کدخبر :287788 پرینت
01 آذر 1402 - 15:23

هوش مصنوعی چگونه به کشف نخستین کلمات یک طومار باستانی کمک می‌کند؟

دانشگاه کنتاکی چندین دانشمند را استخدام کرد تا با استفاده از هوش مصنوعی کلمات را از روی تصاویری که با کمک اشعه ایکس از طومار باز نشده به‌دست‌آمده را بخوانند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، وقتی کوه آتش‌فشان وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد فوران کرد، شهر باستانی پومپی و هرکولانیوم که در ایتالیای فعلی قرار دارند، نابود شدند.

صدها طومار و سند که روی کاغذ پاپیروس که پاپیری نامیده می‌شود همراه این شهرها دفن و تبدیل به زغال شدند.

این طومارهای باستانی برای ۲۰۰۰ سال در عمق ۲۰ متری گل‌ولای، خاکستر و سنگ‌های معدنی آتش‌فشانی دفن شده بودند.

دانشگاه کنتاکی چندین دانشمند را استخدام کرد تا با استفاده از هوش مصنوعی کلمات را از روی تصاویری که با کمک اشعه ایکس از طومار باز نشده به‌دست‌آمده را بخوانند.

این تصاویر را پروفسور برنت سیلز در سال ۲۰۱۹ از طومارهای هرکولانیوم عکس‌برداری کرده بود. او با قرار دادن طومارها در یک شتاب‌دهنده ذرات اسکن‌هایی سه‌بعدی باکیفیت و رزولوشن بسیار بالا تصویربرداری کرد.

او توانست برنامه هوش مصنوعی طراحی کند که می‌تواند حروف باستانی کربنی شده روی پاپیروس را بخواند .او توانست حدود ده‌ها حرف را تشخیص دهد.

متخصصان طومارهای پاپیروس با کمک این حروف بعد از مدتی توانستند کلمه «پورفیراس» را تشخیص بدهند که در زبان یونانی باستان به معنی رنگ بنقش است.

محققان می‌گویند بزرگ‌ترین دستاورد این است که با کمک تکنولوژی مدرن هر کس هر جا که باشد می‌تواند این طومارها را بخواند.

چالش وزوویوس هنوز یک جایزه بزرگ ۷۰۰هزار دلاری برای اولین گروهی که بتواند چهار بخش از متنی که داخل دو طومار آسیب‌ندیده هستند را بخواند دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.