کدخبر :289103 پرینت
02 دی 1402 - 18:56

ایجاد وجه تمایز در خدمات بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته

مشاور ارشد بانکداری الکترونیک بر استفاده بانک‌ها از هوش مصنوعی پیشرفته به منظور ایجاد وجه تمایز در خدمات‌دهی تاکید کرد و گفت: بانک‌ها امروزه با ایجاد وجه تمایز، با استفاده از هوش مصنوعی به کسب بالاترین سود می‌اندیشند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، “نیما امیرشکاری” در پنل تخصصی هوش مصنوعی در بانکداری هوش مصنوعی ایران که در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال برگزار شد، اظهار داشت: موضوع استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری جدید نیست و می‌توان استفاده از آن را به سه بخش هوش مصنوعی سنتی، هوش مصنوعی مولد و هوش مصنوعی پیشرفته تقسیم کنیم.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی سنتی کاربردهایی در نظام بانکی ایران دارد، گفت: موضوع اعتبارسنجی، فرایند اتوماسیون و کشف تقلب در پرداخت‌ها در نظام بانکی ایران بسیار پرکاربرد است و می‌توان گفت که در KYC، شناخت کارت ملی هوشمند، تشخیص صدا و‌ چهره به بلوغ خوبی رسیده‌ایم.
مشاور ارشد بانکداری الکترونیک اظهار داشت: در دنیا اقداماتی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد آغاز شده ولی در ایران هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی توضیح داد که در هوش مصنوعی مولد، روش‌های جذب مشتریان برای کسب بالاترین سود مدل‌سازی و شبیه‌سازی انجام می‌شود.

امیرشکاری ادامه داد: از سوی دیگر رفتار مشتری در حوزه هوش مصنوعی مولد باعث می‌شود تا بانک به یک ارزیابی مشخصی برسد که اگر وامی به یک مشتری دهد، چه طور اقساطش را پرداخت می‌کند و نکول آن وام دارای چه شرایطی است؟

این مشاور ارشد بانکداری الکترونیک از دیگر موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد را چگونگی نگهداشت مشتری، بازاریابی و جذب مشتریان با سود بالا از طریق آموزش نیروی انسانی عنوان کرد.

وی درباره هوش مصنوعی پیشرفته هم گفت: در حال حاضر بانک‌ها در حال کار بر روی ایجاد وجه تمایز خود با سایر بانک‌ها هستند و تلاش دارند تا با شبیه‌سازی عملکرد بانکی و مالی، سودآوری خود را افزایش دهند. امیرشکاری در پایان اظهار داشت: در حال حاضر بعد از فناوری اطلاعات، بیشترین سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی در صنایع بانک، تامین مالی و بیمه انجام می‌شود.

[node:title]

الهام فراهانی استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ایران هم دیگر سخنران این پنل بود و در سخنانی گفت: در حالی که متاورس بین ۶ تا ۸ سال آینده به بلوغ خود می‌رسد اما هوش مصنوعی در ۲ تا ۴ سال آینده به بلوغ خود خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰ زندگی بدون متاورس امکان‌پذیر نخواهد بود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف، تامین مالی و بلاک‌چین را عناصر اصلی متاورس نامید و افزود: هوش مصنوعی نیز از لایه‌های اصلی متاورس است.

وی همچنین عناصر اصلی بانکداری نسل چهارم را امنیت سایبری، کلان داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، شخصی‌سازی چند وجهی، بانکداری باز و مقیاس‌پذیری عنوان کرد و گفت: متاورس بخشی از تمامی این عناصر است.

فراهانی با بیان اینکه می‌توانیم با متاورس در هر زمان و مکانی به پول خود دسترسی داشته باشیم، افزود: پرداخت‌های بدون مرز با متاورس امکان‌پذیر است و همزمان این فناوری باعث کاهش ریسک تقلب و فساد هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاورس در حال رشد و شکل دادن به بسیاری از حوزه‌ها از جمله تامین مالی است، تصریح کرد: متاورس به زودی به بخش مهمی از صنعت تامین مالی تبدیل خواهد شد. بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (ایران تلکام ۱۴۰۲) از روز دوم دی‌ماه و به مدت چهار روز در فضایی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع و با حضور ۱۵۵ شرکت داخلی و ۶ شرکت خارجی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.