کدخبر :287482 پرینت
24 آبان 1402 - 12:56

معاون وزیر ارتباطات، تشریح کرد: نقش کلیدی معماری سازمانی در تدوین راه حل رویکردهای توسعه دولت هوشمند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: حکمرانی معماری سازمان ها، در توسعه مفاهیم فناوری، داده، خدمات و حکمرانی نقش بسزایی دارد و همچنین نقش معماری سازمانی در تدوین راه حل رویکردهای توسعه دولت هوشمند و تدوین نظام حکمرانی داده، کلیدی است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، هفتمین همایش ملی پیشرفت های معماری سازمانی ایران با محوریت معماری سازمانی و حکمرانی دیجیتال امروز ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد.

دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این همایش، گفت: ما رویکردهای معماری سازمانی در دولت پلتفرمی را برای ایجاد خدمت به مردم، مبتنی بر هوشمندسازی دولت داشتیم تا از دولت الکترونیک به سمت دولت دیجیتال و سپس به سوی دولت هوشمند حرکت کنیم.

وی، ادامه داد: تعریف خدمات هوشمند برای خدماتی است که مطابق با مصوبات قانونی قابلیت الکترونیکی شدن دارند، از یک سو شروع درخواست از خدمت گیرنده بدون نیاز به درخواست به سایر زنجیره های پیش نیاز و از سوی دیگر خدمت هوشمند مبتنی بر استحقاق خدمت گیرنده به صورت خودکار بعد از تایید کاربر بدون نیاز در خواست، وجود دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، افزود: ما مباحث محیط هوشمند، حاکمیت هوشمند، اقتصاد هوشمند، زیرساخت هوشمند، خدمات هوشمند و اجتماع هوشمند را در حوزه دولت الکترونیک دنبال می کنیم و در دستورکار داریم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: حکمرانی معماری سازمان ها، در توسعه مفاهیم فناوری، داده، خدمات و حکمرانی نقش بسزایی دارد.

وی، بیان کرد: دولت پلتفرمی یک سکوی نوآوری برای خدمات عمومی است و در همین راستا دولت به عنوان سکو، از فناوری برای حل بهتر مشکلات جمعی در سطح یک شهر، یک کشور و حتی بین الملل استفاده می کند.

خوانساری، تاکید کرد: چرخه هوشمندسازی خدمات عمومی دولت مبتنی بر بازنگری خدمات و فرآیندهای دولت ایجاد می گردد.

وی، گفت: یکی از جنبه های مهم در دورنمای وضع مطلوب دولت هوشمند، استقرار حکمرانی داده است؛ استفاده از فناوری های نوظهور و مدل های مختلف مشارکت بخش خصوصی و همچنین باز طراحی ساختار راهبری و هدایت دولت هوشمند و ارتقا سطح اختیار آنها از دیگر رویکردهای کلیدی توسعه دولت هوشمند است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، توضیح داد: نقش معماری سازمانی در تدوین راه حل هر کدام از رویکردها و نظام حکمرانی داده، کلیدی است؛ همچنین استقرار نظام حکمرانی داده عامل حیاتی ارائه خدمات هوشمند الکترونیکی به صورت کارا و اثربخش می باشد و چشم انداز ما ایجاد زیست بوم یکپارچه به منظور حکمرانی داده ها است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به برنامه های کلیدی سازمان فناوری اطلاعات ایران، عنوان کرد: پنجره واحد مدیریت زمین، پنجره واحد صدور مجوزهای کسب و کار کشور، پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، مرکز ملی تبادل اطلاعات، کارپوشه ملی ایرانیان، ابر دولت و دیگر سکوهای زیرساختی و ایجاد اپراتورهای خدمات رسان دولت هوشمند از برنامه های سازمان است.

خوانساری، تشریح کرد: مرکز ملی تبادل اطلاعات مشتمل بر گذرگاه تبادل اطلاعات دولت به دولت (GSB) و دولت به بخش غیردولتی (PGSB) است و در همین راستا آمارها در سال گذشته نشانگر آن است که هفت و نیم میلیارد تراکنش از این گذرگاه صورت گرفته است که در مقایسه با سال قبل افزایش دو برابری را شاهد بوده ایم و امسال نیز تا به این لحظه بیش از شش میلیارد تراکنش انجام شده و پیش بینی ما تا پایان سال جاری ۱۰ میلیارد تراکنش می باشد.

وی، تاکید کرد: ضرورت ایجاد ابر دولت ایران با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از دوره ها و خدمات دستگاه های دولتی و حاکمیتی و با رعایت ملاحظات امنیتی، ملی و عمومی است که مزایای آن کاهش هزینه ها، افزایش امنیت و افزایش کیفیت دسترسی به خدمات است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: موضوع پنجره واحد خدمات دولت هوشمند دستگاه های دولتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی اجرا شد و انشالله تا اواخر آذر ماه کلیه دستگاه ها موظفند ۲۰ درصد استعلامات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، همچنین تا پایان دی ماه ۲۰ درصد خدمات باید به صورت هوشمند صورت پذیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ادامه داد: در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند ۲۸ میلیون کاربر ثبت و احراز هویت شده، وجود دارد که رقم قابل قبولی می باشد و همچنین از ۱۷۴ دستگاه دولتی ۹۶ دستگاه به این پنجره متصل شده اند.

وی، توضیح داد: کارپوشه تکمیل زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم است.

خوانساری، افزود: راهبری فنی درگاه ملی مجوزها بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران است و دبیرخانه هیات زدایی وزارت اقتصاد، راهبر محتوایی و متولی سامانه هستند و تاکنون بازبینی 1758 مجوز از این بستر انجام شده و یکپارچه سازی 30 هزار رسته شغلی صورت پذیرفته است و افراد با دریافت QR CODE دوبعدی مجوز می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اشاره کرد: سامانه زمین در حوزه پایش و صدور مجوزهای بخش زمین در حال فعالیت است تا بدین ترتیب از جعل اسناد و زمین خواری جلوگیری به عمل آید؛ همچنین اطلاعات ماهواره خیام را از سازمان فضایی ایران دریافت کرده ایم و در حال پردازش هوشمند تصاویر ماهواره ای هستیم.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.