کدخبر :296476 پرینت
11 تیر 1403 - 12:59

راهنمای گردشگری مساجد استانبول: از مسجد ایاصوفیه تا مسجد سلطان احمد

حتما شنیده‌اید زمانی‌که کسی می‌خواهد به استانبول سفر کند، مساجد این شهر جزو یکی از مقاصد او برای بازدید هستند. معماری خاص و منحصربه‌فرد و قدمت بالای این مساجد موجب شده است که شهرت زیادی پیدا کنند.

متن خبر

گزارش آگهی/ حتما شنیده‌اید زمانی‌که کسی می‌خواهد به استانبول سفر کند، مساجد این شهر جزو یکی از مقاصد او برای بازدید هستند. معماری خاص و منحصربه‌فرد و قدمت بالای این مساجد موجب شده است که شهرت زیادی پیدا کنند. اگر قصد گردش در این شهر را دارید، این مساجد دیدنی را از دست ندهید. نکته جالب درباره این بناها این است که اکثر آن‌ها در یک محدوده قرار دارند؛ پس می‌توانید با رزرو یک هتل خوب در این محله، مانند هتل کوناک استانبول، به تمامی مساجد دسترسی سریع داشته باشید و به‌راحتی از آن‌ها بازدید کنید. اگر دوست دارید بیشتر با این بناها و تاریخ اعجاب‌انگیزشان آشنا شوید، همراه ما باشید.

مسجد ایاصوفیه

از معروف‌ترین مساجد ترکیه می‌توان به مسجد ایاصوفیه اشاره کرد. این مسجد، تاریخی ۱۵۰۰ساله دارد و تا قبل از ساخت مسجد آبی، مهم‌ترین مسجد استانبول محسوب می‌شد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که این ساختمان در ابتدا به‌عنوان یک کلیسا و به دستور امپراطور روم شرقی بنا شد؛ اما محمد فاتح، پس از آن‌که استانبول را فتح کرد، دستور داد این بنا را تبدیل به یک مسجد کنند. در دوره آتاتورک نیز این مسجد به یک موزه و مکان گردشگری تبدیل شد. مسجد ایاصوفیه با معماری خاصی که دارد چشم‌ها را به خود خیره کرده و تبدیل به یکی از نمادهای شهر استانبول شده است.

مسجد سلیمانیه

از وسیع‌ترین مساجد استانبول می‌توان به مسجد سلیمانیه اشاره کرد که تا سال ۲۰۱۹ لقب بزرگ‌ترین مسجد استانبول را داشت. این مسجد به دستور سلطان سلیمان توسط معمار بزرگ آن دوره، «معمار سینان» بنا شد. این بنا روی یکی از هفت تپه استانبول قرار دارد و چشم‌اندازی از تنگه بسفر و شاخ طلایی به ما می‌دهد. بهتر است بدانید که برای ساخت این مسجد از هنر ایرانی الهام گرفته شده است؛‌ با نگاه به طاق‌نمای سردر مسجد، می‌توان تشابه آن به کتیبه‌های سلجوقی را دید. این مسجد صرفا برای عبادت ساخته نشده است؛ ۴ مدرسه قرآن، کاروان‌سرا، بیمارستان و آشپزخانه نیز در این مسجد بنا شده‌اند. آشپزخانه آن برای سیرکردن شکم فقرا ساخته شده بود.

مسجد اورتاکوی

ابراهیم‌پاشا، مسجدی در نزدیکی ساحل محله اورتاکوی بنا کرد که در شورش پاترونای خلیل تخریب شد؛ پس از تخریب این بنا، سلطان عبدالمجید دستور داد روی خرابه‌های آن مسجدی دیگر ساخته شود که نتیجه آن مسجد اورتاکوی شد. به‌دلیل تلاقی پل جدید بسفر با این بنای تاریخی، شاهد تصویری عالی از تفاوت فرهنگ و معماری قدیم و جدید هستیم. جالب است بدانید که رنگ نمای این مسجد در طول شبانه‌روز تغییر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، مسجد اورتاکوی در کنار تنگه بسفر منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم شب‌هنگام از نمای این مسجد زیبای ساحلی دیدن کنید.

مسجد سلطان‌ احمد (مسجد آبی)

یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین مساجد استانبول و حتی ترکیه، مسجد سلطان احمد است. این مسجد به‌دلیل کاشی‌های آبی‌رنگ بسیار زیبایش که جلوه‌ای حیرت‌آور به این بنا داده‌اند، به مسجد آبی نیز شناخته می‌شود. اگر در نمای این بنا دقیق شوید متوجه خواهید شد که ترکیبی از معماری اسلامی و رومی را در خود دارد؛ همین ویژگی جلوه‌ای ویژه به مسجد داده است. پس از شکست عثمانی‌ها از صفویان ایرانی، سلطان احمد اول برای بازپس‌گیری عظمتش و به‌رخ‌کشیدن قدرت، تصمیم به ساخت این مسجد گرفت. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین حیاط در میان مساجد استانبول به مسجد سلطان احمد تعلق دارد. از مسجد آبی هنوز به‌عنوان عبادتگاه استفاده می‌شود و بازدید از این مکان دیدنی در ساعات اقامه نماز امکان‌پذیر نیست.

[node:title]

ساعات بازدید و هزینه ورود

معمولا مساجد استانبول از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان هستند؛ اما باید بدانید که در ساعات اقامه نماز نمی‌توانید از اکثر این مساجد دیدن کنید و بهتر است در ساعاتی دیگر مراجعه کنید. ساعات اولیه صبح را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه در این ساعات جمعیت کمتری حضور دارند.

بهترین هتل های استانبول برای بازدید از مساجد کدم‌اند؟

اگر روی نقشه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از مساجد معروف استانبول در مرکز شهر جمع شده‌اند. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به معماری این مساجد هستید، با رزرو هتل در مرکز شهر می‌توانید به‌راحتی از این بناها بازدید کنید. هتل های خوب بسیاری در این قسمت از شهر وجود دارند؛ ازجمله هتل کوناک، هتل هیلتون، هتل دوروک پالاس و دیگر هتل های مرکز شهر استانبول. برای رزرو هتل استانبول می‌توانید به یکی از سایت‌های معتبر رزرو هتل مراجعه کنید.

چرا هتل کوناک استانبول؟

هتل کوناک باوجود خدمات رفاهی و موقعیت مکانی بسیار خوبش، قیمت مناسبی دارد. دسترسی خوب هتل به حمل‌ونقل عمومی و نزدیکی آن به مساجد معروفی چون مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی، از دیگر مزایای این هتل محسوب می‌شوند. اگر بخواهید پیاده از این هتل به مسجد آبی یا ایاصوفیه بروید، حدود ۵۰ دقیقه در راه خواهید بود؛ البته این عدد درصورت سفر با ماشین به ۲۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

[node:title]

چگونه با کمترین هزینه سفر کنیم؟

در شرایط اقتصادی حال حاضر، می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای سفرکردن و دیدار از جاذبه‌های گردشگری جهان، هزینه‌های مالی آن است. فلای تودی اهمیت بسیاری به میزان رضایت‌مندی و راحتی مشتریان خود در سفر می‌دهد؛ به‌همین‌منظور، خدمات گردشگری خود را با ارزان‌ترین قیمت ممکن ارائه می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی ازطریق سایت فلای تودی به رزرو هتل های استانبول و خرید بلیط هواپیما استانبول بپردازید؛ این‌گونه نگران کارهای جانبی نیز نیستید و مطمئن خواهید بود که با بهترین قیمت خرید می‌کنید. اگر می‌خواهید سفری به‌صرفه به استانبول داشته باشید و در این سفر از مساجد معروف این شهر دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم هتل کوناک استانبول را بررسی کنید.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.