کدخبر :292447 پرینت
28 اسفند 1402 - 09:39

چه زمانی که به کنترل دسترسی شبکه نیاز داریم ؟

استفاده از سیستم Network Access Control برای شناسایی کاربران و مجاز و تعریف دسترسی های مربوط به هر یک انجام می شود. به این موضوع بیشتر می پردازیم.

متن خبر

گزارش آگهی/ در سیستم شبکه های سازمانی، ده ها اطلاعات و داده حساس و امنیتی نگهداری می شوند که کنترل دسترسی به آن ها اهمیت دارد. در صورتی که کاربران به اشتباه به این داده های امنیتی دسترسی پیدا کنند، خسارات جدی به پیکره کسب و کارها و فعالیت های سازمانی وارد می شود. برای این که در برابر چنین بلایایی مصون بمانیم، استفاده از برنامه های امنیت سایبری و قابلیت های کنترل دسترسی در شبکه اهمیت دارد. هر چه میزان حساسیت اطلاعات و داده های شبکه بیشتر باشد، نیاز به کنترل دسترسی نیز افزایش می یابد. در سال های اخیر توجه به این تکنولوژی در سیستم شبکه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 

مفهوم کلی Network Access Control

سیستم کنترل دسترسی شبکه، ابزاری برای منظم کردن سازمان ها و کسب و کارهای امروزی است که در بخش های مختلف آن مزایای بی شماری به وجود می آورد. استفاده از سیستم Network Access Control برای شناسایی کاربران و مجاز و تعریف دسترسی های مربوط به هر یک انجام می شود. با استفاده از قابلیت های این سیستم افراد مجاز و اهراز هویت شده به سیستم وارد شده و از ورود سایر کاربران به بخش های مختلف پیشگیری می شود. با این روش دسترسی به داده ها و اطلاعات حیاتی شرکت ها و سازمان ها میسر نخواهد بود. 
در این سیستم از سه اصل اساسی زیر پیروی می شود:

  • بخش احراز هویت که نشان دهنده فعالیت های شما در سیستم سازمان است. 
  • بخش مجوزها برای تشخیص فعالیت های مربوط به هر کاربر
  • بخش حسابرسی برای ارزیابی وضعیت زمان بندی فعالیت ها در شبکه موجود

هدف از کنترل دسترسی شبکه

استفاده از قابلیت های کنترل دسترسی شبکه مزایای بی شماری دارد و اهداف متعددی برای این سیستم در نظر گرفته می شود. در گذشته تصور می شد که سیستم اینترنت، بستری امن برای فعالیت های شبکه ای است و تهدیدات و خطرات ایجاد شده تنها مختص شبکه های خارجی است. در حالی که بسیاری از آسیب های شبکه ای گریبان گیر شبکه های داخلی بوده و نشان دهنده ضعف در سیستم امنیتی موجود هستند. وجود نرم افزارهای مخرب در سیستم شبکه ها و پخش این تروجان ها، یک تهدید اساسی برای شبکه های امروزی به شمار می رود.

یک راهکار موثر برای کنترل این آسیب ها، استفاده از قابلیت های کنترل دسترسی شبکه است. در شبکه های امروزی وضعیت امنیتی پایانه بر امنیت کلیه بخش ها تاثیرگذار خواهد بود. در صورتی که تعداد کاربران در این زمینه بیشتر از حد مجاز شود، ریسک آسیب دیدن بخش های مختلف افزایش می یابد. دقیقا در این زمان است که نیاز به کنترل دسترسی های شبکه خواهیم داشت. با استفاده از قابلیت های بخش کنترل دسترسی شبکه امکان درز اطلاعات موجود در سیستم به حداقل می رسد. 

