الزامات طراحی و پیادهسازی خدمات در دولت الکترونیک
نتایج مطالعات در زمینه دولت الکترونیک و پیاده سازی خدمات آن نشان می دهد کشورهایی که دارای شاخص فساد پایین تر و شفافیت بودجه بالاتر هستند، وضعیت مناسب تری در شاخص دولت الکترونیکی دارا می باشند.
به گزارش سیتنا به نقل از تسنیم، از مهمترین وظایف دولت در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات تکمیل دولت الکترونیک است؛ دولت الکترونیکی دارای آثار و فواید متعدد اقتصادی و اجتماعی است. دولت الکترونیک می تواند باعث افزایش شفافیت شود و مشکلات مربوط به اطلاعات نامتقارن را با افزایش دسترسی به اطلاعات کاهش دهد. نتایج مطالعات در این زمینه نشان می دهد کشورهایی که دارای شاخص فساد پایین تر و شفافیت بودجه بالاتر هستند، وضعیت مناسب تری در شاخص دولت الکترونیکی دارا می باشند. برای استفاده از این منافع و پیاده سازی خدمات در دولت الکترونیک، الزامات متعددی لازم است که عبارت است از:
1- حل کامل مساله برای کاربران
با توجه به دشواری استفاده از خدمت های پراکنده و صرف تلاش و زمان بیشتری توسط کاربران برای اطمینان از انجام کارهایشان، لزوم تسهیل استفاده از خدمات با حل کامل یک مساله برای کاربر آشکار می شود.
2- ارائه خدمات با امکان استفاده ساده و شهودی برای کاربران
استفاده از خدمات دولتی نباید استرس زا، گیج کننده یا دلهره آور باشد. وظیفه خدمت دهندگان این است که خدماتی ساده و بصری بسازند که کاربران در اولین استفاده و بدون کمک موفق شوند.
3- قابل استفاده بودن خدمات برای همه اقشار جامعه
باید اطمینان حاصل شود که همه کسانی که به خدمات نیاز دارند می توانند از آن استفاده کنند؛ که شامل افراد دارای معلولیت، افراد مسن و هر فردی می شود که احتمالا نمی تواند از خدمات دیجیتال استفاده کند.
4- تشکیل تیمی چند رشته ای، مناسب باتجربه و توانمند
باید یک تیم چند رشته ای برای طراحی، ساخت، بهره برداری و ادامه خدمات ایجاد شود که هدایت آن توسط یک مدیر مسئول باتجربه که مسئولیت تصمیم گیری ها را بر عهده دارد انجام شود.
5- استفاده از روش های چابک و کاربر محور
طراحی خدمت ها به صورت کاربر محور به این معنا است که خدماتی که ارائه می شود، برای افرادی که نیاز به استفاده از آن دارند، آسان است و به آنها کمک می کند تا بتوانند همواره از امکانات دیجیتال استفاده کنند. طراحی با استفاده از روش های چابک این امکان را می دهد که هم در فناوری و هم در سیاست های دولت، فعال تر عمل شود و هم پاسخگویی و انطباق با تغییرات راحت شود. چون خدمات باید مرتبا بهبود یابند.
6- طراحی سیستمی پایدار و تلاش برای بهبود محصول
باید سیستم به گونه ای طراحی شود که در برابر خطرات امنیتی و هرگونه مشکل احتمالی که پیش بینی می شود، پایدار و مقاوم بوده و مسئولان نیز باید همواره به فکر ارتقا و بهبود سیستم باشند.
7- ایجاد خدماتی ایمن با حفظ حریم خصوصی کاربران
افرادی که از خدمات دولتی استفاده می کنند باید از این موارد اطمینان داشته باشند: محرمانه ماندن و ذخیره سازی مناسب اطلاعات، ایمن و مطمئن بودن سیستم، اطلاع رسانی به کاربران راجع به نحوه استفاده دولت از اطلاعات، امکان بازیابی راحت اطلاعات ارائه شده توسط کاربران. اگر یک خدمت نتواند محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن سیستم را تضمین کند، مردم از آن استفاده نمی کنند.
8- انتخاب ابزار و فناوری مناسب برای ساخت و میزبانی خدمات
ارزیابی و سنجش عملکرد به تیم کمک می کند تا خدمات را به طور مداوم بهبود بخشند، نقاط قوت و ضعف سیستم را یادگرفته و با استفاده از امکانات فناورانه مناسب و داده های دریافتی برای پشتیبانی از تغییرات اقدام کنند.
9- استفاده از استانداردهای متن باز، بسترها و الگوهای رایج
استفاده از استانداردهای باز و سیستم عامل های رایج دولتی در این موارد کمک می کند: رفع نیازهای کاربران با استفاده از راهکارهای موجود اثبات شده، صرفه جویی در وقت و هزینه با استفاده مجدد از منابع موجود، افزایش کارآمدی با به اشتراک گذاری مناسب داده ها و جابجایی بین فناوری های مختلف در مواقع لزوم و خودداری از منحصر شدن به یک فروشنده
10- راه اندازی یک خدمت قابل اعتماد
کاربران انتظار دارند که بتوانند در هر ساعتی و در هر روزی از سال از خدمات آنلاین استفاده کنند. بسیاری از کاربران انتخاب محدودی در چگونگی و زمان دسترسی به خدمات دولتی دارند. به عنوان مثال برخی افراد به خاطر شرایط شغلی شان محدودیت زمانی دارند. اگر خدمتی در دسترس نباشد یا کند باشد این بدان معنی است که این دسته از کاربران قادر به دریافت خدمات لازم نیستند.
11- میزبانی داده و مرکز ذخیره داده
برای رعایت مسائل امنتی، پشتیبانی و استفاده از داده ها توصیه می شود داده ها در بستری بومی ذخیره و نگهداری شود.
12- فضای میزبانی منعطف
خدمات باید در زیرساخت های انعطاف پذیر مستقر شوند، جایی که منابع می توانند به صورت آنی به کار گرفته شوند تا میزان ترافیک و تقاضای کاربر را برآورده کنند.
13- طراحی مناسب برای تمام طول مدت ارائه خدمت
باید بهبود سیستم متناسب با تغییر نیازهای کاربران در طی زمان را به عنوان بخشی از تفکر طراحی در نظر داشت و باید برای بهبود مستمر برنامه ریزی شده و منابع پایدار برای توسعه خدمات مداوم فراهم شود لذا باید پشتیبانی عملیاتی با طراحی و منابع مناسب و حمایت مالی مداوم، در طراحی گنجانده شود.
14- استفاده از فناوری دیجیتال برای ارتقای خدمات
از فناوری باید برای ارائه کارایی بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها استفاده شود. لذا باید ارزیابی شود که چگونه می توان از فناوری برای بهبود ارائه، خودکارسازی و افزایش خدمات استفاده کرد. برای این کار، درک چگونگی استفاده از فناوری دیجیتال ضروری است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید