کدخبر :192518 پرینت
18 آبان 1395 - 22:45

رسانه‌های ما به سمت افشاگری رفته‌اند آن هم افشاگری غیرمسؤولانه

دکتر حسن خجسته با اعتقاد به اینکه هیچگاه تقابل بین سیاسیون و رسانه‌ها به صفر نمی‌رسد، در عین حال نسبت به مساله اصلی رسانه‌های ما که به سمت افشاگری آن هم افشاگری غیرمسؤولانه سوق پیدا کرده‌اند، هشدار داد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر حسن خجسته - معاون اسبق صدا و رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات - با حضور در بیست‌ و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، درباره‌ی خطوط قرمز رسانه‌ها و همچنین ورود شبکه‌های جدید و مولتی‌مدیا به دنیای رسانه‌ که آیا جایگزین رسانه‌های سنتی همچون تلویزیون، ‌رادیو و روزنامه‌ها شده‌اند؟ اظهار نظر کرد.

وی با اعتقاد بر این که هیچ رسانه‌ای با وجود رسانه‌های جدید از بین نمی‌رود، در عین حال گفت: رسانه‌های سنتی با وجود رسانه‌های جدید از بین نمی‌روند بلکه  رفته رفته در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرند.

معاون سابق صدا در همین زمینه ادامه داد: ‌به عنوان مثال در سال‌های دور رسانه‌ اصلی کتاب بود پس از کتاب رادیو آمد اما آیا کتاب جایگاه خود را از دست داد؟ کتاب حذف نشد بلکه در جایگاه خودش قرار گرفت؛ بنابراین اگر سپهر رسانه را در نظر بگیریم، در گذشته‌های دور به جهت این که رسانه‌های دیگری نبود کتاب سطح وسیعی از این سپهر رسانه‌ای را اشغال کرده بود اما بعد از این که رسانه‌های جدید آمدند، کتاب در جایگاه خود قرار گرفت. حال با وجود رسانه‌های جدید چه اتفاقی افتاده است؟ رسانه‌های سنتی در جایگاه خود قرار گرفته‌اند اما حذف نشده‌اند.

دکتر خجسته با تاکید بر این که رسانه‌های سنتی همچون تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها مطلقا با وجود رسانه‌های جدید از بین نمی‌روند، بلکه تفاوت‌هایی در نحوه توزیع و پخش آنها صورت می‌گیرد، توضیح داد: این رسانه‌ها کماکان جایگاه خود را دارند؛ منتها این تکنولوژی جدید به شما کمک می‌کند تا گزیده کار کنید.

​رییس پژوشگاه فرهنگ هنر وارتباطات در ادامه به تحول شبکه‌های اجتماعی که از رسانه‌های سنتی پیشی گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: همانطور که می‌بینید تحولات زیادی درخود شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است؛ به عنوان مثال شبکه‌های همچون واتس‌آپ، وایبر و تلگرام کم‌کم به حاشیه می‌روند. در حال حاضر تلگرام ‌هم کارآمدی خود را برای ارتباطات بین‌فردی از دست خواهد داد چرا که این شبکه دارای انبوه اطلاعاتی است که دیگر برای مخاطب اهمیتی ندارد و هرچه این اطلاعات به مخاطب داده می‌شود آن‌ را پس می‌زند اما چون رسانه‌ راحت و پرقدرتی است تا حدودی ظرفیت‌ خود را حفظ کرده است؛ البته اگر نتواند کارآمدی خود را برای ارتباطات فردی حفظ کند کنار زده می‌شود و صرفا برای ارتباطات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد اما حتما پس از این شبکه، رسانه‌ی دیگری جایگزین آن خواهد شد.

دکتر خجسته در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، درباره‌ی لزوم رعایت اخلاق رسانه و همچنین تعیین حدود خطوط قرمز برای رسانه‌ها اظهار کرد: هیچ‌گاه تقابل میان سیاسیون و رسانه‌ها به صفر نمی‌رسد؛ حتی در هیچ کجای دنیا چرا که سیاسیون نیز اگر به قصد خیر انتظاراتی داشته باشند، این انتظارات ماهیتا با رسانه‌ در تقابل است.

او در همین زمینه درباره‌ی مشکل اصلی رسانه‌های ما، اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌های ما به سمت افشاگری رفته‌اند آن هم افشاگری غیرمسؤولانه. در حال حاضر تلقی مردم از فساد در ایران ممکن است اصلا با واقعیت فساد سازگار نباشد، در حالی که تعهد مطبوعات باید به سمت اصلاح و پیشرفت جامعه باشد؛ یعنی اساس رسانه تعهد است؛ بنابراین رسانه‌ هرچه بگوید اثر اجتماعی دارد.

دکتر خجسته با بیان اینکه در حال حاضر تصور مردم از فساد در ایران با واقعیت سازگار نیست، توضیح داد: شما اصلا نمی‌توانید فسادی که در بسیاری از کشورهای منطقه وجود دارد را با فسادی که در ایران وجود دارد مقایسه کنید. جنایاتی که در کشورهای پنج عضو اصلی شورای امنیت می‌بینید، بیشترین جنایاتی است که در این پنج کشور اتفاق می‌افتد اما آیا شما به عنوان ژورنالیست چنین تصوری از این پنج کشور دارید؟ نه چنین تصوری ندارید به جهت این که در کشورهای اروپایی بلوغ رسانه‌ای شکل گرفته است.

او با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید در جهت حفظ منافع ملی و اصلاح جامعه حرکت کنند، یادآور شد: کار رسانه‌ها و مسؤولیت اجتماعی آنها کار ساده‌ای نیست و بسیار دشوار است؛ بنابراین برخی جاها باید افشاگری کنند اما در بخش‌هایی هم باید بدانند که افشا چقدر به منفعت جامعه است.

دکتر خجسته در پایان گفت‌وگوی خود با بیان اینکه در حوزه سیاسی هم منافع ملی اصالت دارد، یادآور شد: در همه دنیا رسانه‌ها زیر فشار سیاسیون بوده‌اند؛ این فشار هیچ‌گاه تمامی ندارد و تضاد منافع رسانه‌ها با سیاسیون هیچ‌گاه حل نمی‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.