کدخبر :307627 پرینت
26 شهریور 1403 - 14:37

لغو شکایت حقوقی اپل از سازنده جاسوس‌ افزار پگاسوس

شرکت اپل از دادگاه فدرال سان فرانسیسکو خواسته تا دعوی سه ساله خود علیه سازنده جاسوس‌افزار بدنام پگاسوس را مختومه اعلام کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، اپل از دادگاه فدرال سان فرانسیسکو درخواست کرد تا دعوی سه ساله خود را علیه شرکت «ان‌اس‌او» (NSO Group)، سازنده جاسوس‌افزار بدنام «پگاسوس» مختومه اعلام کند.

وکلای اپل معتقدند با پیگیری این پرونده ممکن است هرگز به مدارک مهم مربوط به این جاسوس‌افزار دست پیدا نکنند. از طرفی، افشای برخی اطلاعات مرتبط با اپل در جریان دادگاه می‌تواند به سود ان‌اس‌او و رقبای در حال رشد آن تمام شود.

در متن درخواست لغو دعوی اپل به مقاله‌ای از روزنامه گاردین اشاره شده که در ماه ژوییه سال ۲۰۲۴ منتشر شده است.

بر اساس این مقاله، مقام‌های رژیم صهیونیستی اسنادی را از دفتر مرکزی شرکت ان‌اس‌او جمع‌آوری کرده‌اند.

گزارش گاردین نشان می‌دهد مسئولان رژیم صهیونیستی همچنین از یک دادگاه این کشور درخواست کرده بودند تا این اقدام را از طرفین یک دعوی حقوقی مشابه بین ان‌اس‌او و شرکت متا مخفی نگه دارد.

بررسی مکاتبات هک شده وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی از نگرانی مقام‌های این کشور مبنی بر دسترسی آمریکا به اسناد یاد شده حکایت دارد.

اپل در متن درخواست خود تاکید کرده است این شرکت با وجود آن که در مورد درستی یا نادرستی گزارش گاردین نظری ندارد اما صرف وجود این گزارش، در احتمال توانایی این مجموعه برای دسترسی به مدارک مورد نیازش تردید ایجاد کرده است.

مقام‌های رژیم صهیونیستی صحت این گزارش را تکذیب نکرده‌اند اما هر گونه دخالت در دعوی حقوقی آمریکا را رد کرده‌اند.

پیش از این، وکلای شرکت ان‌اس‌او در ژانویه ۲۰۲۴ تلاش کرده بودند تا پرونده شکایت اپل را مختومه کنند اما تلاش آن‌ها به نتیجه نرسیده بود.

این شرکت در دفاعیات خود، اپل را به تولید نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر متهم کرده و گفته است: «این نرم‌افزارها به مجرمان امکان برقراری ارتباط مخفیانه می‌دهند.»

در حالی که احتمالا مدیران ان‌اس‌او از لغو شکایت فعلی استقبال خواهند کرد اما اپل می‌گوید بخشی از این تصمیم به‌دلیل کاهش نفوذ شرکت رژیم صهیونیستی مورد بحث در حوزه جاسوس‌افزارهای تجاری است.

دولت آمریکا، ان‌اس‌او را از انجام معاملات با آمریکایی‌ها منع کرده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از کارکنان ان‌اس‌او نیز از این شرکت خارج شده و در مواردی، استراتژی‌های فنی مرتبط با این مجموعه را با خود به همراه برده‌اند.

ماه گذشته روزنامه واشینگتن پست در گزارشی گفت تلاش آمریکا برای محدود کردن تولیدکنندگان جاسوس‌افزارها تا حدی ناکام مانده، چرا که تعداد فروشندگان این فن‌آوری به‌مرور افزایش پیدا کرده است.

در حالی که ان‌اس‌او از فروش ابزارهای خود به کشورهای ضد رژیم صهیونیستی و آمریکا خودداری می‌کند اما اخیرا گوگل از دسترسی روسیه به برخی از ابزارهای این شرکت خبر داد.

کارشناسان معتقدند روسیه احتمالا این ابزارها را از یکی از مشتریان فعلی ان‌اس‌او به سرقت برده است.

کشف جاسوس‌افزار پگاسوس روی تلفن همراه یکی از کارکنان یک سازمان جامعه مدنی در واشینگتن موجب شد شرکت اپل در شهریور ‍۱۴۰۲ به‌روزرسانی امنیتی تازه‌ای را برای دستگاه‌های خود منتشر کند.

این شرکت در سال‌های گذشته شیوه‌های فنی مقابله با ابزارهای جاسوس‌افزاری را گسترش داده است.

یکی از این اقدامات، ایجاد حالت «قفل اضطراری» در گوشی‌های آیفون است که با محدودسازی برخی از عملکردهای دستگاه، راه‌های حمله به آن را کاهش می‌دهد.

اپل در ماه دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد هیچ حمله موفقی از طریق جاسوس‌افزارهای تجاری علیه آیفون‌هایی که در حالت قفل اضطراری بوده‌اند شناسایی نکرده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.