کدخبر :291965 پرینت
16 اسفند 1402 - 11:42

تقویت فضای رسانه ای برای توجه بیشتر به حوزه کسب و کارهای فرهنگی ضروری است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: بودجه حوزه فرهنگ کشور 1.5 میلیارد دلار است که سهم ما به نسبت GDP و ظرفیت جغرافیایی و جمعیتی، پایین است، لذا نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد؛ همچنین‌ تقویت فضای رسانه ای برای توجه بیشتر به حوزه کسب و کارهای فرهنگی ضرورت دارد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست خبری ارائه اقدامات و اعلام برنامه های سال 1403 ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و رونمایی از رویداد ملی صنایع خلاق (مانوین) برگزار شد.

مهندس مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، در این مراسم، اظهار کرد: سازوکار ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری فرادستگاهی است و برای ایجاد هماهنگی و زیرساخت اقدامات جدی، ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس و محل استقرار آن معاونت علمی ریاست جمهوری است.

وی، ادامه داد: سندی در سال ۱۴۰۰ به ابلاغ رئیس جمهور رسید و ستاد موظف به پیگیری اهداف آن است و یکی از وظایف مطالعه و بررسی شرایط کنونی کشور است، چراکه در حال حاضر زیرساخت آماری دقیقی برای حوزه فرهنگی کشور نداریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، تاکید کرد: حوزه فرهنگی در کشور حوزه ضعیفی است و باید توجه ویژه تری به نیازهای این حوزه شود؛ بودجه حوزه فرهنگ کشور 1.5 میلیارد دلار است که سهم ما به نسبت GDP و ظرفیت جغرافیایی و جمعیتی، پایین است، لذا نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد؛ همچنین‌ وجود فضای رسانه ای برای توجه بیشتر به حوزه کسب و کارهای فرهنگی، ضرورت دارد.

وی، افزود: ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم تمرکز جدی بر تکالیف سند دارد و آنچه که باعث توسعه حوزه می شود، گسترش اکوسیستم صنایع خلاق است، به این خاطر نقشی در معاونت علمی ریاست جمهوری مشخص کرده ایم و آن توسعه اکوسیستم صنایع خلاق با محوریت شرکت ها است.

حسنلو، ادامه داد: در سال های اخیر ۱۰۷ خانه خلاق شکل گرفته است و نقش دیگر ما در معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت از این خانه ها است که بازوی کمکی ستاد هستند.

وی، افزود: در حوزه سربازی شرکت های خلاق اتفاق خوبی در ستاد رخ داد، جمعیت نخبگانی قابل قبولی در شرکت های خلاق داریم و ۴۰۰ سرباز امریه در این شرکت ها وجود دارد.

وی، بیان کرد: اتقاق خوب دیگر در ستاد، الحاقیه آئین نامه ارزیابی خانه های خلاق است، که فرآیند آن آغاز شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: حمایت از حضور شرکت های خلاق در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی، اعطای تسهیلات خاص و ارائه دوره های آموزشی را در دستورکار ستاد داریم.

وی، عنوان کرد: ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم تفاهم نامه هایی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان مدارس غیردولتی داشته است؛ همچنین توافق نامه هایی با میراث فرهنگی و وزارت صمت در حوزه توسعه زیرساخت نوآوری در کشور داشته ایم.

[node:title]

حسنلو، اظهار کرد: ما در ستاد در کنار بازیگر اصلی حوزه فرهنگ که همان وزارت ارشاد است، قرار گرفته ایم و اولین صندوق بازی های رایانه ای را شکل داده ایم و سرمایه گذاری آن صورت گرفته است.

وی، اشاره کرد: برنامه و تمرکز اصلی ستاد در سال آینده ایجاد بازیگرهای موثر برای شکل گیری فناوری هایی است که موجب حل مسائل اجتماعی می شود تا در نهایت تبدیل بازیگران مستعد به بازیگران موثر و تبدیل شرکت های مستعد به شرکت های موثر صورت گیرد.

وی، تاکید کرد: کل بودجه فرهنگی کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که عددی کمتر از پنج میلیارد تومان سهم شرکت ها و یک‌هفتم و یک‌دهم این عدد به کسب و کارهای مردمی می رسد؛ اگر ۵۰۰ میلیارد از این عدد به حوزه انیمیشن تزریق شود، شاهد اتفاقات جدی تری در این حوزه خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، تشریح کرد: طبق اعلام مرکز آمار، سبد مصرفی فرهنگی مردم بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است و صادرات در حوزه اسباب بازی پایین تر از ۲۰ الی ۳۰ میلیون دلار است، همچنین از میزان واردات اسباب بازی آمار دقیقی در دست نیست، اما پیش بینی ما ۱۰۰ میلیون دلار است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.