کدخبر :307256 پرینت
19 شهریور 1403 - 09:52

لزوم تصمیم گیری سریع برای رفع فیلتر یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقد است: شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی باید از منظر کارشناسی درخصوص اینکه چه بخش هایی از پلتفرم های خارجی در ایران محدود و کدام بخش ها در دسترس باشد، تصمیم گیری کنند؛ علی الخصوص باید تصمیم گیری سریع تری در خصوص رفع فیلتر واتس اپ، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام صورت گیرد.

متن خبر

دکتر سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقداماتی که وزیر ارتباطات دولت چهاردهم برای تحقق وعده رییس جمهور به منظور اصلاح نظام فیلترینگ که باید در دستور کار قرار دهد، گفت: معمولا در هر کشوری بر اساس شرایط بومی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... سیاست هایی در حوزه فیلترینگ وجود دارد؛ به طور مثال پلتفرم تیک تاک در برخی از کشورها فیلتر است.

وی، ادامه داد: در امارات سرویس پیام صوتی و تصویری واتس اپ به دلایلی که برای شهروندان شفاف است، قابل استفاده نیست و به جای آن پلتفرم Botim در دسترس آنها قرار گرفته است که نرم افزار کامل و قدرت‌مندی در حوزه تماس صوتی و تصویری است.

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی باید از منظر کارشناسی درخصوص اینکه چه بخش هایی از پلتفرم های خارجی در ایران محدود و کدام بخش ها در دسترس باشد، تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: علی الخصوص باید تصمیم گیری سریعتری درخصوص رفع فیلتر پلتفرم هایی همچون واتس اپ، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام صورت گیرد، چراکه عموم مردم بر روی این بسترها کسب درآمد می کنند و رشد اقتصاد دیجیتال کشور در گرو آن است و از طرف دیگر باید به تقویت پیام رسان های داخلی نیز بپردازند.

باستانی، تاکید کرد: امارات به نفع تکنولوژی و اقتصاد خود سرویس تماس صوتی و تصویری واتس اپ را فیلتر کرد، اما با پلتفرم داخلی Botim خود آن را جبران کرد، اگر ما نمی توانیم مانند امارات عمل کنیم، نباید فیلترینگ اعمال کنیم، اگر بنا به فراخور کشور نیاز است که بخشی از پلتفرم های خارجی فیلتر شود، باید دلیل آن برای مردم شفاف شود.

وی، اشاره کرد: درخصوص پیام رسان های داخلی چند مسئله وجود دارد یکی اینکه تعداد کاربران واقعی آن که به میل خود عضو شده باشند، اندک است و اکثر افراد برای دریافت ارز و یا خدمات دیگر به اجبار عضو شده اند؛ از طرف دیگر بی اعتمادی مردم به پیام رسان های داخلی مطرح است که البته در پلتفرم های خارجی نیز این موضوع وجود دارد؛ بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که احتمالا طی برنامه دو الی سه ساله محقق می شود.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.