کدخبر :289934 پرینت
25 دی 1402 - 09:10

عقب افتادن برنامه ناسا برای فرستادن انسان به ماه

ناسا اعلام کرد که به دلیل مسائل فنی و ایمنی، فرستادن فضانوردان به ماه تحت برنامه «آرتمیس» خود را عقب انداخته است و بنا بر جدول زمان‌بندی جدید، اولین سفر انسانی آرتمیس به مدار ماه در سپتامبر 2025 و اولین فرود بر ماه در سپتامبر 2026 انجام می‌شود.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، ناظران فنی متوجه شدند که هنگام ورود مجدد اورایون به اتمسفر زمین، سپر حرارتی آن شروع به دفع ماده‌ای خاکسترمانند کرد.

سازمان فضانوردی آمریکا «ناسا» اعلام کرد به دلیل مسائل فنی و ایمنی، فرستادن فضانوردان به ماه تحت برنامه «آرتمیس» خود را عقب انداخته است. بنا بر جدول زمان‌بندی جدید، اولین سفر انسانی آرتمیس به مدار ماه در سپتامبر 2025، و اولین فرود بر ماه در سپتامبر 2026 انجام می‌شود.

برنامه آرتمیس برای توسعه تجهیزات خود به کمپانی‌های خصوصی متکی است و برخی از این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند استانداردهای ایمنی لازم را رعایت کنند. مسائل مورد دغدغه شامل موشک‌های فضایی و لباس‌های ماه‌نوردی است.

«اسپیس‌اِکس»، کمپانی ایلان ماسک، متعهد به تولید موشک عظیم «استارشیپ» برای فرستادن فضانوردان ناسا به ماه شده است. این موشک 121 متری تاکنون دو بار از تگزاس پرتاب شده و هر دو بار بر فراز خلیج مکزیک منفجر شده است. یک پرواز آزمایشی سوم برای فوریه برنامه‌ریزی شده است.

برنامه آرتمیس تاکنون فقط یک بار سفینه‌ به سوی ماه فرستاده است. ناسا در سال 2022 یک کپسول خالی «اورایون» را به مدار ماه فرستاد و به زمین بازگرداند. ناظران فنی متوجه شدند که هنگام ورود مجدد اورایون به اتمسفر زمین، سپر حرارتی آن شروع به دفع ماده‌ای خاکسترمانند کرد، که به‌طور بالقوه می‌تواند خطرناک باشد.

ناسا بعدا یک کپسول اورایون دیگر را امتحان کرد، و متوجه نقص طراحی در ابزارهای الکترونیکی پشتیبانی از حیات و سپس مشکلات باتری این کپسول شد. اورایون همان سفینه‌ای است که قرار است فضانوردان ناسا را به ماه ببرد و از آنجا بازگرداند. این کپسول در مدار ماه با استارشیب ملاقات می‌‌کند و با کمک آن به سطح می‌رود و سپس به مدار بازمی‌گردد.

برنامه آرتمیس ناسا برای فرستادن دوباره انسان به ماه پس از حدود نیم قرن، طی یک دهه گذشته بارها و بارها به تأخیر افتاده است، که باعث شده میلیاردها دلار به هزینه‌های این پروژه افزوده شود. بر اساس حسابرسی‌های دولت آمریکا، هزینه کلی برنامه آرتمیس تا سال 2025 به 93 میلیارد دلار خواهد رسید.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.