کدخبر :178488 پرینت
18 تیر 1394 - 14:44

خرید از «ebay» و «آمازون» برای ایرانی‌ها امکان‌پذیر می‌شود

براساس گفته‌های باستان‌شناسان، ایرانی‌ها نخستین مردمی بودند که اقدام به تاسیس تشکیلات منظم پست با عنوان «چاپار» کردند. اما اکنون بعد از گذشت بیش از 2500 سال از آن تاریخ، شرکت پست ایران همچنان با مشکلات و موانع زیادی برای ارائه خدمات دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که این مشکلات طی چند سال گذشته با افزایش تحریم‌ها به اوج خود رسیده که در برخی مواقع نارضایتی‌هایی را از سوی مردم برانگیخته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، اواخر سال گذشته بود که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهبود وضعیت شرکت پست در دولت یازدهم خبر داد و گفت: "بعد از سال‌های طولانی امسال نخستین سالی است که پست به سود‌دهی رسیده است و بنا نداریم که این زحمات و سوددهی پست را در جای دیگری هزینه کنیم. بنای ما این است که با این سود در نخستین قدم حقوق کارکنان این مجموعه را متوازن کنیم و این حقوق‌ها افزایش یابد".

مهندس مهری، رییس هیات مدیره و مدیر عامل در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «فرصت امروز» از مشکلات و اقدامات این شرکت برای خروج از رکود می‌گوید و از برنامه‌های آینده خود برای بهبود خدمات‌رسانی پستی خبر می‌دهد.

آیا تحریم‌ها بر خدمات‌رسانی پست اثر داشته‌اند و فکر می‌کنید با رفع تحریم از مشکلات این شرکت کاسته شود؟

تحریم‌ها از دو جنبه به شرکت پست آسیب جدی رسانده‌اند، یکی روی بحث مراودات مالی بین پست ایران با پست‌های دنیاست و دومین ضربه جدی بحث خرید و تجارت الکترونیکی است. ما با همکاری بخش خصوصی تلاش کردیم این مشکلات را به حداقل برسانیم در صورت رفع تحریم‌ها می‌توانیم خدمات خود را افزایش دهیم.

در صورت رفع تحریم‌ها مردم می‌توانند از فروشگاه‌های الکترونیکی مشهوری همچون eBay و آمازون خریدهای خود را انجام دهند و محصولات خود را از طریق شرکت پست دریافت کنند. از سوی دیگر این امکان برای ایرانی‌های خارج کشور یا حتی خارجی‌ها هم فراهم خواهد شد که راحت‌تر از فروشگاه‌های ایرانی خرید کنند و محصولات خریداری شده را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

چگونه شرکت پست توانست سال گذشته از مشکلات خود بکاهد و سرانجام پس از گذشت چند سال دوباره به سوددهی برسد؟

سال 93 به علت بدهی‌های شرکت پست و بی‌انگیزه بودن کارکنان به دلایل مختلف ازجمله بحث معیشتی و عدم توازن مسئولیت کاری، باعث شده بود تا سال سختی برای این شرکت باشد که با همت همه همکاران توانستیم بدهی‌های شرکت را در داخل نزدیک به صفر کنیم. در حوزه بین‌الملل نیز بسیاری از بدهی‌ها پرداخت شده اما به علت وجود تحریم‌ها و مقدور نبودن جابه‌جایی ارز مقداری از آنها هنوز وجود دارد. سال گذشته 33‌درصد افزایش دستمزد داشتیم تا انگیزه به کارکنان پست برگردد. در زمینه شایسته‌سالاری نیز سعی کردیم تا انتصابات را از افراد خارج از مجموعه انجام ندهیم و به افرادی که سال‌هاست در مجموعه به‌طور شایسته خدمت‌رسانی کرده‌اند، ارتقای مقام دهیم. علاوه بر این سعی کردیم اصلاحاتی را در مجموعه به وجود بیاوریم و با کوچک و چابک کردن آن، توانستیم بیش از 100‌ردیف سازمانی را در سطح کشور ادغام یا حذف کنیم.

