کدخبر :307770 پرینت
28 شهریور 1403 - 21:28

زن مرموز و دفتر خالی؛ افشای اطلاعات شرکت مجارستانی صاحب پیجر لبنان

در حالی دستگاه‌های پیجر انفجاری در لبنان تحت نشان تجاری شرکتی تایوانی توسط شرکت مجارستانی بی‌ای‌سی ساخته شده است، که اکنون دفتر مرکزی این شرکت در حومه بوداپست خالی است، پروفایل زنی که پیشتر خودش را مدیرعامل این شرکت معرفی کرده بود از لینکدین حذف و سایت شرکت هم از دسترس خارج شده است.

متن خبر

به کزارش سیتنا، انفجار هزاران دستگاه پیجر که مردم لبنان را هدف قرار داد، سوالات بسیاری را درباره نحوه اجرای این حمله به‌وجود آورد، چرا که تحلیلگران متفق‌القول بودند که رژیم غاصب اسرائیل پشت این ماجرا است.

با تحلیل تصاویری که پس از حادثه منتشر شد، خبرگزاری رویترز در ابتدا گزارش داد که این دستگاه‌های پیجر (بر اساس برچسب‌ها و علائمی که بر روی آن‌ها قرار داشت) متعلق به شرکت تایوانی «گلد آپولو» هستند.

با این حال، صبح روز بعد، شرکت تایوانی کاملاً از دستگاه‌های موجود در لبنان اعلام برائت کرد، هرچند تأیید کرد که این دستگاه‌ها نشان تجاری آن‌ها را دارند.

«گلد آپولو» اعلام کرد که این دستگاه‌های پیجر انفجاری توسط شرکت دیگری به نام «بی‌ای‌سی کانسالتینگ» که مقر آن در بوداپست، پایتخت مجارستان است، ساخته شده و این شرکت مجوز استفاده از نشان تجاری آن‌ها را دارد.

اما داستانی که توسط هسو چنگ کوانگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت، درباره چگونگی قرارداد با آن شرکت نقل شد، ممکن است در روشن‌سازی نحوه اجرای این اقدام تروریستی مفید باشد.

شرکت مجارستانی «بی‌ای‌سی کانسالتینگ» کیست؟

به گزارش سیتنا، طبق داده‌های سیستم اطلاعات شرکت Opten، این شرکت در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است. دفتر مرکزی آن در خیابان «سونی» در بوداپست، پایتخت مجارستان قرار دارد.

پیجر لبنان مجارستان

بر اساس گزارش رویترز، آدرس ذکر شده برای شرکت «بی‌ای‌سی کانسالتینگ» یک ساختمان کوچک در یک خیابان مسکونی در حومه شهر است.

خبرگزاری اشاره کرد که نام شرکت بر روی یک برگه کوچک در اندازه «A4» بر روی درب شیشه‌ای نصب شده است.

یکی از افرادی که در ساختمان بود اعلام کرد که شرکت در این آدرس ثبت شده، اما حضور فیزیکی واقعی در آنجا ندارد.

فعالیت‌های ثبت شده شرکت بسیار متنوع است و شامل حوزه‌هایی مانند بازی‌های کامپیوتری، مشاوره فناوری اطلاعات و استخراج نفت خام می‌شود.

کریستیانا بارسونی، رئیس شرکت کیست؟

بر اساس پروفایل او در لینکدین، کریستیانا بارسونی آرسیدیاکونو، مدیرعامل شرکت بی‌ای‌سی، ادعا می‌کند که به‌عنوان مشاور برای سازمان‌های مختلفی از جمله یونسکو فعالیت کرده است.‌ اما او به ایمیل‌های ارسالی از سوی رویترز پاسخی نداده است و هیچ شواهدی دال بر اینکه این شخصیت واقعی است، وجود ندارد.

پیجر لبنان مجارستان

زنی مرموز و قراردادی عجیب

طبق گفته هسو (رئیس گلد آپولو)، قرارداد با این شرکت مجارستانی سال‌ها پیش امضا شده و با موارد غیرمعمول بسیاری همراه بوده است.

بر اساس گزارشی که توسط NPR از هسو نقل شده، سه سال پیش، زنی تایوانی به نام «ترزا» به او مراجعه کرده و خود را به‌عنوان نماینده محلی شرکتی مجارستانی به نام «بی‌ای‌سی کانسالتینگ» معرفی کرد.

به گزارش سیتنا، پس از بیش از دو ماه مذاکره با ترزا، هسو با امضای قراردادی برای فروش دستگاه‌های پیجر از شرکت گلد آپولو و اجازه به BAC برای استفاده از برند آن‌ها بر روی محصولات خود موافقت کرد.

هسو می‌گوید: ترزا واقعاً چندین بار به اروپا سفر کرد تا با همکاران خود تماس بگیرد.

او اضافه کرد: همچنین به من گفته شد که شرکت آن‌ها در شرق آفریقا منافع دارد، اما هرگز از لبنان صحبتی نکردند.

پرداخت‌های غیرمعمول

تقریباً یک سال پس از امضای قرارداد، هسو می‌گوید که با یک درخواست عجیب روبرو شد: آن‌ها می‌خواستند محصولات خود را طراحی کنند، اما برند شرکت من را روی آن قرار دهند.

هسو توضیح می‌دهد: «به آن‌ها گفتم که استفاده از محصولاتی که شما تولید می‌کنید، آسان نیست و از نظر ظاهری جذابیت ندارند. چرا فقط از محصولات من استفاده نمی‌کنید؟»

حتی در سطح پرداخت‌ها نیز هسو توضیح داد: «این مسئله بسیار ناراحت‌کننده بود، اما در تجارت جهانی، باید با این ریسک‌ها کنار بیایید.»

او افزود که آخرین بار شرکتش قطعاتی را در اوایل سال جاری به BAC ارسال کرده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که دستگاه‌های پیجر مدل «AR-924» که در لبنان و سوریه منفجر شدند، جدید بودند و لبنان آن‌ها را اخیراً در فوریه گذشته دریافت کرده بود.

وزارت امور اقتصادی تایوان اعلام کرد که هیچ سابقه‌ای از شرکت‌های تایوانی که دستگاه‌های پیجر را بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ مستقیماً به لبنان صادر کرده باشند، ندارد و اعلام کرد که دستگاه‌های پیجر Gold Apollo پس از صادرات اصلاح شده و دست‌خوش تغییرات شده‌اند.

ناپدید شدن ناگهانی

طبق گزارش سیتنا، شرکت «بی‌ای‌سی» وب‌سایت خود را از دسترس خارج کرده و پیامی مبنی بر اینکه سایت در حال تعمیر و نگهداری است نمایش داده می‌شود.

همچنین مالک شرکت، پروفایل شخصی خود را از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین حذف کرده است.

انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.