کدخبر :268538 پرینت
18 اردیبهشت 1401 - 19:11

رستگار: مگر می‌شود یک شبه کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: می‌گویند تا زمانی که کیفیت بالا نرود قیمت را بالا نمی‌بریم. سؤالی که من دارم این است که مگر می‌شود شبکه‌ای که بین ۴ تا ۵ سال اخیر به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه امکانی برای توسعه خود نداشته، یک شبه توسعه یابد و کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران در نشست نظام صنفی رایانه ای استان تهران با بیان اینکه مسائلی که امروزه درباره‌ی آن بحث می‌شود موضوع تازه‌ای نیست، ادامه داد: از چند سال قبل در بیانیه‌ها، مکاتبات و نشست‌ها از این موضوعات صحبت می‌کردیم و هشدار می‌دادیم. اتفاقی که درحال رخ‌دادن است مشابه اتفاقی است که برای شرکت مخابرات ایران به عنوان یک اپراتور محوری که زیر ساخت‌های ارتباطی را در اختیار دارد، افتاده است.

رستگار خاطر نشان کرد: ما چند سال قبل هم درباره‌ی اپراتورهای همراه هشدار داده بودیم که به زودی دچار مشکل خواهند شد‌ و اصولاً تکیه بر شبکه‌های موبایل برای دادن سرویس‌های اساسی و پهن باند، تکیه‌ی درستی نیست.

به اعتقاد او اساساً وظیفه‌ی شبکه‌های موبایل چیز دیگری است: اتفاقی که باید شکل می‌گرفت اما به آن توجه نشد توسعه است. در صورت ایجاد توسعه در سه یا چهار سال گذشته ما در زیرساخت‌های ارتباطی شاهد کیفیت، ظرفیت و پوشش کافی بودیم. اما متاسفانه امروزه هیچ یک از این موارد وجود ندارد و در مجموع به پایین بودن سطح کیفیت منجر شده است.

در ادامه فرامرز رستگار بیان کرد: امر توسعه نیازمند ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار و بخش خصوصی است و بدون ایجاد انگیزه و تضمین به هیچ طریقی توسعه شکل نخواهد گرفت. دولت منبعی برای این میزان سرمایه ندارد، در نتیجه موظف است با ایجاد انگیزه و امید و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری نقش نظارتی در این امر ایفا کند.

عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران همچنین گفت: می‌گویند تا زمانی که کیفیت بالا نرود قیمت را بالا نمی‌بریم. سؤالی که من دارم این است که مگر می‌شود شبکه‌ای که بین ۴ تا ۵ سال اخیر به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه امکانی برای توسعه خود نداشته، یک شبه توسعه یابد و کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟

به عقیده‌ی رستگار اگر امروز کیفیت اینترنت پایین آمده، به دلیل کم‌کاری شرکت‌های اینترنتی نیست. به این دلیل است که دولت با تصمیم‌های غلط در بخش تعرفه‌گذاری امکان توسعه در بخش شبکه را نقض کرده است.

او صراحتا بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت فعلی نسبت به دولت قبلی رودربایستی دارد و نمی‌خواهد در مورد قیمت اینترنت صحبت کند. اما در مورد قیمت نان، خودرو و… صحبت می‌کند. وزیر ارتباطات به شکل مشخص در این زمینه مدارا می‌کنند و نمی‌گویند که ۸ سال دولت‌های قبلی چه ارثی برای او در این زمینه به جا گذاشته‌اند.

وی گفت: ثابت ماندن قیمت‌های اینترنت و تصمیم‌های نادرست در این زمینه از زمان وزارت آقای واعظی شروع شد و تا زمان وارث ایشان یعنی آقای جهرمی نیز این سیاست و تصمیم‌های اشتباه ادامه داشت.

او این تصمیمات را باعث فروپاشیده شدن مخابرات در ۸ سال اخیر دانست و گفت: در نهایت این اتفاق باعث شد مخابرات امکان توسعه شبکه خود و ارائه خدمات زیرساختی به شرکت‌های اینترنتی را نداشته باشد.

رستگار تأکید کرد: این تصمیمات از نظر امنیتی هم تبعاتی داشته و باید شورای عالی امنیت وارد این موضوع شده و ببیند که دقیقاً چه تصمیماتی گرفته شده است و شرایط را اصلاح کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.