سیونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد
سیونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- مرداد 92- با پروندههای اختصاصی در حوزههای رسانههای اجتماعی، رسانههای خارجی، افکارسنجی و رسانه و کودک به صاحب امتیازی و مدیرمسؤولی امیر عباس تقیپور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.
به گزارش سیتنا، مصاحبه ویژه این شماره ماهنامه با سید احمد معتمدی وزیر ارتباطات دوره اصلاحات است که با تیتر وزارت ارتباطات را نابود کردند و همراه با عکس وی بر روی جلد ماهنامه نقش بسته است.
در بخش خارج از پرونده این ماهنامه مطالب ذیل به چشم میآید:
- سرمقاله: لزوم پرهیز از افراط و تفریط در تغییر مدیران روابطعمومی به قلم امیر عباس تقیپور
- یادی از استاد دکتر حمید نطقی؛ مردی که روابطعمومی ایران وامدار تلاشهای اوست به قلم جواد قاسمی رئیس انجمن روابطعمومی ایران
- نگاهی به بازنمایی ورزش بانوان در رسانههای گروهی؛ ورزش بانوان منهای پوشش خبری نوشته نگین حسینی، پژوهشگر ارتباطات
- قهرمانان بیصداوسیما به قلم نگین حسینی
- نقشهای مدیریتی روابطعمومی به قلم مهرشاد کاکا سلطانی، کارشناس ارشد ارتباطات
- واکاوی وضعیت نشاط و شادی در برنامههای صداوسیما؛ کوی جامجم کوچه نشاط ندارد نوشته احمد کارخانه، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامهنگاری
پرونده افکارسنجی: مارپیچ افکارعمومی
پس از انتخابات دهم فرضیه «بستن با بالا شرط لازم و کافی برای پیروزی است» طرفداران زیادی پیدا کرد. میدانداری این فرضیه، امر اجتماعی را تقلیل، افکار عمومی را تحقیر و تبلیغات را بدون موضوع کرده بود. انتخابات یازدهم اما سادهانگاری این فرضیه درباره امر اجتماعی و تأثیر آن بر امر سیاسی را افشا کرد. سیاستمداران و مشاورانی که در دام درستی این فرضیه افتادند، تبلیغ را تمجید، عموم را توده و سیاست را رضایت قدرت معنا کردند و البته پای لرز این «خربزهخوری فکری» هم نشستند و نه به آن که میخواستند رسیدند که آنچه را هم داشتند از کف دادند...
آرش محبی با همراهی بهاره محبی، مهدی سرایی، امیر دبیری مهر جامعهشناس سیاسی، محدثه قزوینی و مهشید مظلوم پرونده افکار سنجی این شماره ماهنامه را آماده کردهاند. عناوین مطالب این پرونده چنین است:
- آسیبشناسی انجام و انتشار نظرسنجی در رسانهها؛ بازگشت شکوهمند افکارعمومی
- پاسخ مرکز افکارسنجی خبرگزاری مهر به انتقادها: سیاست مهر انتشار یافتهها بود
- وقتی افکار عمومی بر سیاست سوار میشود: نادیده میگیرد اما فراموش نمیکند
- مردان بزرگ افکار عمومی
- نظرسنجی از نگاهی دیگرنگاهی به قوانین انتشار نظرسنجیها در کشورهای جهان
- گفتوگو با محمد آقاسی رئیس ایسپا درباره نظرسنجیهای سال 92: اکثر مراکز نوپای نظرسنجی خالی از عالمان علوم اجتماعی هستند
- نظرسنجی: گمراهکننده یا واقعنما
- ارزیابی مهدی فضائلی از عملکرد رسانهها در حوزه نظرسنجی انتخابات 92: عدم انتشار نظرسنجی مراکز حاکمیتی قابل درک است
- تحلیل رفتار انتخاباتی مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم: از تبلیغ چهره به چهره تا اقناع و دیالکتیک انتقادی
- ارزیابی حسین مددی مدیر اجرایی پژوهشگران خبره پارس از وضعیت بخش خصوصی نظرسنجی: رأی حسن روحانی کارناوالی بود
- گفتوگو با حسن بهشتیپور مدیر سابق شبکه العالم: انتشار عمومی نظرسنجی به نفع جامعه است
- تأثیر فضای مجازی بر افکارعمومی در انتخابات 92 در گفتوگو با دکتر محمد سلطانیفر: شعارسازی و جریانسازی شبکههای اجتماعی
پرونده رسانههای خارجی: نگاهی به وضعیت اهالی مطبوعات در بوسنی
کشور بوسنی از لحاظ قومیتها و نژادها یکی از متنوعترین کشورهای اروپایی است. گرچه روزنامهنگاری در بوسنی تابع قوانین و مقررات ثابتی نظیر آزادی بیان است، اما نتوانسته خود را از خدمت برای آرای سیاسی و قومی این دستههای گوناگون جمعیتی رها کند.
از سوی دیگر، روزنامهها و رسانهها در کشور بوسنی در رقابت شدید و تنگاتنگی با رقبای خارجی و همسایه خود قرار دارند که در بیشتر موارد بازنده این رقابت میشوند...
علی البرزی مسؤول پرونده رسانههای خارجی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با همراهی مرتضی پروانه، احمدرضا محمدی کارشناس رسانههای بینالملل و احمد کارخانه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامهنگاری مطالبی با عناوین ذیل را تولید کردهاند:
- روزنامهنگاری با انگیزه خاموش!
- واکاوی وضعیت خبرگزاریهای بوسنی و هرزگووین: ماجرای خواهران خبری در بوسنی
- واکاوی وضعیت این روزهای ارتباطات و رسانه در کشور بوسنی: سرخط خبرهای ارتباطی در بوسنی
- امیر حاجی کادونیچ سفیر کشور بوسنی و هرزگووین از دغدغههای فرهنگی و رسانهای کشورش میگوید: «بیاخلاقی»؛ خط قرمز رسانه در بوسنی
- ویژگیهای مادر خبری در بوسنی
- واکاوی وضعیت سیمای بوسنیایی شبکه جهانی سحر در گفتوگو با مدیر این شبکه: «سحر» چگونه یک شبکه شد؟ شبکهای با رنگ و بوی بوسنیایی
- گزارشی از فعالیت شبکههای ایرانی ویژه مردم بوسنی
پرونده رسانههای اجتماعی: رسانههای اجتماعی در سازمان
امروزه رسانههای اجتماعی سکاندار اقیانوس پرتلاطم فضای مجازی هستند؛ رسانههایی که مبتنی بر فناوری وب 2.0 فعالیت دارند و با اجتماعگرایی مجازی، نقشی اساسی را در معادلات رسانهای جهان بازی میکنند. تا چندی پیش کارکرد این رسانهها، حوزه ارتباطات فردی و ابعاد سرگرمی و تفریحی را دربرمیگرفت، اما امروزه گستردگی کاربرد این رسانهها در همه سطوح فردی، اجتماعی و سازمانی و در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... آشکار است...
رضا قربانی مسؤول پرونده رسانههای اجتماعی سیونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، مطالبی که عناوین آنها در ذیل آمده را با همراهی آذر اسدیکرم، ابراهیم اسکندریپور، علیاکبراکبریتبار، جواد افتاده، امید جهانشاهی، جلال سمیعی و دکتر حسین امامی تولید کردهاند:
- فرهنگ سازمانی، پیشنیاز اثربخشی رسانههای اجتماعی: تفاوتهای شبکههای اجتماعی مجازی با فیزیکی
- بازاریابی با رسانههای اجتماعی و بازاریابی با رسانههای جمعی چه تفاوتی با هم دارند؟ وقتی آب سربالا میرود و قورباغه ابوعطا میخواند
- رسانههای اجتماعی چگونه باعث اثربخشی و کارایی سازمانها میشوند؟ تأثیر ناپیدای فرهنگ بر توفیق رسانههای اجتماعی در یک سازمان
- چرا باید درباره چگونگی بهرهگیری سازمانها از رسانههای اجتماعی مطالعه کرد؟ حرکات شتابزده و نامنسجم در رسانههای اجتماعی
- استفاده قانونی از فرصتها و دستاوردهای رسانههای اجتماعی
- رسانههای اجتماعی در سازمانهای رسانهای: رسانهای که اجتماعی نباشد دیگر رسانه نیست
- بررسی موردی یک شبکه اجتماعی تخصصی هنر: موانع گسترش شبکه های اجتماعی در سازمانهای ایرانی
- نگاهی به تجربیات کشورهای استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا در استفاده از رسانههای اجتماعی: رسانههای اجتماعی برای سازمانهای دولتی، چگونه؟
پرونده رسانه و کودک: کودکان؛ تبلیغات تجاری رسانهها و شخصِت کودکان
رسانه و کودک عنوان پروندهای ویژه در این شماره ماهنامه است که با مسؤولیت لیلا خانزاده و همکاری مهری ایزدی یگانه پژوهشگر و مدرس دانشگاه، شیما فرخآشتیانی پژوهشگر، بهرام جبارلوی شبستری مدرس دانشگاه، نرگس یاسی کارشناس ارشد ارتباطات، اسدالله اعلایی تهیهکننده وکارشناس برنامههای تلویزیونیکودکونوجوان و رضا قسیمی کارشناس و پژوهشگر مسایل فرهنگی تولید شده است. عناوین مطالب این پرونده عبارتند از:
- کودکان؛ ستارههای مصرف دنیای امروز
- گذری بر اصول تبلیغات تجاری برای کودکان در دنیا
- لزوم بازتعریف آگهیهای تلویزیون بر اساس جهانبینی غیرمدرن بومی: تبلیغات تجاری تلویزیون و شخصیت کودک
- آگهیهای خدمت عمومی تلویزیونی و مخاطبان کودک
- تبلیغات تجاری با کودکان ما چه میکند؟ از تبلیغ تا جنایت
- کودکان؛ مخاطبان دعوتنشده آگهیها
- بایدهای تلویزیون در تربیت کودکان: برنامهساز تلویزیونی کودک
- تلویزیون، مانعی بر سر راه تربیت خانوادگی کودک ایرانی
- شاید بدون تلویزیون کودکان زندگی سالمتری داشتند
در این شماره بخش آخر ترجمه کتاب «نگارش در روابطعمومی» نوشته: تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی نیز منتشر شده است.
آرشیو کامل ماهنامه مدیریت ارتباطات و مطالب قبلی این کتاب از طریق آدرس http://www.magiran.com/cmmagazine قابل تهیه و مطالعه است.
سیونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه رنگی و با قیمت 5 هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند این شماره از ماهنامه را توسط نرمافزار «برگ» (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشیهای و تبلتهای دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند. نرمافزار اندرویدی «برگ» از نشانی http://barg.asr24.com یا http://cando.asr24.com قابل دریافت است.
این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir نیز برای درخواستکنندگان، ارسال میشود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید