کدخبر :307842 پرینت
30 شهریور 1403 - 12:28

سرنخ‌های تازه از شرکت‌های سازنده و فروشنده پیجرهای لبنان

پس از آنکه بررسی‌ شماره سریال پیجرهای منفجر شده در لبنان، نشان داد که یک شرکت تایوانی به نام گلد آپولو با تولید این پیجرها مرتبط بوده، مدیرعامل شرکت تایوانی انگشت اتهام را به سمت یک شرکت مجارستانی نشانه گرفت و گفت که به شرکت بی‌ای‌س کانسالتنت از طریق یک قرارداد، اجازه استفاده از نام تجاری خود را داده است؛ حال شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده که توانسته با مدیرعامل شرکت مجارستانی صحبت کند که او تایید کرده با گلد آپولو کار می‌کردند، اما گفته که آنها پیجرها را نساخته‌اند و تنها واسطه‌ بوده‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، به دنبال انفجار پیجرها در لبنان، تیم راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی سوابق شرکتی به نام «بی‌ای‌س کانسالتنت» (BAC Consultant) را بررسی کرده که با ساخت پیجرها مرتبط بوده است اگرچه روی پیجرهای مورد استفاده این گروه نام شرکت دیگری دیده می‌شود.

اندکی پس از انفجارهای روز سه‌شنبه، تصاویر تایید نشده از دو پیجر آسیب دیده در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

در این عکس‌ها، کلمه گلد (Gold) و شماره سریالی که با حروف «AP» یا «AR» شروع می‌شود قابل مشاهده بود. این نوشته‌ها نشان می‌داد که یک شرکت تایوانی به نام گلد آپولو (Gold Apollo) قاعدتا با تولید پیجرها مرتبط بوده است.

با این حال، این شرکت با صدور بیانیه‌ای، قاطعانه هر گونه دخالت در تولید این محصول را تکذیب کرد و گفت: «این مدل توسط شرکت بی‌ای‌سی تولید و فروخته می‌شود.»

شرکت «بی‌ای‌س کانسالتنت» یک شرکت مستقر در مجارستان است که گلد آپولو گفته است از طریق یک قرارداد، اجازه استفاده از نام تجاری خود را به آن داده است.

شرکت تایوانی پیجر

راستی‌آرمایی بی‌بی‌سی به سوابق شرکت «بی‌ای‌س کانسالتنت» دسترسی پیدا کرده است که نشان می‌‌دهد این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ ثبت شد و یک سهامدار دارد. محل شرکت در ساختمانی در منطقه ۱۴ بوداپست ثبت شده است.

علاوه بر این شرکت، آدرس ثبت شده سیزده شرکت و دفتر یک فرد دیگر در همان ساختمان واقع شده است.

با این حال، جستجوی ما در پایگاه داده‌های تجاری و گزارش‌های مالی نشان نمی‌دهد که شرکت «بی‌ای‌س کانسالتنت» ارتباطی با شرکت‌ها یا افراد دیگری دارد.

آن پایگاه داده‌ها هیچ اطلاعات تجاری دیگری در مورد شرکت مشاوره ارائه نمی‌دهد. به عنوان مثال، سابقه‌ای از هیچگونه دادوستد بین آن شرکت و شرکت‌های دیگر موجود نیست.

با این حال، وبسایت بی‌ای‌سی، که اکنون از دسترس خارج شده است، قبلا حاوی گزارشی در این مورد بود که در نظر دارد فعالیت تجاری خود را در آسیا افزایش دهد و هدف از این تصمیم «توسعه همکاری بین‌المللی بین کشورها در زمینه فناوری و فروش محصولات مخابراتی» ذکر شده بود.

بر اساس سوابق مالی شرکت بی‌ای‌سی، در سال ۲۰۲۲ خالص گردش مالی آن ۲۵۶,۹۹۶,۰۰۰ فورینت مجارستان (۷۲۵,۰۰۰ دلار؛ ۵۴۹,۰۰۰ پوند) در سال ۲۰۲۲ و ۲۱۰,۳۰۷,۰۰۰ فورینت مجارستان (۵۹۳,۰۰۰ دلار؛ ۴۴۹,۰۰۰ پوند) بوده است.

بروشور بی‌ای‌سی که در لینکدین منتشر شده، شامل هشت سازمان و نهاد است که به گفته شرکت، طرف همکاری آن بوده‌اند. اسامی کمیسیون اروپا و وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا در این فهرست دیده می‌شود.

راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی برای آگاهی از نظر این سازمان‌ها و نهادها به همه آنها مراجعه کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا که با بسته شدن وزارت توسعه بین‌المللی، وظایف آن را برعهده گرفته، گفته است که در حال بررسی این موضوع است.

اما بر اساس گفتگوهای اولیه با کارکنان این وزارتخانه، به نظر می‌رسد که وزارت توسعه بین‌المللی ارتباطی با بی‌ای‌سی نداشته است.

شرکت مجارستانی پیجر

وبسایت شرکت «بی‌ای‌س کانسالتنت» شخصی به نام «کریستیانا بارسونی-آرسیدیاکونو» را به عنوان بنیانگذار و مدیر اجرایی این شرکت معرفی می‌کند اما به دیگر کارکنان شرکت اشاره‌ای ندارد.

راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی دریافته است که بارسونی-آرسیدیاکونو در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه کاتانیا، ایتالیا، فارغ‌التحصیل شد.

براساس محتوای لینکدین بارسونی-آرسیدیاکونو، او دارای مدرک دکترا از دو دانشگاه در لندن است.

ما چندین بار تلاش کردیم تا با او تماس بگیریم، اما موفق نشدیم.

شرکت مجارستانی پیجر

شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش کرده که توانسته است با او صحبت کند. به گفته این شبکه، وی تایید کرده است که شرکت او با گلد آپولو کار می‌کند.

با این حال، وقتی از او در مورد پیجرها و انفجار آنها در لبنان سوال شد، گفت: «من پیجرها را نمی‌سازم. من فقط واسطه هستم. فکر می‌کنم موضوع را اشتباه متوجه شده‌اید.»

بی‌بی‌سی چندین بار کوشید با شرکت بی‌ای‌سی تماس بگیرد اما پاسخی دریافت نکرده است.

سخنگوی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، گفته است که پیجرهای انفجاری «هرگز» در مجارستان نبوده‌اند.

زولتان کواچ، سخنگوی دولت مجارستان در پستی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «مقامات دولتی تایید کرده‌اند که شرکت مورد نظر یک واسطه تجاری است، اما سایت تولیدی یا عملیاتی در مجارستان ندارد.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.