کد مطلب: 

295345

شرکت نورالینک آزمایش کاشت تراشه مغزی را با سه بیمار به پیش می‌برد

نورالینک، شرکت تولید‌کننده تراشه مغزی که به همت ایلان ماسک راه‌اندازی شد، قصد دارد برای ارزیابی این دستگاه سه بیمار را ثبت‌نام کند که این پژوهش احتمالا چندین سال طول بکشد.
شرکت نورالینک آزمایش کاشت تراشه مغزی را با سه بیمار به پیش می‌برد

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، خبرگزاری رویترز سال گذشته گزارش داد که وقتی شرکت نورالینک تقاضای شروع آزمایش‌های بالینی را به مقامات و ناظران آمریکا داد، به‌دنبال ثبت‌نام ۱۰ بیمار بود. نورالینک به‌دنبال آزمایش تراشه مغزی ساخت این شرکت است. این تراشه به بیمارانی که ناتوانی حرکتی دارند امکان می‌دهد تا تنها با استفاده از نیروی ذهن از ابزارهای دیجیتال استفاده کنند. این پژوهش روزنه امیدی برای بیماران مبتلا به آسیب‌های نخاعی خواهد بود. 

شرکت نورالینک پیش از آنکه جزئیات این آزمایش را در این هفته منتشر کند، با انتقاد محققان کاشت تراشه مغزی و مقامات و ناظران قدیمی، مبنی بر منتشر نکردن اطلاعات مربوط به تحقیق، که البته امری رایج در این صنعت است، روبه‌رو شد. 

سازمان غذا و دارو، که این آزمایش بالینی را تایید کرده است، می‌گوید که عموما مایل است شرکت‌ها برای افزایش اعتماد عمومی و حرمت‌ گذاشتن به بیمارانی که در این تحقیقات شرکت می‌کنند، اطلاعات مربوط به پژوهش را منتشر کنند. سازمان غذا و دارو از اظهارنظر درباره شرکت نورولینک خودداری کرد و مدیران نورولینک هم به درخواست اظهار نظر در این‌باره جوابی ندادند. 

این طور که تخمین‌ می‌زنند مراحل اولیه این آزمایش در سال ۲۰۲۶ و کل تحقیق در سال ۲۰۳۱ تکمیل شود. در این مطالعه افراد در بازه سنی ۲۲ تا ۷۵ سال با بیماری‌هایی مانند فلج چهار اندام (کوادری‌پلژی) شرکت خواهند کرد. فلج چهار‌اندام نوعی ناتوانی عصبی حرکتی  است که حس و کنترل دست‌ها و پاهای انسان را از بین می‌برد و در پی آسیب‌های شدید به مغز یا نخاع پدید می‌آید. 

افراد واجد شرایط برای این آزمایش بیمارانی‌اند که به محدودیت حرکتی دچارند و دست‌کم به مدت یک سال هیچ بهبودی نداشته‌اند، و احتمالا بیشتر از یک سال زنده‌ نمانند. این بیماران واجد شرایط به‌دلیل آسیب‌های نخاعی یا اختلال عصبی با نام اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ای‌ال‌اس) حرکات محدودی در دست، کمر و بازو دارند، یا اینکه هیچ حرکتی در این اندام‌ها ندارند.   

به گزارش منابع نورالینک، این شرکت پیش از آنکه سال گذشته تاییدیه شروع آزمایش‌های انسانی را دریافت کند، تماس‌هایی از سوی بیماران علاقه‌مند به شرکت در این آزمایش داشته است. در این تحقیق، ایمپلنت رابط مغز و کامپیوتر (بی‌سی‌آی) به کمک یک ربات، در بخشی از مغز قرار می‌گیرد که قصد و اراده برای حرکت را کنترل می‌کند. 

شرکت نورالینک در ماه ژانویه کاشت تراشه مغزی را برای اولین بیمار انجام داد. این بیمار که نولان آرباگ نام دارد به‌دلیل حادثه‌ غواصی در سال ۲۰۱۶ از شانه به پایین فلج شد. طبق ویدیو‌ها و تصاویر منتشرشده در سایت این شرکت، این تراشه به آرباگ امکان می‌دهد تا بازی‌ ویدیویی کند، در اینترنت به جست‌وجو پردازد و نشانگر روی صفحه کامپیوتر یا لپ‌تاپ را تنها با قدرت ذهن حرکت دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-05-30 11:11

افزودن دیدگاه جدید