کدخبر :267159 پرینت
26 اسفند 1400 - 09:33

حمایت مجلس شورای اسلامی از کارکردهای اینماد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، گفت: اینماد برای کسب‌وکارهای اینترنتی، مردم و حاکمیت کارکردهای متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین موارد آن امکان ثبت و پیگیری شکایت در صورت بروز مشکل در خرید اینترنتی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، ابوالفضل ابوترابی، ادامه داد: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR) که با حضور معاون قوه قضائیه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر دادگستری و بخش خصوصی رونمایی شد از یک طرف امکان ثبت و پیگیری شکایت تنها از طریق یک درگاه را برای مردم فراهم می‌کند. به این معنی که مردم می‌توانند مراحل مختلف به رسیدگی به شکایت شامل مذاکره با کسب‌وکار، ارجاع به مراجع اداری، داوری و ... را در یک روند مشخص و تنها از طریق یک درگاه مشاهده و پیگیری کنند که این کار فرآیندهای رسیدگی به شکایات برای کسب‌وکارهای اینترنتی را از جهت نظر ممکن نبود ثبت شکایت صوری، تکراری و ... را به شدت بهبود می‌دهد.

وی توضیح داد: مهم‌ترین دستاورد رونمایی سامانه داوری جمعی برخط (CODR) این است که یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی در دنیاست و به طور کامل در راستای سیاست‌های کشور، مصوبات مجلس و رویکردهای قوه قضائیه در زمینه قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و شبه‌قضایی است. در این روش اختلاف از طریق هیئت داوری تخصصی به صورت برخط و در مدت زمان محدود رسیدگی می‌شود و رأی صادره برای طرف‌ها لازم‌الاجراست. نکته مهم در این سامانه ضمانت اجرایی اداری علاوه بر ضمانت اجرایی قضایی است که مزیت سامانه نسبت به داوری‌های متداول است. به عبارت دیگر پیش از اجرای قضایی نیز یک مرحله اجرای اداری از طریق سامانه اینماد برای کسب‌وکار اینترنتی پیش‌بینی شده است که این نیز ورودی مراجع قضایی را از نظر اجرا به شدت کاهش می‌دهد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: این پروژه با هماهنگی کمیسیون قضایی مجلس و قوه قضائیه توسط دولت انجام شده و قوای سه‌گانه از این سامانه و به صورت کلی رویکرد حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی که موجب کاهش زمان رسیدگی و رأی تخصصی‌تر و منصفانه‌تر شده و احقاق حقوق مردم و افزایش رضایتمندی آن‌ها را در پی دارد به طور کامل حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.