مزایای استفاده از سیستم Network Access Control

در خصوص استفاده از قابلیت های کنترل دسترسی شبکه بررسی مزایای این سیستم برای تشخیص به موقع زمان اعمال آن اهمیت دارد. برخی از مزایای مهم استفاده از این سیستم به شرح زیر هستند:

  • امکانات انتخاب ماژول های اختصاصی در شبکه برای سفارشی سازی برنامه ها
  • قابلیت های مربوط به سیستم Zero Trust security  که با استفاده از آن همه افراد تنها با احراز هویت به بخش های مختلف دسترسی خواهند داشت. 
  • عملکردهای خودکار و دستی برای بهبود وضعیت سیستم شبکه و ارتقای سطح کیفی شبکه موجود 
  • کنترل امنیت پایانه های سیستم شبکه
  • قابلیت اطلاع لحظه از موجودی دارایی ها و قابلیت انطباق دستگاه ها و پیکربندی مربوط به آن ها
  • [node:title]

چه مواقعی از NAC استفاده می شود؟

برای استفاده از قابلیت های بخش کنترل دسترسی شبکه، باید به زمان و مکان استفاده از آن نیز دقت داشته باشید. انواع سناریوهای شبکه با استفاده از قابلیت های این سیستم تکمیل می شوند. برخی از مهمترین بخش های استفاده از سیستم Network Access Control شامل موارد زیر هستند:

سیستم BYOD

یکی از مهمترین موارد استفاده از سیستم کنترل دسترسی شبکه در مواقعی است که سازمان ها و شرکت ها از افراد می خواهند، سیستم های هوشمند خود را به اینترنت متصل کنند. استفاده از تلفن همراه، تبلت، لپتاپ، بدون وجود ترمینال های امنیتی ریسک ایجاد خطرات شبکه را افزایش می دهد. در چنین شرایطی سیستم NAC به کمک سازمان ها و شرکت ها می آید! راه حل های مبتنی بر Network Access Control برای شناسایی نوع ترمینال و سطوح دسترسی مجاز برای آن مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این موارد سیستم احراز هویت بر اساس اطلاعات کاربران اجرا خواهد شد. 

دستگاه های اینترنت اشیا

یکی دیگر از مواردی که در خصوص استفاده از قابلیت های به کار می رود، تنظیمات دستی و احراز هویت سنتی است که گواهی های امنیتی پشتیبانی نمی کنند. در این مواقع اصطلاخ اینترنت اشیا مطرح می شود. در این زمینه استفاده از سیستم های کنترل دسترسی ضرورت دارد و نقش موثری در شناسایی دستگاه ها و پایانه ها ایفا می کند. با این روش سیستم احراز هویت، برای دستگاه های اینترنت اشیا نیز قابل اجرا خواهد بود. 

[node:title]

شبکه های وای فای عمومی

یکی دیگر از مهمترین مواردی که برای استفاده از قابلیت های سیستم کنترل دسترسی شبکه مورد توجه قرار می گیرد، شبکه های وای فای عمومی است. این شبکه ها در همه محیط های عمومی در دسترس کاربران قرار دارند. در صورتی که این شبکه ها به صورت باز مدیریت شوند، امنیت آن ها به خطر می افتد و همه افراد به تنظیمات موجود در آن دسترسی خواهند داشت. به همین خاطر این تجهیزات نباید به صورت کاملا باز تعریف شوند. استفاده از قابلیت های Network Access Control برای رفع این ضعف ها در سیستم وای فای و مودم مکان های عمومی مزایای بی شماری به همراه خواهد داشت. 

جمع بندی

برای این که از یک شبکه کارآمد، امن و مطمئن استفاده کنیم، به قابلیت های Network Access Control نیاز خواهیم داشت. مزایا و ویژگی های این سیستم های پیشرفته به شما کمک می کند که با کنترل دسترسی ها، محدودیت های امنیتی در سیستم خود به وجود بیاورید. به این ترتیب از نشتی اطلاعات در سیستم شبکه های امروزی پیشگیری می شود و دسترسی به داده ها توسط افراد غیرمجاز تقریبا به صفر می رسد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.