کدخبر :288928 پرینت
28 آذر 1402 - 10:37

صادرات خدمات فناوری اطلاعات در قزاقستان در حال رشد است

در سال 2023، تعداد شرکت‌های قزاقستانی آماده صادرات خدمات فناوری اطلاعات به خارج از کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است و امسال 111 شرکت صادرکننده از صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی و خدماتی برای شرکت در این برنامه انتخاب شدند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، طی شش ماه سال 2023 جغرافیای کشورهای-واردکننده محصولات نهایی قزاقستانی از 114 به 125 گسترش یافت. اساس صادرات قزاقستانی به طور سنتی منابع معدنی و کالاهای بخش صنعت کشاورزی می‌باشد. با این حال، مشارکت قزاقستان در تجارت بین‌المللی به کشور ما امکان می‌دهد تا سیاست صادراتی خود را تجدید مسیر نماید، با افزایش تولید خود و گسترش جغرافیای فروش کالاهای فرآوری شده قزاقستانی، که «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان بارها از آن صحبت کرده بود.

یکی دیگر از حوزه‌های حمایت دولتی، صادرات خدمات فناوری اطلاعات شد. رئیس جمهور دولت را موظف کرد تا این نوع صادرات را تا سال 2026 به یک میلیارد دلار برساند.

رئیس جمهور قزاقستان، گفت: "افتتاح شرکتهای مشترک با شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات خارجی به این امر کمک خواهد کرد. دولت باید پیشنهادات دقیقی در این زمینه ارائه دهد".

برنامه شتاب دهنده Tech Garden هنوز به عنوان یکی از اقدامات حمایت دولتی فعالیت می‌کند، که به شرکت های قزاقستانی کمک می‌کند تا وارد بازارهای جدید بشوند. موج سوم این برنامه در سال 2023 آغاز شد (دو موج اول در سال 2018 برگزار شدند). این برنامه با هدف ایجاد توده مهمی از شرکت های با فناوری پیشرفته در زمینه کسب و کارهای کوچک و متوسط است. صندوق سرمایه گذاری بین المللی به نام Tech Garden Ventures برای تامین مالی و جذب سرمایه گذاری در طرح های نوپا ایجاد شد. شرکت کنندگان برنامه تا سقف 31هزار دلار تامین مالی می‌شوند. همه طرحهای نوپا قرارداد سرمایه گذاری امضا می‌کنند و شرکت با مسئولیت محدود در جمهوری قزاقستان ایجاد می‌کنند. پول به حساب این شرکتها واریز می‌شود و طبق شرایط قرارداد، شرکت نوپا سرمایه گذاری‌های دریافتی را صرف توسعه محصول خود در قزاقستان می‌کند.

در سال 2023، تعداد شرکت های قزاقستانی آماده صادرات خدمات فناوری اطلاعات به خارج از کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است. امسال 111 شرکت صادرکننده از صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی و خدماتی برای شرکت در این برنامه انتخاب شدند. بازارهای هدف این برنامه عبارتند از کشورهای: چین، روسیه، امارات، عربستان سعودی، ازبکستان، قرقیزستان، آذربایجان و ویتنام.

با اجرای این هدف تعیین شده توسط رئیس جمهور، دولت برنامه توسعه تجارت الکترونیکی را تدوین کرده است که امکان معرفی شرکت های قزاقستانی به پلت فرم تجارت بین المللی Alibaba.com را فراهم می‌کند، این کاتالوگ گسترده ای از تامین کنندگان است که به طور مستقیم تامین کنندگان را به هم متصل می‌کند و خریداران (خرده فروشان) از سراسر جهان. تولیدکنندگان کالا و شرکت های تجاری قزاقستان می‌توانند محصولات خود را در این پلت فرم به فروش برسانند. همچنین با توجه به توسعه سریع تجارت الکترونیک، پلتفرم B2C در JD.com برای شرکت های صادرات محور از قزاقستان در ماه می سال جاری افتتاح شد. بر اساس آن، پاویون ملی کالاهای قزاقستان تشکیل شد. این واقعیت که اولین دسته از محصولات غذایی داخلی در یک هفته فروخته شد، نشان دهنده تقاضای بالا برای محصولات غذایی با کیفیت بالا و رقابت پذیری بالای محصولات غذایی قزاقستان است.

بنابراین، به لطف سازوکارهای تدوین شده حمایت دولتی از تولیدکنندگان قزاقستان، تنها در نیمه اول سال 2023، مبادلات محصولات نهایی تولیدکنندگان قزاقستان به 39.4 میلیارد دلار رسید که 22 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است. صادرات کالاهای غیر مواد خام از قزاقستان 12.1 میلیارد دلار بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.