کدخبر :285049 پرینت
21 شهریور 1402 - 14:02

مخالفت وزارت دارایی ویتنام با اعطای یارانه هزار دلاری به خریداران خودروهای برقی

وزارت دارایی ویتنام با پیشنهاد وزارت حمل و نقل این کشور مبنی بر اعطای یارانه هزار دلاری به خریداران خودروهای برقی مخالفت کرد؛ این وزارت‌ اولویت قرار دادن افراد مستمند را دلیل مخالفت خود ذکر کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، وزارت دارایی ویتنام با پیشنهاد وزارت حمل و نقل این کشور مبنی بر اعطای یارانه هزار دلاری به خریداران خودروهای برقی مخالفت نمود. وزارت دارایی این کشور، اولویت قرار دادن افراد مستمند و فقرا را، دلیل مخالفت خود ذکر کرده و اظهار داشته است این نوع اعطای یارانه می‌تواند در برخی از کشورها ارائه شود، اما ارائه آن در ویتنام مورد انتقاد عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وزارت حمل و نقل ویتنام ماه گذشته به وزارت دارایی این کشور پیشنهاد اعطای یارانه هزار دلاری به خریداران خودروی برقی و همچنین کاهش تعرفه‌های اسقاط این نوع خودروها را ارائه نموده بود. همچنین وزارت حمل و نقل درخواست اولویت دادن به فضای پارک خوردوهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی در مناطق شهری را مطرح کرده بود.

بر اساس مطالعه برخط نشریه VnExpress، 74 درصد خوانندگان ویتنامی از پیشنهاد اعطای یارانه هزار دلاری به خودروهای برقی حمایت کرده بودند. در حال حاضر، خودروهای برقی با تعداد 9 سرنشین و کمتر، تنها مشمول مالیات بر مصرف خاص سه درصدی نسبت به مالیات 15 درصدی خودروهای بنزینی گردیده است. اعمال این نرخ تا فوریه 2027 معتبر خواهد بود. هر چند وزارت حمل و نقل ویتنام پیشنهاد تمدید این نوع مالیات بر خودروهای برقی را مطرح کرده است، لیکن وزارت دارایی این کشور به دلیل آنچه مغایرت آن با تعهدات ویتنام به سازمان تجارت جهانی ذکر شده، مخالفت کرده  است. همچنین وزارت دارایی ویتنام با برخی دیگر از پیشنهادات وزارت حمل و نقل این کشور نظیر اعمال نرخ مالیات بر ارزش افزوده خودروهای برقی و تخفیف در تعرفه ثبت این گونه خودروها نیز مخالفت کرده است.

مجموعه سیاستی و پیشنهادات سیاستگذاری ویتنام در بخش استفاده از خودروهای برقی تنها شامل بخش مصرف نبوده و در بخش تولید نیز به شکل برجسته ای پیگیری شده است. شرکت خودروسازی وین فست Vinfast به عنوان تنها خودروساز این کشور از سال 2017 با ساخت خودروهای بنزینی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت از سال 2022، بطور کامل تولید خودروهای بنزینی را متوقف کرده و تماما بر تولید خودروهای برقی متمرکز گردیده است.

همچنین شرکت علاوه بر خودرو و اتوبوس برقی، طیف متنوعی از موتورسیکلت برقی نیز تولید می‌نماید. با توجه به نگرش و رویکرد این شرکت و سیاستهای کلی دولت ویتنام در زمینه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی، شرکت مزبور اعلام کرده است تا کنون 700 میلیون دلار در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت شارژ وسایط نقلیه برقی در سراسر کشور هزینه کرده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.