کدخبر :284228 پرینت
31 مرداد 1402 - 10:27

رئیس صندوق نوآوری اعلام کرد: رشد ۲‌.۸ برابری اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با دولت دوازدهم

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در دولت سیزدهم رشد خوبی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم و در این دولت، ۱۳ همت تسهیلات به ۴۶۳۰ طرح اختصاص داده‌ایم که این مقدار ۲‌.۸ برابر میانگین اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست خبری رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اصحاب رسانه با محوریت تشریح جزئیات بسته" رشد تولید شرکت های دانش بنیان با هدف اعطای تسهیلات برای رشد دو برابری فروش محصولات دانش بنیان، امروز (۳۱ مرداد ماه) در ساختمان مرکزی این سازمان، برگزار شد.

محمدصادق خیاطیان در این نشست، اظهار کرد: صندوق نوآوری به موجب حمایت از شرکت های دانش بنیان تاسیس شده است و در قانون، سه همت سرمایه اولیه یعنی نیم درصد از بودجه عمومی کشور در نظر گرفته شده است که امسال نیز منابع جدیدی در این زمینه تعریف شد البته متاسفانه در حال حاضر در سه همت اولیه دچار مشکل هستیم.

وی، افزود: به اندازه تعداد شرکت های دانش بنیان، منابع رشد نداشته است و پیش بینی و وعده هایی از سمت سازمان برنامه و بودجه داشته ایم که انشالله محقق خواهد شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکید کرد: صندوق نوآوری با شبکه همکاری که با سایر شبکه های بانکی ایجاد کرده بود با استفاده از سه همت، ۴۲ همت خدمات به شرکت های دانش بنیان در حوزه های تسهیلات، ضمانت نامه، توانمندسازی و سرمایه گذاری اختصاص داده است.

خیاطیان، خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ همت به حوزه تسهیلات، ۱۲ همت در قالب ضمانت نامه، پنج همت در خصوص سرمایه گذاری و ۱۵۵ میلیارد تومان به توانمندسازی اختصاص یافته است که ۱۵.۵ همت از این منابع اعطا شده به شرکت های دانش بنیان از سمت شبکه بانکی و چهار همت آن توسط شرکت های سرمایه گذاری تامین شده است.

وی، بیان کرد: در دولت سیزدهم رشد خوبی در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان داشته ایم و در این دولت ۱۳ همت تسهیلات به ۴۶۳۰ طرح اختصاص داده ایم که این مقدار ۲‌.۸ برابر میانگین اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم است.

[node:title]

به گزارش خبرنگار سیتنا، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در حوزه ضمانت نامه ۶۹۰۰ میلیارد تومان به ۲۷۷۴ طرح اختصاص یافت که این مقدار در مقایسه با دولت قبل رشد ۳.۸ برابری داشته است و در حوزه توانمندسازی ارزش خدمات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان ۱۲۳ میلیارد تومان بوده است که رشد ۷‌.۵ برابری در مقایسه با دولت دوازدهم را شاهد بوده ایم و همچنین در حوزه سرمایه گذاری پنج همت منابع اعطا کردیم که رشد ۵.۶ برابری در مقایسه با دولت قبل داشته است و دولت سیزدهم نسبت به حوزه دانش بنیان ها اهتمام ویژه ای دارد و این اعداد روز به روز در حال افزایش است.

خیاطیان، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان توسط معاونت علمی ریاست جمهوری احراز هویت می شوند و سپس به صندوق نوآوری معرفی می شوند و از مجموع تعداد شرکت های دانش بنیان ۵۴ درصد آنها در شهر تهران مستقر هستند و خوشبختانه نرخ نفوذ ما ۶۲ درصد است بدین معنا که ۶۲ درصد  از شرکت های دانش بنیان توانسته اند حداقل یک خدمت را از صندوق دریافت کنند که رشد بسیار خوبی در این زمینه  محسوب می شود و برای گسترش آن برنامه داریم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکید کرد: از میان استان هایی که بیشترین تسهیلات را از صندوق نوآوری دریافت کرده اند، استان تهران با دریافت ۵۶ درصد منابع، در صدر، استان اصفهان با دریافت ۹.۲ درصد منابع در رتبه دوم و استان خراسان رضوی با دریافت پنج درصد منابع در رتبه سوم قرار دارد و استان های کمتر برخودار متاسفانه نصیب کمتری از دریافت منابع مالی حوزه نوآوری داشته اند چون ظرفیت دانش بنیان ها در آنجا محدودتر بوده است.

