کدخبر :224864 پرینت
15 بهمن 1397 - 20:52

لاک‌پشت زیر پوست استقلال!

استقلال با متنوع ترین بازیکنان درخط حمله خود تنها 1.2 گل در هر بازی به ثمر رسانده که آمارچندان مطلوبی به حساب نمی‌آید. شفر با کامل‌ترین خط حمله لیگ هنوز نتوانسته به تعداد گل زده قابل توجهی برسد.

متن خبر

به گزارش ایران ورزشی، بازگشت استقلال به صدرجدول هرگزغیرممکن نیست وقتی می‌بینیم وینفرد شفر کامل ترین ترکیب هجومی ممکن را در اختیاردارد. پس گرفتن صدر جدول از سپاهان که با 31 امتیاز و 28 گل زده بهترین شرایط  را در صدر جدول تجربه می‌کند، هیچ گاه برای این استقلال رویا نیست. استقلال برای رسیدن به جایگاهی که سپاهان در نیم فصل تسخیر کرد همه ابزار لازم را در اختیار دارد. خط حمله ای کامل؛ با بازیکنانی متنوع که هر یک قابلیت های متفاوتی نسبت به دیگری دارند. سرمربی استقلال از گزینه هایی در خط آتش خود سود می‌برد که هم توانایی بازی فیزیکی و درگیرانه را دارند، هم بازی فانتزی.

در واقع استقلال در فاز هجومی می‌تواند یک تیم تکنیکی و غیرقابل مهارباشد و هم تیمی با بازی مستقیم و احتمالا فیزیکی. دلیل این دیدگاه هم کاملا روشن است. به اسامی بازیکنانی که می‌توانند برای خط حمله استقلال بازی کنند که بنگیریم مهر تایید می زنیم براین باور که استقلال بازیکنان گوناگونی برای بازی در خط حمله خود دارد که این برای اجرای هر نوع تاکتیکی مناسب است.

در نیم فصل بارها به سرمربی استقلال خرده گرفته شده که چرا ترکیب استقلال را پی در پی تغییر می‌ دهد. شاید یکی از دلایلی  که شفر را به این سمت و سو سوق می‌داد همین تنوع بازیکن بود. ویژگی که البته سرمربی استقلال تا امروز نتوانسته به شکل عالی از آن بهره ببرد اما بخش اعظمی از تمایلات پیرمرد در تغییر چند باره ترکیب استقلال را باید در همین ماجرا جستجو کرد و نباید او را متهم به بی ثباتی ساخت.

البته این ویژگی نیز دلیل نمی‌شود تا ناتوانی سرمربی استقلال به انتخاب یک ترکیب آرمانی توجیه شود اما باید از این زاویه نیز به موضوع نگریست و بخشی از دلایل بی ثباتی ترکیب استقلال را از زوایه ای مثبت به ارزیابی گذاشت.

استقلال درلیگ جزومعدود تیم هایی است که هم زمان درخط حمله اش سرعت و قدرت را دارد. چیزی که حتی درسپاهان امیرقلعه نویی وجود نداشته و اگرمی‌بینیم این تیم اکنون درصدرجدول با بیشترین گل زده جا خوش کرده بیشتربه دلیل اجرای صحیح همان خواسته هایی است که سرمربی این تیم دارد.

درحقیقت سپاهان درشکل اجراء موفق ترازاستقلال بوده وتوانسته با همان داشته ها و برخورداری ازبازی فیزیکی و مستقیم به خصوص ارسال های بلند، بیش ازاستقلال و سایرتیم ها فاتح دروازه ها لقب بگیرد.

دیگرتیم ها نیزهمچون استقلال ازتعدد بازیکن درخط حمله خود بی بهره اند. پدیده را هم می‌توان مثال زد. آیا آن ها به اندازه استقلال ازداشتن بازیکنان قدرتی و سرعتی درخط حمله خود بهره می‌برند؟ هرگز!

اگرمی‌بینیم پدیده بالاترازاستقلال قراردارد آن ها نیز وضعیت کنونی را مرهون اجرای صحیح تاکتیک های یحیی هستند وگرنه نماینده مشهد نیزتیمی دست نیافتنی برای استقلال محسوب نمی‌شود.

پرسپولیس هم دیگرتیمی است که هم امتیازبا سپاهان و پدیده بالاترازاستقلال مستقرشده. تیمی که یقینا درنیم فصل دوم با اضافه شدن مهدی ترابی و سروش رفیعی وضعیت هجومی بهتری خواهد یافت. شاید ازاین حیثت استقلال فقط با رقیب سنتی اش دریک سبد قراربگیرد و بتوان گفت که درلیگ هجدهم فقط پرسپولیس است که توان رقابت با استقلال را دارد اما آنچه درجدول رقم خورده، 6امتیازعقب ماندگی استقلال ازرقیب دیرینه است آن هم درشرایطی که سرخ ها نیم فصل را بدون حق استفاده ازبازیکنان جدید سپری کرده اند.

به این اسامی بنگیرید:مهدی قائدی، اللهیارصیادمنش، روح الله باقری،مرتضی تبریزی، گونسالوس. این ها تنها گوشه ای ازبازیکنان هجومی استقلال محسوب می‌شوند که قابلیت بازی درخط حمله را دارد و می‌توانند به عنوان گلزن درترکیب استقلال به میدان بروند. ایضا به این اسامی باید نام محسن کریمی، داریوش شجاعیان، طارق همام وپاتوسی را هم اضافه کرد. رضا آذری جوان تازه کارآبی‌ها هم درخط حمله بازی می‌کند؛مجموعه ای کامل که تلفیقی ازتجربه و جوانی را با هم خود دارد. بازیکنانی که هم درقالب بازی سریع می‌گنجند وهم بازی مستقیم و فیزیکی.

سرمربی استقلال نیز بی ملی نیست به دلیل تعدد بازیکن تیمش را با آرایش هجومی وارد لیگ کند. البته این یک بخش ماجرای حل بحران نیمکت نشینی است اما درعین حال سرمربی استقلال اگرمی‌‌خواهد با این ترکیب ایده ال و بی نقص به توفیق برسد، باید هنراستفاده ازاین مجموعه را هم داشته باشد وتیمی را پدید آورد که درمیانگین گلزنی نیزشرایط مطلوب تری را ایجاد کند.

استقلالی که شفربا این مجموعه ساخته(البته باید الحاجی گرورا هم که نیم فصل دراستقلال بود دراین قاب قرارداد) در15بازی 18گل به ثمرسانده که میانگین 1.2گل درهرمسابقه است. یعنی فقط 0.2گل بالاترازعدد یک.

استقلال روزگاری درهمین لیگ و بدون دراختیارداشتن چنین خط حمله پربازیکن ومتنوعی میانگین گل زده اش تا عدد 2.75هم رسیده بود و حال این سوال پیش روی سرمربی استقلال قرارگرفته که چرا ازاین مجموعه نمی‌تواند تیمی گلزن تر و هجومی تربسازد؟

آیا نیم فصل دوم زمان شکوفایی پیرمرد با کامل ترین خط حمله لیگ است؟ آیا می‌توان روی این باورامیدواربود و دل بست به تیمی که با چهره ای متفاوت گام به بازی های نیم فصل دوم لیگ هجدهم بگذارد؟

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.