بانک سپه باید پیرامون ادعای هک اطلاعات مشتریانش پاسخگو باشد!
رئیس انجمن صنفی افتا در واکنش به ادعای هک اطلاعات مشتریان بانک سپه و انتشار اطلاعات برخی مشتریان این بانک، گفت که از لحاظ ساختاری، آنطور که تقسیم بندی وظایف شده، زیرساخت های بانکی برعهده مرکز مدیریت راهبردی افتاست و بعد از بانک سپه که مسوولیت اصلی را برعهده دارد، مرکز مدیریت راهبردی افتا باید پاسخگو باشد؛ اگرچه روابط عمومی مرکز راهبردی افتا در پاسخ به پیگیری سیتنا تاکید کرد که در حوزه حوادث سایبری، باید مرکز ملی فضای مجازی اطلاع رسانی کند.
محمد احسان حمیدیا، رئیس سابق انجمن صنفی افتا در گفت و گو با خبرنگار سیتنا پیرامون موضوع ادعای هک اطلاعات مشتریان بانک سپه و انتشار اطلاعات برخی مشتریان این بانک، گفت: امنیت هر مجموعه ای برعهده خود آن مجموعه است و بنابراین مدیران بانک سپه باید پاسخگو باشند.
وی، افزود: از لحاظ ساختاری، آنطور که تقسیم بندی وظایف شده، زیرساخت های بانکی برعهده مرکز راهبردی افتاست و اگر شخصی بخواهد پاسخگو باشد، بعد از بانک سپه که مسوولیت اصلی را برعهده دارد، مرکز راهبردی افتا باید پاسخگو باشد.
گفتنی است؛ طی روزهای اخیر گروه هکری codebreakers در اطلاعیهای مدعی شد بیش از ۱۲ ترابایت داده از اطلاعات ۴۲ میلیون مشتری بانک سپه را از سال ۱۳۰۴ تا ۱۴۰۴ را هک کرده و در اختیار گرفته است.
اگرچه هکرها اسنادی با عنوان «شناسنامه انباره داده» و با سربرگ شرکت «داتین» منتشر کرده بودند، اما رئیس اداره کل روابط عمومی بانک سپه در خبری اعلام کرد که این ادعا از اساس کذب محض و سیستمهای بانک سپه غیر قابل هک و نفوذ است.
هکرها در اولین گام و در واکنش به تکذیبیه روابط عمومی بانک سپه، اطلاعات حساب خود رئیس روابط عمومی این بانک را منتشر کردند و روز گذشته هم اطلاعات مشتریان که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان پول در حسابشان داشتند و اطلاعات ۵۰۰ هزار مشتری «کدملی و شماره تلفن همراه» که بالای ۱۰ میلیارد تومان در بانک دارند در دارک وب منتشر شد.
همچنین لیست وامهای کلان این بانک هم لو رفت؛ کسانی که از ۱۰۰ میلیارد تا ۹۷۰۰ میلیارد تومان وام گرفتهاند!
روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتا در پاسخ به پیگیری سیتنا تاکید کرد: در حوزه حوادث سایبری، باید مرکز ملی فضای مجازی اطلاع رسانی کند.
تا زمان انتشار این خبر، پیگیری سیتنا از بانک سپه برای دریافت اطلاعات تکمیلی پیرامون این موضوع بی نتیجه ماند که در صورت دریافت هرگونه اطلاعات جدید حتما در اسرع وقت آمادگی انتشار وجود دارد.
در همین راستا سیتنا آماده انتشار پاسخ مرکز ملی فضای مجازی هم می باشد.
اخبار پیرامون ادعای نفوذ به اطلاعات بانک سپه از روابط عمومی این بانک دنبال شود
به دنبال انتشار برخی اخبار و گمانهزنیها با استناد به اطلاعات ادعایی از سوی هکرهای مدعی نفوذ به اطلاعات مشتریان بانک سپه، یک منبع مطلع به سیتنا گفت که ابعاد این موضوع تحت بررسی است و اطلاعرسانی رسمی در این زمینه، صرفاً از سوی اداره کل روابط عمومی بانک سپه انجام خواهد شد، لذا پسندیده است تا زمان روشن شدن ابعاد دقیق این موضوع از انتشار اخبار ادعایی هکرها خودداری شود.
انتهای پیام
گزارش از زهرا طاهری
افزودن دیدگاه جدید