وی، تشریح کرد: صندوق نوآوری برنامه های جدیدی دارد که بخشی از آن امروز آغاز شده است و یکی از برنامه های مهم بسته رشد تولید محصولات دانش بنیان است که با توجه به شعار سال، سهم شرکت های دانش بنیان باید دیده شود زیرا در رشد اقتصادی کشور نقش بسیار پررنگی دارد و تامین مالی ۱۰ همتی هزار شرکت دانش بنیان منجر به فروش صد همت تا اخر سال جاری خواهد شد که در این خصوص با چهار بانک عامل مذاکره داشته ایم و با دو بانک نیز به تفاهم رسیده ایم و فرآیند آغاز شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: شرکت های دانش بنیانی که بتوانند رشد تولید دوبرابر محصولات دانش بنیان یا بالای صد میلیارد تومان داشته باشند مشمول بسته رشد تولید دانش بنیان ها خواهند شد‌.

[node:title]

وی، اشاره کرد: یکی دیگر از محورهای برنامه صندوق نوآوری اشتغال دانش بنیان ها است که ما به عنوان متولی تامین مالی دانش بنیان ها معتقدیم که زمینه خوبی برای اشتغال آنها داریم و ۱۰ بانک مکلف به پرداخت تسهیلات شدند و در این زمینه با وزارت اقتصاد به توافق رسیده ایم و وزیر اقتصاد نیز آن را ابلاغ کرد و شرکت هایی که ظرفیت ایجاد اشتغال دارند به بانک ها معرفی می شوند و تا سقف سه میلیارد تومان و اولویت شهرهای کمتر برخودار در نظر می گیریم و درصورتی که شرکت ها به جذب نخبگان اقدام کنند این رقم تا سقف پنج میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی، افزود: صادرات محصولات دانش بنیان یکی دیگر از برنامه های صندوق نوآوری است و اگر صادراتی از سمت شرکت ها صورت نگیرید، رشدی هم رخ نخواهد داد و پیش بینی صندوق نوآوری این است که ۳۰ درصد رشد صادرات دانش بنیان را رقم بزنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان اشاره کرد: صندوق نوآوری در زمینه تکنولوژی بر سه حوزه هوش مصنوعی، میکرو الکترونیک و زیست فناوری تمرکز دارد و انشالله با حمایت شاهد رشد جدی در این زمینه ها خواهیم بود.

گفتنی است؛ صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در راستای سیاست‌های کلان کشور مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور و همچنین در راستای تحقق شعار سال "مهار تورم؛ رشد تولید" بسته ویژه‌ای به منظور حمایت از رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در هشت محور تدارک دیده است که فراخوان‌های آن به تدریج انتشار خواهد یافت.

فراخوان حاضر که نخستین فراخوان این برنامه محسوب می‌شود، به «حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» از طریق اعطاء تسهیلات و ضمانت‌نامه با شرایط ویژه اختصاص دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند حداکثر تا تاریخ 1402/06/31 از طریق سامانه غزال در این فراخوان شرکت کنند.

[node:title]

شرکت‌های دانش‌بنیانی که فروش کل آن‌ها (اعم از دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان) مطابق اظهارنامه مالیاتی سال 1401 بیش از 50 میلیارد ریال و حائز شرایط مندرج در بخش سایر ملاحظات این فراخوان باشد، مشروط به دارا بودن یکی از شروط زیر می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند:

1- شرکت دارای برنامه‌ منسجم برای افزایش فروش محصولات دانش‌بنیان خود در سال 1402 باشد، به نحوی که:

1-1- فروش دانش‌بنیان شرکت به حداقل دو برابر فروش این دسته از محصولات در سال 1401 افزایش یابد. حداقل میزان افزایش فروش دانش‌بنیان مورد انتظار در این برنامه 50 میلیارد ریال است.

