کدخبر :292561 پرینت
03 فروردین 1403 - 11:03

شکایت بزرگ از اپل به دلیل انحصارگرایی در بازار گوشی‌

وزارت دادگستری ایالات‌ متحده آمریکا شکایتی بزرگ از شرکت اپل تنظیم کرده است که این غول فناوری را به ایجاد انحصارگرایی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، وزارت دادگستری آمریکا به‌همراه ۱۶ دادستان کل در این کشور پرونده‌ای سنگین علیه اپل تشکیل داده‌اند و این غول صنعت فناوری را به داشتن مونوپولی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا و دادستان‌ها در این شکایت مدعی شده‌اند که اپل به‌طور گزینشی محدویت‌های قراردادی برای توسعه‌دهندگان اعمال می‌کند و راه‌های حیاتی دسترسی به گوشی‌ها را به‌عنوان راهی برای جلوگیری از ایجاد رقابت در بازار، می‌بندد.

دولت آمریکا می‌گوید اپل از چندین راه از جمله اختلال در سوپراپلیکیشن‌ها، مسدودکردن برنامه‌های استریم ابری برای بازی‌های ویدیویی، کاهش کیفیت پیام‌رسانی میان آیفون و پلتفرم‌های رقیب مانند اندروید و محدودکردن عملکرد ساعت‌های هوشمند برندهای مختلف در هنگام کار با آیفون، این انحصار را در بازار حفظ می‌کند.

براساس بیانیه‌ مطبوعاتی وزارت دادگستری آمریکا، اپل از قدرت انحصارگرایی خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان، ناشران، کسب‌و‌کارهای کوچک، بازرگانان و افراد دیگر سوءاستفاده می‌کند.

انتشار بیانیه‌ وزارت دادگستری آمریکا باعث شد تا سهام اپل روند نزولی به خود بگیرد. درپی اعلام این شکایت ارزش هر سهم اپل ۳.۰۵ درصد در بازار بورس آمریکا کاهش یافته است.

اپل لحظاتی پس از شکایت سنگین وزارت دادگستری آمریکا، به ادعاهای مطرح‌شده واکنش نشان داد.

اپل می‌گوید که پرونده‌ی شکایت دولت آمریکا اشتباه است و این شرکت می‌خواهد با تمام قدرت از خود دفاع کند.

اپل بیانیه‌ای برای وب‌سایت مک‌رومرز فرستاده و در آن گفته است: «در اپل، هر روز دست به خلق نوآوری می‌زنیم تا فناوری‌هایی بسازیم که مردم عاشقشان هستند. محصولاتی طراحی می‌کنیم که به‌طور یکپارچه با‌ یکدیگر کار و از حریم خصوصی و امنیت مردم محافظت می‌کنند و تجربه‌ای جادویی برای کاربرانمان می‌سازند.»

بزرگ‌ترین برند صنعت موبایل (از‌لحاظ حجم عرضه) درادامه‌ی بیانیه‌اش می‌گوید: «این پرونده هویت ما و قواعدی را تهدید می‌کند که باعث می‌شوند محصولات اپل در بازارهای به‌شدت رقابتی متمایز باشند. این پرونده درصورت موفقیت، توانایی ما را برای ایجاد فناوری‌هایی که مردم از اپل انتظار دارند، مختل می‌کند؛ جایی که سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات در‌هم‌تنیده‌شده‌اند.»

اپل معتقد است که شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده عواقب خطرناکی خواهد داشت: «این پرونده سنتی خطرناک به‌وجود می‌آورد و به دولت قدرت می‌دهد تا نقش پررنگی در طراحی فناوری مردم ایفا کند. معتقدیم که این شکواییه از منظر حقایق و قانون، اشتباه است و با تمام قدرت از خود دربرابر آن محافظت دفاع خواهیم کرد.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.