کدخبر :295253 پرینت
08 خرداد 1403 - 09:49

اقتصاد دیجیتال بدون وجود لندتک‌ها و فین‌تک‌ها قابل گسترش نیست

رئیس هیات مدیره شرکت سیف کارت رفاه، گفت: اقتصاد دیجیتال بدون وجود لندتک‌ها و فین‌تک‌ها قابل ارائه و گسترش نیست، به این دلیل که بخش‌های مرکزی اقتصادی کشور مانند وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، بورس و بیمه به علت ساختار دولتی که دارند، اولا نمی‌توانند چابک باشند، دوما در حوزه مارکتینگ مسلط نیستند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، لندتک از دو واژه‌ی Lend به معنای قرض‌ دادن، و Technology به معنای فناوری ساخته شده است و یک نوآوری فناورانه در فرایند وام‌دهی است؛ در واقع لندتک استفاده از فناوری‌های جدید برای جذب و انتقال سرمایه‌ی وام‌دهندگان به سمت متقاضیان وام، از طریق یک پلتفرم دیجیتال است.

با استفاده از لندتک، افراد به صورت فردبه‌فرد در یک پلتفرم امن، به مبادله وام میان وام‌دهندگان و متقاضیان وام، می‌پردازند. متقاضیان وام می‌توانند مردم عادی و یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ باشند.

طرز کار لندتک چگونه است؟

هر کدام از پلتفرم‌های دیجیتال لندتک، از مدل‌های متفاوت تجاری استفاده می‌کنند؛ با این حال روند کلی کار به شکلی ثابت باقی می‌ماند؛ به عبارت ساده، پلتفرم‌های لندتک به عنوان واسطه‌ای میان طرفین وام عمل می‌کنند. این شرکت‌ها درآمد خود را از طریق اخذ هزینه‌ی مبدا از وام‌گیرنده، و هزینه‌ی سرویس وام از وام‌دهنده کسب می‌کنند.

این پلتفرم‌ها ممکن است از جهاتی با یکدیگر متفاوت باشند؛ برای مثال، برخی پلتفرم‌ها مانند Avant و SoFi، فقط به افراد و موسسات واجد شرایط وام می‌دهند؛ اما برخی دیگر مانند LendingClub و Upstart به همه‌ی افراد، در صورت داشتن حداقل اعتبار، وام ارائه می‌دهند.

مزایای لندتک چیست؟

  • انعطاف‌پذیری
  • استفاده از شرایط و نرخ بهره مناسب
  • تسریع در فرایند درخواست و امضای قرارداد
  • کاهش هزینه‌های مربوطه
  • تعریف بازپرداخت مناسب برای مشتری
  • قابلیت ارائه پیشنهادات بهتر و به صرفه‌تر برای وفاداری مشتری

نقش هوش مصنوعی در فرایند لندتک

هوش مصنوعی با به‌کارگیری الگوریتم‌های پیچیده، امکان شناسایی و تحلیل رفتارهای تعداد زیادی از وام گیرندگان را دارد. این تکنولوژی در مقایسه با نیروی انسانی این عمل را با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌دهد. از آن جایی که در لندتک هم از هوش مصنوعی استفاده می‌شود، مزیت این تکنولوژی برای کاربران چندین برابر می‌شود. چرا که سرعت و دقت استفاده از سرویس‌های لندتک می‌تواند راحتی را برای هر کاربری ایجاد کند.

بسیاری از شرکت‌ها که در زمینه لندتک فعالیت می‌کنند از هوش مصنوعی در کنار نیروی انسانی استفاده می‌کنند. یعنی در لندتک از هوش مصنوعی برای اعتبارسنجی تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان و انتخاب مشتریان با سابقه اعتباری مناسب، استفاده می‌گردد.

