و به نوعی از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند گفت: از نمایندگان تقاضا دارم در حفظ این دو بال در کنار یکدیگر کوشا باشند. صنعت دانش بنیان صادرات محور نیازمند اختیاراتی است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی باید در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. انتزاع برخی از اختیارات از این وزارتخانه منجر به آسیب به این حوزه شده است. برای تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه نیازمند انرژی هستیم.

علی‌آبادی افزود: در برنامه هفتم رشد ۸.۵ درصد صنعت، ۱۳ درصدی معدن و ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی دیده شده است، اما تحقق آن نیازمند وجود انرژی است. در حدود ۱۰ الی ۱۲ ماه اخیر نرخ تخصیص انرژی کاهش پیدا کرده و این کار را سخت می‌کند.

وی تاکید کرد: راه‌حل اصلی کاهش مصرف انرژی اتخاذ سیاست‌های صحیح است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مسیر گام برداشته و ایجاد زیرساخت‌های برقی سازی وسائل نقلیه عمومی و واردات خودروهای برقی و ایجاد بستر شارژ آنها در سطح شهرها از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

علی آبادی ادامه داد: در حوزه ایجاد زیرساخت‌های انرژی بالغ بر ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر در دستور کار صنایع بزرگ قرار دارد. در حوزه تامین آب صنایع نیز هفت میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری توسط صنایع صورت گرفته و خطوط انتقال آب و همچنین جمع آوری فاضلاب‌ها و تصفیه آنها برای استفاده از آن در صنایع در دستور کار قرار گرفته است. برای کاهش مصرف سوخت خودروهای ساخت داخلی نیز اقداماتی انجام شده و در خصوص کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی گام‌های لازم برداشته شده است.

وی با بیان اینکه ما نیازمند ایجاد امنیت و ثبات برای جذب سرمایه گذار در حوزه صنعتی هستیم افزود: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که تامین منابع مالی برای بخش تولید به هر روشی حتی با پول پرقدرت ارزش دارد و اگر فرآیند ورود و خروج منابع به بخش تولید به درستی صورت گیرد هیچ آثار غیراقتصادی نخواهد داشت.

وی گفت: از نمایندگان نیز تقاضا دارم که به تامین مالی و سرمایه‌ گذاری در حوزه تولید و صادرات کشور توجه داشته باشند. صادرات یکی از راه‌های بزرگ‌ شدن کیک اقتصاد کشور است و باید همه موانع آن کنار برود.

علی آبادی خاطر نشان کرد: حل ناترازی تامین ارز در داخل کشور با توجه به صادرات موثر می‌شود. باید با پرداخت یارانه صادرات از صادر کنندگان حمایت شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های صادرات، صادرات خدمات فنی مهندسی به سایر کشورها است که هم ارزش افزوده بالایی داشته و هم برای نخبگان کشور اشتغال آفرینی می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-06-18 12:56

افزودن دیدگاه جدید