کدخبر :286284 پرینت
25 مهر 1402 - 09:00

شنیدن صدای مردگان با کمک هوش مصنوعی

براساس ادعای استودیوی CD Projekt Red در محتوای قابل دانلود (DLC) اخیر بازی Cyberpunk 2077، برای تقلید صدای بازیگری که فوت کرده، از صدای شبیه‌سازی‌ شده وی توسط هوش مصنوعی استفاده شده که بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، میلوگوست رچک نام بازیگر بازی Cyberpunk 2077 موسوم به Phantom Liberty است که صدای شخصیت دکتر ویکتور وکتور را در نسخه لهستانی بازی اصلی گویندگی می‌کرد اما در سال ۲۰۲۱ درگذشت.

یکی از مدیران شرکت سازنده این بازی عنوان کرد: «پیش از این قرار بود با صدای بازیگر دیگری نسخه جدید را تولید کنیم، اما در نهایت برای حفظ عملکرد و شخصیت رچک در این بازی، تصمیم گرفتیم صدای او را با هوش مصنوعی شبیه‌سازی کنیم.»

فعالیت هوش مصنوعی در این حوزه موجب شده تا بازیگران نگران آینده کاری خود باشند، چراکه به راحتی می‌توان هوش مصنوعی را جایگزین بازیگران کرد و میلیاردها دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. به همین علت کنترل روی فعالیت هوش مصنوعی به حدی رسیده که سازندگان این بازی برای استفاده از نسخه شبیه‌سازی‌شده صدای رچک، مجبور شده‌اند از خانواده رچک، بازیگر فوت‌شده این بازی رضایت‌نامه کتبی بگیرند.

سندیکای بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) به‌عنوان بخشی از اعتراضات خود خواستار جلوگیری از به‌کارگیری نسخه‌های شبیه‌سازی‌شده‌ بازیگران در بازی‌های ویدیویی یا فیلم‌ها است.

از نمونه‌های مشابه اجراشده که مورد انتقاد فراوان قرار گرفت به استفاده از فناوری Respeecher در چندین پروژه‌ مهم فیلم استار وارز مانند صدای لوک اسکای‌واکر جوان برای فصل دوم از سریال The Mandalorian و صدای دارت ویدر در سریال Obi-Wan Kenobi با اجازه جیمز ارل جونز، پس از کناره‌گیری او از ادامه کار، می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.