شرکت پست در سال 92 حدود 3550‌ میلیارد ریال زیان انباشته داشت که در سال 93‌توانستیم این مقدار را به 3490 میلیارد ریال برسانیم. پیش از این سالانه بین 80 تا 110میلیارد تومان به زیان شرکت پست اضافه می‌شد که نه‌تنها در سال 93 این رقم اضافه نشد بلکه از مقدار زیان انباشته نیز کاسته شد و این بدان معناست که ما در سال گذشته به سوددهی عملیاتی رسیده‌ایم. عواملی مثل راه‌اندازی سرویس‌های مختلف جدید، اصلاح ساختار نیروی انسانی، اصلاح ساختار سازمانی و اصلاح ساختار اقتصادی باعث شد تا صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام شود و شرکت پست به سوددهی برسد. در حال حاضر، از بدهی‌های شرکت پست مقدار ناچیزی باقی مانده که به‌زودی پرداخت خواهد شد اما زیان انباشته این شرکت همچنان پابرجاست که امیدواریم با رفع تحریم‌ها و رونق کسب‌و‌کار تا شش سال زیان انباشته به رقم صفر برسد.

مراجعه‌کنندگان به دفاتر پست از برخورد نامناسب برخی متصدیان ناراضی هستند، آیا تدابیری در این زمینه اندیشیده شده است؟

نظارت‌های فیزیکی و الکترونیکی در این زمینه بیشتر شده، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که این فقط به شرکت پست بر‌نمی‌گردد و اغلب مجموعه‌ها با این مشکل مواجه هستند. ما در هر شعبه پستی، مراکز بازرسی داریم که ارباب‌رجوع در صورت برخورد نامناسب کارکنان می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. علاوه بر آن شماره تلفن 84470000 و پورتال اینترنتی پست نیز آماده دریافت و پاسخگویی به شکایات مردمی است.

در تجهیز ماموران پست به دستگاه‌های الکترونیکی چه برنامه‌ای دارید؟

ما سال 94 را با شعار «پست هوشمند در خدمت مردم» آغاز کرده‌ایم و در تلاشیم تا با کمک تجهیزات الکترونیکی به نحوه شایسته‌ای خدمات خود را از نظر کیفی افزایش دهیم. در حال حاضر 50‌درصد نامه‌رسان‌ها به دستگاه PDA فرسوده مجهز هستند که تا پایان امسال تمامی این افراد به دستگاه‌های جدید‌GPS دار مجهز می‌شوند که علاوه بر انجام دادن کارهایی مثل امضای دیجیتال و پیدا کردن آدرس دقیق، به‌صورت لحظه‌ای تحت نظارت هستند و نمی‌توانند از بار مسئولیت شانه خالی کنند.

شکایت‌های زیادی درباره ارسال اشتباه مرسولات پستی وجود دارد این به چه علت است و آیا راهکاری برای آن درنظر گرفته شده است؟

طبق قانون، آدرس‌های پستی باید هر دو سال در مناطق شهری و هر چهار سال در مناطق روستایی به‌روزرسانی شوند، اما متاسفانه این عملیات گاهی تا 10 سال انجام نشده بود که این یکی از علت‌های ارسال ناموفق مرسولات است. ما درسال گذشته عملیات بهنگام‌سازی آدرس‌ها را آغاز کردیم و در حال حاضر 42‌میلیون مکان را ساماندهی کرده‌ایم. در سال 93 در مناطق شهری حدود 73‌درصد و در مناطق روستایی 55درصد از آدرس‌ها ثبت شد که درنهایت تا آبان‌ماه امسال آدرس‌های پستی کل مناطق شهری و تا تیرماه سال 95 کل مناطق روستایی توسط بخش خصوصی و با نظارت شرکت پست ساماندهی خواهد شد.از سوی دیگر عملیات هوشمندسازی آدرس‌ها و اختصاص کد یونیک به مکان‌های مشخص در دست اجرا است و در آینده این اقدام صورت خواهد گرفت.

با توجه به اینکه امسال کارت‌های هوشمند ملی از طریق پست در اختیار مردم قرار خواهد گرفت آیا این شرکت ظرفیت پاسخگویی به متقاضیان را دارد؟

با جلساتی که با مسئولان ثبت احوال کشور داشته‌ایم، اعلام کردیم که شرکت پست برای ارسال 15‌میلیون کارت ملی هوشمند در سال آمادگی دارد. ما در حال حاضر باتوجه به مجهز کردن مجموعه و آموزش‌های ارائه شده می‌توانیم ماهانه تا یک‌میلیون و 300‌هزار کارت ملی هوشمند را به آدرس‌ها برسانیم و علاوه براین تمام مشخصات درج شده در کارت هوشمند هر شخصی، توسط ماموران پستی کنترل شود تا با این کار مردم مجبور نباشند برای فعال کردن کارت‌های‌شان به مراکز مربوط مراجعه کنند. البته بحث کنترل اطلاعات اشخاص توسط ماموران پستی هنوز قطعی نشده و باید توسط ثبت‌احوال کشور بررسی و تایید شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.