ریسک و مقررات لندتک

لندتک‌ها مانند هر صنعت مالی دیگری، دارای ریسک‌هایی هستند. از جمله ریسک‌های لندتک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریسک اعتباری: این ریسک مربوط به احتمال عدم بازپرداخت وام توسط وام‌گیرنده است.
  • ریسک نقدینگی: این ریسک مربوط به احتمال عدم دسترسی به منابع مالی کافی برای پرداخت وام‌ها است.
  • ریسک عملیاتی: این ریسک مربوط به احتمال بروز خطا یا سوء استفاده در فرآیند وام‌دهی است.

برای کاهش ریسک‌های لندتک، مقرراتی برای این صنعت وضع شده است. این مقررات در کشورهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مقررات اعتباری: این مقررات به منظور ارزیابی اعتبار وام‌گیرندگان وضع شده‌اند.
  • مقررات نقدینگی: این مقررات به منظور اطمینان از دسترسی لندتک‌ها به منابع مالی کافی برای پرداخت وام‌ها وضع شده‌اند.
  • مقررات عملیاتی: این مقررات به منظور کاهش خطر بروز خطا یا سوء استفاده در فرآیند وام‌دهی وضع شده‌اند.

لندتک های موفق ایرانی

  1. دیجی‌پی (DigiPay): دیجی‌پی یک پلتفرم پرداخت دیجیتال است که در سال 2016 تاسیس شد. این پلتفرم علاوه بر درگاه پرداخت، پرداخت قبوض، کارت به کارت و ... اخیراً نیز خدمات وام‌دهی را تحت عنوان وام خرید اقساطی ارائه می‌دهد. دیجی‌پی در سال ۱۴۰۲ بیش از 2.5 هزار میلیارد تومان وام اعطا کرده است.
  2. لندو (Lendo): لندو یک پلتفرم وام‌دهی ثالث است که در سال 2015 تاسیس شد. این پلتفرم به عنوان واسطه بین سرمایه‌گذاران و متقاضیان وام عمل می‌کند.
  3. ازکی وام (AzKiVaam): ازکی وام یک پلتفرم وام‌دهی P2P است که در سال 2019 تاسیس شد. این پلتفرم به سرمایه‌گذاران خرد امکان می‌دهد تا به صورت آنلاین به افراد و کسب‌وکارهای دیگر وام دهند.
  4. اسنپ پی (SnapPay): اسنپ پی یک پلتفرم پرداخت دیجیتال است که در سال 2016 تاسیس شد. این پلتفرم اخیراً خدمات وام‌دهی را نیز ارائه می‌دهد.

اقتصاد دیجیتال بدون وجود لندتک‌ها و فین‌تک‌ها قابل ارائه و گسترش نیست

در همین راستا علیرضا بزرگ‌مهری، رئیس هیات مدیره شرکت سیف کارت رفاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نقش لندتک‌ها و فین‌تک‌ها در حوزه فناوری مالی و اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال بدون وجود لندتک‌ها و فین‌تک‌ها قابل ارائه و گسترش نیست، به این دلیل که بخش‌های مرکزی اقتصادی کشور مانند وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، بورس و بیمه به علت ساختار دولتی که دارند، اولا نمی‌توانند چابک باشند، دوما در حوزه مارکتینگ مسلط نیستند، بدین معنا که در بانک‌های دولتی می‌توانید مشاهده کنید که حتی ارتباط با ارباب رجوع را نیز به خوبی برقرار نمی‌کنند، به همین دلیل بدون وجود لندتک‌ها و فین‌تک‌ها چه از بعد فناوری‌های نوین و چابک سازی و چه از بعد ارتباط با مشتری و ارتباط با بازار ضعف خواهند داشت.

وی، ادامه داد: ویژگی اقتصاد دیجیتال این است که فرصت‌ها را پس از شناسایی به سرعت محقق کند، در سیستم‌هایی که در کنار سایر بخش های اقتصاد دیجیتال وجود دارد، چنین سرعتی وجود ندارد، به عنوان مثال اگر بلوبانک قرار بود در خود بانک سامان صورت گیرد، تا 10 سال دیگر نیز به این نقطه نمی‌رسید.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.