2-1- فروش دانش‌بنیان شرکت در مقایسه با فروش این دسته از محصولات در سال 1401 بیش از هزار میلیارد ریال رشد داشته باشد.

2- شرکت دارای برنامه‌ منسجم برای افزایش 30 درصدی صادرات رسمی محصولات دانش‌بنیان خود در سال 1402 نسبت به سال 1401 باشد.

توضیح: تامین مالی متقاضیان این فراخوان از مسیر منابع شبکه بانکی انجام خواهد شد و معیار حداقل فروش کل شرکت (50 میلیارد ریال در سال 1401) به دلیل ضرورت برآورده شدن ملاحظات شبکه بانکی اعمال شده است.

برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان واجد شرایط فوق، دو حمایت به شرح زیر پیش‌بینی شده است:

1- معرفی شرکت‌ها به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله تا سقف هزار میلیارد ریال با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (23 درصد) بدون الزام به ایجاد میانگین موجودی یا مسدودسازی منابع توسط شرکت‌ها

برای شرکت‌های دارای رتبه اعتباری مناسب پس از ارزیابی درخواست و شرایط مالی شرکت، امکان معرفی به بانک‌های منتخب همراه با ارائه ضمانت‌نامه اعتباری صندوق به عنوان تضمین (وثیقه) اصلی دریافت تسهیلات میسر می‌باشد. صندوق این ضمانت‌نامه را در ازای دریافت چک (در برخی موارد همراه با ضامن غیر) در اختیار این شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد داد.

2- معرفی شرکت‌ها به بانک برای دریافت انواع ضمانت‌نامه‌های پیمان (پیش‌پرداخت، حسن انجام کار و کسور وجه‌الضمان) مورد نیاز برای انعقاد و جاری‌سازی قراردادهای فروش همراه با:

  • تأمین 50 درصد سپرده نقدی مورد نیاز بانک توسط صندوق نوآوری و شکوفایی
  • تخفیف 30 درصدی در کارمزد صدور ضمانت‌نامه بانکی

سایر ملاحظات نیز به شرح ذیل است:

1- عدم شمول ماده 141 قانون تجارت الزامی است. «نسبت بدهی»، «نسبت مالکانه» و سایر شاخص‌های مالی مستخرج از صورت‌های مالی شرکت متقاضی باید به نحوی باشد که بر اساس مقررات بانک مرکزی، شرکت امکان دریافت تسهیلات یا ضمانت‌نامه از شبکه بانکی را دارا باشد.

2- ارائه اظهارنامه سال 1401 برای ثبت نام در فراخوان الزامی است. همچنین شرکت‌ متعهد می‌شود تا پیش از معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات یا ضمانت‌نامه، صورت مالی حسابرسی‌شده سال 1401 خود را ارائه کند.

3- ارایه مستندات تکمیلی برای احراز رشد فروش یا صادرات (از جمله قراردادهای فروش یا صادرات) ارزیابی شرکت‌های متقاضی را تسهیل و تسریع می‌کند.

4- شرکت‌هایی که درصد رشد فروش، و نسبت افزایش فروش دانش‌بنیان برنامه‌ریزی شده آن‌ها به تسهیلات درخواستی بالاتر ‌باشد، در اولویت قرار دارند.

5- مبلغ تسهیلات پس از ارزیابی طرح شرکت دانش‌بنیان توسط صندوق تعیین می‌شود.

6- این فراخوان صرفاً شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری را شامل می‌شود.

7- جهت شرکت در فراخوان کافی است پس از ورود به سامانه غزال درخواست «تسهیلات رشد/تثبیت تولید (سرمایه در گردش)» را ثبت نمایید.

مسیر ثبت درخواست به شرح ذیل است:

سامانه غزال (Ghazal.inif.ir) > میزکار > تسهیلات > تأمین هزینه‌های جاری تولید > رشد تولید/ تثبیت تولید (سرمایه درگردش)

میز خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی (42170120) در ساعات اداری پاسخگوی سوالات و ابهامات شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.