فیسبوک و اینستاگرام مسئولیتهای حقوق بشری متا را برآورده نمیکنند
یک هیئت نظارتی اعلام کرد که فیسبوک و اینستاگرام در بررسی پستهای قانونشکنانه سیاستمداران، افراد مشهور و سایر کاربران شناختهشده، تجارت را به حقوق بشر ترجیح میدهند.
به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، تحقیقات یکساله یک «دادگاه عالی» مستقل که هیئتمدیره شرکت متا تشکیل داده خواستار بازنگری سیستمی به نام «بررسی مضاعف یا متقاطع» متا شده است که از کاربران شناختهشده در برابر قوانین محتوای فیسبوک محافظت میکند.
هیئت نظارتی مستقل میگوید در حالی که متا به هیئت مدیره گفته است که هدف «بررسی مضاعف یا متقاطع» پیشبرد تعهدات متا در زمینه حقوق بشر است، اما یافتهها نشان میدهد که به نظر میرسد این برنامه برای برآورده کردن نگرانیهای تجاری طراحی شده است.
این برنامه با ارائه حفاظت بیشتر برای کاربران خاصی که عمدتا بر اساس علایق تجاری انتخاب شدهاند، به محتوایی که اصولا میبایستی سریعا حذف میشدند، اجازه میدهد تا برای مدت طولانیتری فعال بماند و بهطور بالقوه، باعث ایجاد آسیب شود. به گفته این هیئت، این برنامه به گونهای اجرا میشود که مسئولیتهای حقوق بشری متا را برآورده نمیکند.
متا به هیئتمدیره گفته است که این برنامه قصد دارد یک لایه اضافی بازبینی انسانی برای پستهای کاربران شناختهشده ارائه کند که در ابتدا به نظر میرسد قوانین را زیر پا میگذارند.
بر اساس این گزارش، این شیوه بررسی اضافی باعث شده است که پستهایی که باید فورا حذف میشدند، در طول فرآیند بررسی که ممکن است روزها یا ماهها طول بکشد، باقی بمانند. به گفته این هیئت نظارتی، این کار متا باعث شده است که محتوایی که قوانین متا را نقض میکند در فیسبوک و اینستاگرام باقی بمانند در حالی که این پستها بیشترین بازدید را دارند و میتوانند آسیبزا باشند.
متا همچنین نتوانسته ثابت کند که این فرایند به تصمیمهای دقیقتری درباره حذف محتوا منجر شده است. این هیئت نظارتی گفت که «بررسی مضاعف یا متقاطع» در حوزههای کلیدی از جمله برابری در میان کاربران و شفافیت دارای نقص است و ۳۲ تغییر در این سیستم را توصیه کرده است. به گفته این هیئت، محتوایی که در ارزیابی اولیه با «شدت بالا» قوانین متا را نقض میکند، باید در حین انجام بازبینی بیشتر حذف یا پنهان شود و نباید اجازه داد که چنین محتوایی در پلتفرم (بستر) باقی بماند و صرفا به این دلیل که شخصی که آن را پست کرده یک شریک تجاری یا مشهور است، افراد بیشتری آنها را ببینند.»
نیک کلگ، معاون امور جهانی فیسبوک در بیانیهای به این گزارش واکنش نشان داد و گفت که این شرکت با هیئتمدیره توافق کرده است که توصیههای این هیئت را بررسی و ظرف ۹۰ روز پاسخ دهد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید