کدخبر :306743 پرینت
08 شهریور 1403 - 12:02

مالک تلگرام تحت تحقیق قضایی قرار گرفت

دادستانی پاریس می‌ گوید که پاول دورف مالک تلگرام به عنوان بخشی از تحقیقات درباره جرایم سازمان یافته در این پیام‌ رسان موضوع تحقیق رسمی دستگاه قضایی این کشور قرار گرفته است و لذا تا پایان یافتن روند رسیدگی به پرونده نباید از فرانسه خارج شود.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، پاول دورف، ۳۹ ساله، ساعاتی بعد از پایان بازداشت موقت تحت نظارت قضایی قرار گرفت و باید پنج میلیون یورو ودیعه بسپارد.

یکی از وکلای دورف اتهامات علیه وی در فرانسه را «بی‌اساس» خوانده است.

وکیل وی همچنین اعلام کرد که «تلگرام به طور کامل با مقررات دیجیتال اروپا مطابقت دارد.»

دورف، متولد روسیه، که همچنین شهروند فرانسه است باید هفته‌ای دو بار در یک ایستگاه پلیس حاضر شود و اجازه ترک خاک فرانسه را ندارد.

او  بعد از ورود به فرانسه از طریق فرودگاه لا بورژه در شمال پاریس برای جرایم واقع شده در تلگرام تحت بازداشت قرار گرفت.

دادستانی پاریس در بیانیه‌ای گفت که دورف به دلیل جرایمی از جمله موارد زیر موضوع تحقیقات رسمی است:

  • همدستی در اداره یک سکوی آنلاین برای ممکن کردن معاملات نامشروع توسط یک گروه تبهکار سازمان یافته
  • خودداری از برقراری ارتباط با مقام‌ها
  • همدستی در توزیع مجرمانه و سازمان یافته تصاویر غیر اخلاقی از کودکان

شروع تحقیق رسمی در فرانسه به معنی گناهکار بودن یا لزوما محاکمه یک فرد نیست اما نشان می‌دهد که قاضی‌ها فکر می‌کنند دلایل کافی برای تحقیقات وجود دارد.

دورف تاکنون از اظهار نظر رسمی خودداری کرده است.

قاضی پرونده‌ دورف پیشتر قرار بازداشت او را برای ۴۸ ساعت تمدید کرده بود و او در این مدت باید آزاد و یا رسما تفهیم اتهام می‌شد.

مجله فوربز ثروت دورف را ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

بازداشت او در فرانسه موجی از واکنش‌ را به همراه داشت و مقام‌های بلندپایه سیاسی از جمله در روسیه، فرانسه و ایران در مورد آن اظهارنظر کردند.

در روسیه برخی از مقامات دولتی این کشور بازداشت دورف را با انگیزه سیاسی و شاهدی بر استاندارد دوگانه غرب در مورد آزادی بیان خواندند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که بازداشت دورف یک اقدام سیاسی نیست، بلکه بخشی از تحقیقاتی مستقل است. او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کشورش «عمیقاً به آزادی بیان متعهد است» اما «آزادی‌ها در چارچوب قانونی، هم در رسانه‌های اجتماعی و هم در زندگی واقعی، برای حمایت از شهروندان و احترام به حقوق اساسی آن‌ها رعایت می‌شود».

اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام در نخستین واکنش به بازداشت پاول دورف در فرانسه گفته بود که موسس و مدیر میلیاردر آن «چیزی برای پنهان کردن ندارد».

تلگرام در بیانیه‌ای گفته بود: «این بی‌معنی است که ادعا شود این پلتفرم و مالک آن مسئول سوء استفاده‌هایی هستند که از آن می‌شود.»

درباره امنیت تلگرام همواره تردیدهایی وجود داشته است. هشت سال پیش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هشدار داده بود که کاستی‌های شیوه رمزگذاری پیام می‌تواند امنیت روزنامه‌نگارانی را که از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند در معرض خطر قرار بدهد.

انتهای پیام

 
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.