کدخبر :278397 پرینت
23 اسفند 1401 - 14:31

آنالیز رفتار کاربران در پلتفرم‌های خارجی توسط افسران اطلاعاتی موساد و CIA

یک فعال فضای مجازی در رشته توئیتی تاکید کرده است که علاوه بر دسترسی FBI و NSA به دیتابیس اطلاعات کاربران در پلتفرم‌های خارجی، افسران اطلاعاتی موساد و CIA هم به این اطلاعات دسترسی دارند که زمینه جاسوسی و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را فراهم می کند و با استفاده از SOCMINT می توانند تمام رفتارهای کاربران را آنالیز کنند.

متن خبر

به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، کاربری در توئیتر به نامه امیر پارسا در رشته توئیت هایی پیرامون آنکه چرا نباید اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم؟ مطالبی منتشر کرده است که در ذیل آمده است:

به بعضی ها وقتی میگویی اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی منتشر نکن میگویند عکس و اطلاعات شخصی من به چه درد خارجی‌ها میخورد یا حتی میگویند اگه اطلاعاتمان در پلتفرم های خارجی باشد امنیت بیشتری دارد.

تمامی اطلاعاتی که ما در شبکه های اجتماعی و پیام رسان هایی مثل واتساپ، تلگرام، توییتر و اینستاگرام به اشتراک می گذاریم در یک مکان مشخص ذخیره و منجر به ایجاد یک مخزن وسیع اطلاعاتی می شود که ارزش بالقوه و حساسی به عنوان یک منبع اطلاعاتی دارد.

برای اینکه بهتر متوجه بشوید شرکت "متا" را در نظر بگیرید که در آمریکاست و با تولید پلتفرم هایی در زمینه ارتباطی و تصویری مثل فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌اپ خدماتی را به مردم دنیا ارائه میدهد.

طبیعیه که وقتی یک پلتفرم با کیفیت برای ارتباطات و ابزار رسانه‌ای در دنیا تولید می شود موجی از میلیونها کاربر به سمت این برنامه ها روانه می شوند و این باعث می شود تا در لحضه میلیون ها ترابایت دیتا که شامل عکس، فیلم و متن است در این پلتفرم ها به اشتراک گذاشته شود.

این پلتفرمها دیتاهایی مثل عکس‌، ویدیو، پروفایل، دایرکتها، نظرات و هر اطلاعاتی که کاربر در این پلتفرمها به اشتراک می گذارد را در دیتابیس خود ذخیره می کنند تا در صورت لزوم از آن استفاده هایی کنند.

نکته ای که اینجا مطرح می شود، چون در آمریکا تمام پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید زیر نظر FBI و NSA فعالیت داشته باشند، پس دسترسی‌هایی به دیتابیس پلتفرمها به این نهادهای ناظر داده می شود!

اما فارغ از بحث نظارت توسط نهادهای ناظر، موضوع مهمی که است وجود افسران اطلاعاتی موساد و CIA در این شرکتها و دسترسی‌های آنان به دیتابیس این پلتفرم هاست که زمینه جاسوسی و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را فراهم می کند.

اما دسترسی به این دیتابیس، چه سودی برای سرویس های اطلاعاتی دارد؟ در سال 2018 پژوهشی امنیتی منتشر شد که تایید می کرد سازمان های جاسوسی مثل CIA با توجه به دسترسی که به دیتابیس کاربران شبکه های اجتماعی دارن، با استفاده از (SOCMINT) می توانند تمام رفتارهای کاربران را آنالیز کنند.

داخل پرانتز عرض کنم که SOCMINT (Social media intelligence) به روش‌ها و راه حل‌هایی گفته می شود که پلتفرم‌ها برای آنالیز و تحلیل احساسات و رفتار کاربران استفاده می کنند و از آن در جهت نظارت بر رفتار کاربران کمک می گیرند.

در واقع با استفاده از این روش می توان به شخصیت واقعی کاربر با تمام ویژگی هایی که دارد مثل احساسات و عواطف و علایق و ظاهر و هرچیزی که فکرش رو بکنید پی برد و در راستای اهداف امنیتی از آن استفاده کرد.

برای مثال در همین راستای تحلیل و استفاده از اطلاعات کاربران سال 2015 سازمان CIA الگوریتمی طراحی کرده بود تا کاربری که در توییتر، توییتی می زند باتوجه به محتوای متن توییت، لوکیشن آن کاربر مشخص شود.

خلاصه که برای بار چندم، هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد و فکر نکنید اگر اطلاعاتتان را در شبکه‌های اجتماعی خارجی منتشر کنید امنیت دارد و برای کسی مهم نیست و استفاده ای از آن نمی شود!

[node:title]

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.