کدخبر :295666 پرینت
20 خرداد 1403 - 09:14

وزیر ارتباطات: تعداد پرتاب‌ها در حوزه فضایی کشور طی سه سال اخیر، معادل سه دولت پیش از دولت سیزدهم بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ساخت ماهواره را در این دولت دنبال کردیم و در همین راستا ۱۰ ماهواره آماده ساخت و پرتاب داریم؛ از دی ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ پرتاب داخلی داشتیم و طبق آمار تعداد پرتاب ها در سه سال اخیر معادل سه دولت پیش از دولت سیزدهم بود و در مجموع ۱۲ پرتاب صورت گرفته است و در تلاشیم که سیزدهمین را نیز در همین دولت پرتاب کنیم تا انشالله دستیابی به فناوری لایه لئو را تصویب کنیم.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، عیسی زارع پور در گردهمایی فعالین بخش خصوصی حوزه فضایی که به منظور پاسداشت زحمات شهید جمهور آیت الله رئیسی، در شکوفایی صنعت فضایی ایران، امروز یکشنبه بیستم خردادماه در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، گفت: در حوزه فضایی اگر توجه ویژه شهید رئیسی نبود، اتفاقات اخیر صنعت فضایی را شاهد نبودیم، این توجه در دوره های گذشته وجود نداشت.

وی، ادامه داد: به طور مثال ماهوره «شریف ست» بود که به «دوستی» تغییر نام یافت و در سال ۱۳۹۲ آماده پرتاب و تحویل سازمان فضایی شد، اما پرتاب آن تا سال ۱۳۹۵ به طول انجامید، چراکه در لحظه آخر فرمان عقب گرد صادر شد و ماهواره دو سال بعد مجددا مونتاژ شد و مورد آزمون سلامت و سازگاری قرار گرفت و در نهایت پرتاب موفق نبود، ما دوره این چنینی را پشت سر گذاشتیم و به دوره ای رسیدیم که شهید رئیسی سکان امور را به دست گرفت.

زارع پور، خاطرنشان کرد: شهید رئیسی اعتقاد داشتند که باید مذاکرات ادامه پیدا کند، همچنین باید مشکلات را با تکیه بر ظرفیت داخل برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان کرد: اوایل دولت سیزدهم برنامه ای را تقدیم رئیس جمهور کردم مبنی بر بی توجهی که به متخصصان حوزه فضایی شده بود و خواستار پای کار آمدن ایشان بودم که پذیرفتند و در آذر ماه ۱۴۰۰ بازدیدی انجام دادند و به طور جد پیگیر بودند، حتی برای دوستان مشغول به کار آنجا، حضور ایشان باور پذیر نبود.

وی، اشاره کرد: پس از ۱۱ سال تعطیلی شورای عالی فضایی، اولین جلسه آن را تشکیل دادند و دو بار در طول حیات ایشان، این جلسه تشکیل شد و جلسه سوم نیز در همین هفته برگزار خواهد شد و این یک جلوه از توجه ویژه رئیس جمهور شهید به حوزه فضایی بود‌ که حاصل آن رشد سه سال اخیر این صنعت است که قابل مقایسه با سال های اخیر نیست و انشالله این مسیر در دولت بعدی نیز دنبال خواهد شد.

زارع پور، افزود: ساخت ماهواره را در این دولت دنبال کردیم و در همین راستا ۱۰ ماهواره آماده ساخت و پرتاب داریم؛ از دی ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ پرتاب داخلی داشتیم و طبق آمار تعداد پرتاب ها در سه سال اخیر معادل سه دولت پیش از دولت سیزدهم بود و در مجموع ۱۲ پرتاب صورت گرفته است و تلاش داریم که سیزدهمین را نیز در همین دولت پرتاب کنیم تا انشالله دستیابی به فناوری لایه لئو را تصویب کنیم.

[node:title]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عنوان کرد: در حوزه پرتابگر نه تنها لایه لئو، بلکه در جلسه شورای عالی فضایی لایه ژئو را نیز هدفگذاری کرده بودیم که طی برنامه پنج الی هفت ساله نوشته شده است.

وی، اضافه کرد: در حوزه ساخت ماهواره و پایگاه فضایی اقدامات موثر زیادی انجام شده است و درخصوص ایستگاه های زمینی باید گفت که این ایستگاه برای دریافت داده های فضایی در حال ساخت است.

زارع پور، پیرامون منظومه سازی گفت: بزرگترین قراردادها منعقد شده اند و بیش از هزار میلیارد قرارداد با بخش خصوصی نوشته شده است.

وی، تشریح کرد: برای اولین بار در تاریخ کشور به تصاویر با کیفیت و رنگی دست پیدا کردیم که کاربرد زیادی در صنایع داشت که پیش از این در اختیار نداشتیم و همه آنها در دولت سیزدهم میسر شد.

زارع پور، گفت: رئیس جمهور توجه ویژه ای به بخش خصوصی داشتند و معتقد بودند اگر وزارت ارتباطات توفیقاتی در حوزه فیبرنوری و فضایی داشته، ناشی از حضور بخش خصوصی بوده است که این مسیر باید دنبال شود.

پرتاب ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد» بخش خصوصی در پاییز

در حاشیه گردهمایی فعالین بخش خصوصی پاسداشت شهید جمهور، به صورت پخش زنده از اتاق تمیز، از ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد» رونمایی شد.

این دو ماهواره، ماهواره‌های بخش خصوصی دانش‌بنیان هستند که قرار است در پاییز امسال با پرتابگر روسیه پرتاب شوند.

ماهواره «کوثر» ساخت محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، یک ماهواره سنجشی با وضوح ۳.۴۵ متر است که قرار است به ارتفاع ۵۰۰کیلومتری در مدار لئو پرتاب شود؛ تصاویر دریافت‌شده از این ماهواره برای کاربردهای کشاورزی، نقشه‌برداری و حدنگاری مناسب است و عمر مداری این ماهواره دو ساله خواهد بود.

ماهواره «هدهد» یک ماهواره کیوب‌ست در ابعاد 3U است که دارای دو ماموریت است که یکی از ماموریت‌های آن ایجاد بستر تبادل پیام اختصاصی در قالب اینترنت اشیاء است که برای آنتن‌دهی و پوشش‌دهی مناطق صعب‌العبور کاربرد دارد.

دومین ماموریت آن امکان‌سنجی یک بستر فضایی برای ناوبری و موقعیت‌یابی است.

انتهای پیام

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.