فناوری های کوانتومی در کشور ظهور چندانی پیدا نکرده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کشور در آینده با فناوری های کوانتومی مواجهه می شود و این فناوری هنوز ظهور چندانی پیدا نکرده است، در آینده با نقش حداکثری هوش مصنوعی مواجهه هستیم و هوش مصنوعی آینده با هوش مصنوعی امروز فرق زیادی خواهد کرد.
به گزارش سیتنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در افتتاحیه اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان که در ارودگاه شهیدباهنر برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی گرامی اسلام و فرزند بزرگوارشان حضرت امام صادق (ع) اظهار کرد: فعالیت اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان از آغاز انقلاب اسلامی شروع شد و دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی را با برنامه های وزین و ارزنده فرهنگی تربیت کرد.
وی با بیان اینکه بازدید مختصری از زحمات انجمنهای اسلامی داشتهایم که نشان از رشد و بالندگی آنها دارد؛ تاکید کرد: یکی از شاخصهای بالندگی این است که ببینیم مجموعه فقط به دیروز مینگرد یا امروز و فردا و پس فردا را هم در نظر دارد؟ دانش آموزانی که به دیروز و امروز انقلاب بسنده نمی کنند و فردا و پس فردا را هم میبینند، یعنی به بلوغ، رشد و بالندگی رسیده اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چرا نباید فقط از امروز سخن گفت و به امروز بسنده کرد؟، افزود: چون در آینده با بخشی از جریانها، چارچوبهای نظری و به تعبیر انبیا با پارادایمهای نوینی مواجهه هستیم که تا به امروز هنوز هم به صورت جامع شکل نگرفته است.
خسروپناه ادامه داد: ما در آینده با فناوریهای کوانتومی مواجهه میشویم و این فناوری هنوز ظهور چندانی پیدا نکرده است، در آینده با نقش حداکثری هوش مصنوعی مواجهه هستیم و هوش مصنوعی آینده با هوش مصنوعی امروز فرق زیادی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در آینده با ارتباطات کوانتومی، سنسورهای کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی و بیولوژیک کوانتومی مواجهه هستیم؛ گفت: در حال حاضر جنگ الکترونیک وجود دارد که با این جنگ در یک لحظه چند هزار نفر لبنانی به شهادت و جراحت رسیدهاند، پس این مسئله جنگ بوده و شوخی نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از دانش و فناوری، جنگی درست کردهاند که فکرش را نمیکنید، اینکه از طریق موبایلی که دست من و شماست انجام دهند، هر کدام از آن به اندازه یک نارنجک عمل خواهد کرد. جنگ کوانتومی بسیار بدتر از این جنگ کنونی است.
انقلابی شرط اول عقلانیت است
خسروپناه ادامه داد: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان اگر در فضای حکمرانی هوش مصنوعی و حکمرانی فناوری کوانتومی قرار نگیرند و فقط امروز را ببیند، نمیتواند به موفقیتهای مدنظرشان دست پیدا کند چراکه دانشمندان امروز را پیش میبرند و دانش آموزان باید فردای انقلاب را با روحیه انقلابی در نظر بگیرند.
وی خطاب به دانشآموزان گفت: امروز باید به گونهای درس بخوانید و به امر پژوهش بپردازید تا بتوانید با پژوهش و دانش، فردای انقلاب را با روحیه انقلابی تأمین کنید. البته، وقتی صحبت از انقلاب میکنیم تصور عدهای این است که باید نیروی انتظامی وارد عمل شود، اما انقلابی شرط اول عقلانیت است، مراقب باشید انقلابی عاقل و عاقل انقلابی باشید، افراط و تفریط بسیار خطرناک است.
وی در ادامه اضافه کرد: یکی از شخصیتهایی که بارها و بارها درباره افراط و تفریط سخن گفتهاند، شهید مطهری است. تفریط بیغیرتی میآورد و افراط جهالت میآورد، شرط انقلابی بودن «حکمت بنیان» و «عقلانی بودن» است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ، تربیت، علم، اخلاق و عقلانیت و معنویت باید در اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان رشد پیدا کند تا تربیت دینی، عقلانی، اخلاقی و علمی قوی شود. اتحادیه انجمنهای اسلامی باید مدال آوران علم و فناوری مدارس باشند و مسئولان این مدارس باید شاخصهایی را در نظر بگیرند و سالانه آنها را بررسی کنند، اگر سیر جذب دانش آموزان در این برنامهها کاهشی است، باید برنامهها را بازنگری کنیم. ثانیا، دریابیم که چقدر موفق به تربیت باورهای دینی این دانشآموزان بودهایم و آنها را رشد دادهایم.
استاد خسروپناه با بیان اینکه بخشی از تربیت ما باید انقلابی باشد، ادامه داد: شبهات جوانان باید پاسخ داده شود و برنامه جامع تربیتی دینی و اخلاقی برای خودمان داشته باشیم. بدانیم که برای فردا و پس فردا در حال تربیت نیرو هستیم و یک وقت گرفتار حجاب تشکیلات نشویم؛ چرا که رسالت ما رسالت سنگینی است و باید همراه با علم و اخلاق و منطق پیش رویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هر تصمیمی میگیرد و هر مصوبهای دارد با نخبگان و دانشمندان کل کشور مشورت میکند و در نهایت سند یا ماده ای در شورا تصویب میشود و اینگونه نیست که ۳۰ نفر از اعضای حقیقی شورا تنها تصمیم بگیرند. هزاران معلم در مصوبه کنکور نقش داشتند و اثرگذار بودند و سعی کردیم آموزش را به عدالت نزدیک کنیم.
استاد خسروپناه با بیان اینکه سهمیه بندیها یکی از بحثهای عدالت آموزشی است، اضافه کرد: بسیاری از این سهمیه بندیها عادلانه نیست و این امر باعث میشود تا افراد مستعد و باهوش نتوانند رتبه ها را کسب کنند و مابقی رتبهها را کسب کنند و سپس در دانشگاه وارد رشته پزشکی و دندانپزشکی شوند و موفق نباشند. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با عقل جمعی، تدبیر، مشورت معلمان و صاحب نظران انجام میشود.
وی اضافه کرد: آمادگی این را داریم تا انجمن اسلامی دانشآموزان هیئت اندیشهورزی تشکیل دهند و در بحث تعلیم و تربیت نظرات را بررسی و مورد توجه قرار دهیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حکمرانی از نظرات دانش آموزان که ذینفع هستند، استفاده کنیم.
افزودن دیدگاه جدید