کدخبر :181098 پرینت
05 مهر 1394 - 13:23

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در تلکام:

تعرفه‌ی اینترنت تلفن همراه در ایران ارزان‌ نیست/ شورای عالی فضای مجازی در خصوص انحلال شوراهای موازی در حال اتخاذ تصمیم است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، گفت: آنچه در ارتباط با ارزان بودن هزینه‌ی اینترنت ایران مطرح شده است مربوط به اینترنت پرسرعت خانگی است و در زمینه اینترنت موبایل از ارزان‌ترین‌های دنیا به شمار نمی‌رویم.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس جهانگرد در حاشیه نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه و تاکید شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات دارای ضوابطی است که باید رعایت شود و این ضوابط در شش یا 7 دسته طبقه بندی شده و مهم ترین مورد آن است که در عرصه ملی شبکه ای پایدار با پهنای باند و امنیت بالا و استقلال مدیریت ایرانی برپا کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: همه می دانند شبکه ثابت ایران مبتنی بر صوت است و در چنین شبکه ای خدمات مبتنی بر IP بر لایه روی آن قرار می گیرند اما شبکه هایی که بتوانند ایده‌آل‌های مورد نظر را در نظر بگیرند باید شبکه IP محور باشد و شبکه ما اکنون در حال دگردیسی به این سمت است.

جهانگرد در عین حال متذکر شد: برای دسترسی به خدمات مناسب لازم است مخابرات‌های استانی نیز توسعه پیدا کند تا بتوانیم به مردم استانها به ظرفیت مورد نیاز خدمات رسانی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: امید داریم در سال آینده ظرفیت ارتباطی زیرساخت هم برای پاسخ به نیاز مخاطبین محدودیتی نداشته باشد. البته منظور گیت وی نیست بلکه ترافیک و پشتیبانی شبکه است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال شبکه ملی اطلاعات را به کودکی تشبیه کرد و گفت: این شبکه مانند کودکی است که وقتی متولد می شود اندام های یک انسان را دارد اما به تدریج این اندامها تکامل پیدا می‌کند. ساختار این شبکه فعلا در حالت نونهالی است و باید سرمایه گذاری شود چراکه اکنون در این رمینه عقب هستیم و بزرگترین نگرانی ما عقب ماندگی سرمایه گذاری در شبکه ثابت است.

وی در خصوص امنیت این شبکه نیز اظهار کرد: روی این ساختار هر موسسه‌ای می تواند امکانات فنی گرفته و یک شبکه کشوری اختصاصی داشته باشند و به اقتضای کار خود تدابیر امنیتی لحاظ کنند. چرا که این شبکه امنیتی بالا دارد و تا کنون هم حتی چند بار که در مراکزی مانند بانکها بحثهایی مبنی بر هک شدن شبکه مطرح شده معمولا از داخل شبکه خود آنها و درون سازمانی بوده و گرنه در بیرون از شبکه بخصوص در حوزه بانک‌ها بحث هک شدن بسیار نادر است.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید مجدد بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات مجری شبکه ملی اطلاعات نیست متذکر شد: برای اجرای این شبکه همه ارکان در کنار یکدیگر کار می کنند.

وی در پاسخ به سوالی که درباره انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات مطرح شده بود نیز اینگونه توضیح داد که در دور جدید شورای عالی فضای مجازی، مقام معظم رهبری حکم بسیار کامل و جامعی را ابلاغ کردند که مبنای حرکت جامع و عمده ای در کشور شده و ابهامات سه سال قبل در آن روشن شده است که اجرا و نظارت بر عهده چه کسی است. اینها هم در حکم و هم در دیدار با اعضای شورا اعلام کردند. در خصوص انحلال شوراهای موازی نیز آقایان در شورای عالی در حال اتخاذ تصمیم هستند و هر تصمیمی گرفته شود برای ما هم مطاع است.

جهانگرد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش قیمت اینترنت که وعده داده شده بود با اجرای شبکه ملی اطلاعات محقق می شود، اظهار کرد: مسوول قیمت من نیستم اما استراتژی وزارتخانه این است که هزینه دسترسی مردم برای اینترنت خالی به حداقل برسد منظور از اینترنت خالی هم این است که مثلا برای دانلود و غیره شما باید هزینه پرداخت کنید.

وی ادامه داد: پیش از این جایی گفته بودیم قیمت اینترنت ایران از ارزان ترین‌هاست اما در بخش اینترنت موبایل قیمت ما ارزان ترین نیست و متوسط است. اکنون اگر شما بخواهید یک فیلم را با اینترنت موبایل و بدون بسته دانلود کنید هزینه آن گران تمام می شود.

جهانگرد خاطرنشان کرد: اما در حوزه اینترنت ثابت از ارزان‌ترین ها هستیم که البته کیفیت آن جای بحث دارد و مدتی است وزارتخانه تیمی گذاشته که از نظر فنی و کیفی وضعیت اینترنت را مهندسی کند.

انتهای پیام

زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

متاسفانه در طول سال 93 و 84 تعرفه اینترنت دو مصوبه در کمسیون تنظیم مقررات داشته است ولی احتمالا در جلسه اول اپراتور ها موفق شدند با استفاده از هیپوتیزم باعضای کمسیون تنظیم مقررات را انچنان تحت تاثیز قرار دهند که یکباره تعرفه هر گیگابایت هشتصد هزار تومان تصویب شد و دو ماه بعد که اثر کاهش یافته بود مصوبه را اصلاح کردند به پنجاه هزار تومان و نشان دادند که این اثز قدری کاهش یافته است.
جناب اقای جهانگرد هم که یکی اعضای کمسون هستند اکنون متوجه این گرانی اینترنت همراه شده اند هر چند بسیار دیر ولی بازهم امید وار کننده است .
به امید اینکه دوباره اپراتور ها دنبال جادو و جنبل کردن اعضای کیسیون نروند و سایز اعضا هم به حال عادی بازگشته و تعرفهای عادلانه تصویب گردد.در این صورت از تحمیل تعرفه ها حلاصی یابند.

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.