کدخبر :310821 پرینت
29 آبان 1403 - 14:41

فصل جدید رایتل؛ از چالش‌های بزرگ تا موفقیت‌های بزرگ

رایتل توانسته در بازار به شدت رقابتی و اشباع شده، علاوه بر افزایش مشترکین در مدت مشابه نسبت به سال گذشته، رکورد فروش و کسب درآمد را در طول تاریخِ خود بزند. گواه این ادعا رشد 36 درصدی ARPU و 41 درصدی دیتا به ازای هر کاربر است. اگر رایتل در سال‌های گذشته با زیان انباشته 1700 میلیارد تومانی و سود نزدیک به صفر یا منفی شناسایی می‌شد، حالا در شاخص عملکردی سود تلفیقی نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد 1542 درصدی را تجربه کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در کنکاش شماره 110 ماهنامه نسل چهارم آمده است:

رایتل از زمان تاسیس طی دوازده سال گذشته، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. از تغییرات مدیریتی تا مشکلات فنی و تعداد مشترکین و زیان‌دهی و حواشی مکالمه تصویری.

شاید در ابتدای تاسیس با حرف و حدیث‌ها پیرامون مکالمه تصویری، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که رایتل بتواند بین اپراتورهای تلفن همراه باقی بماند. این شرکت خدمات ارتباطی در سال‌های گذشته تاکنون 9 مدیرعامل به خود دیده است. در حالی‌که همراه اول با قدمت و سابقه به مراتب بیشتر تنها سه مدیرعامل داشته است.

حسین ملازاده

مدیریت جدید، تحولی نوین پس از انتصاب حسین ملازاده به مدیرعاملی رایتل در سال 1402 به‌وجود آورد. خبرنگاران حوزه تلکام با مدیری مواجه شدند که زیاد اهل مصاحبه نیست و به اصطلاح اهل فن، رسانه‌گریز است. همین خصلت کافی بود تا بار دیگر برای فعالان حوزه ICT، چشم‌انداز عملکرد رایتل مانند گذشته و به دور از موفقیت ترسیم شود، اما گزارش ارائه شده در مجمع عمومی با تغییرات اساسی در تیم مدیریتی و به‌کارگیری نیروهای تخصصی و حرفه‌ای در لایه معاونت‌ها نتیجه و روند متفاوتی را نشان داد. 

امروزه با توجه به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات همه ابعاد زندگی بشر را درنوردیده و تحولی شگرف به‌وجود آورده است، همواره رقابت شدیدی بین اپراتورهای تلفن همراه کشور وجود دارد.

همچنین با در نظر گرفتن ماهیت صنعت تلکام که با تغییرات مداوم و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی مواجه است، بازیگران این صنعت و به‌طور کلی اپراتورها، به‌صورت مستمر محصولات و خدمات قابل‌توجهی را ارائه می‌دهند. می‌توان گفت رایتل توانسته به عنوان اپراتور سوم کشور، مستقل از سایر اپراتورهای تلفن همراه، در این فضای پررقابت با ارائه تولیدات و محصولات خود، به بازیگری فعال و جدی در بین اپراتورهای موبایل و حوزه ICT، تبدیل شود.

سرعت اینترنت، فراتر از تصور

اگر فعال حوزه ICT هستید حتما نام نت‌سنج به گوشتان خورده است. سامانه‌ای که در دولت دوازدهم برای پایش وضعیت سرعت اینترنت اپراتورها راه‌اندازی شد تا هم به مردم به صورت شفاف گزارش دهد و هم رقبا از وضعیت سرویس‌دهی یکدیگر باخبر باشند. نتیجه‌ای که باورش برای خیلی‌ها سخت است: اپراتور سوم کشور در سرعت اینترنت رتبه نخست را دارد. آن هم با اختلاف چشمگیر و روندی رو به رشد.

شاید فکر کنید تعداد مشترکین رایتل کاهش داشته یا دو اپراتور دیگر کشور، دچار مشکل افزایش فزاینده مشترک شده‌اند. اما آمارها خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و با وجود افزایش مشترکین رایتل، سرعت اینترنت به مراتب بالاتر رفته است.

اگر اهل گیم باشید و به دنبال اینترنت با پینگ بسیار پایین، قطعا گزینه اولِ این روزها، اینترنت رایتل است. موضوعی که بین گیمرهای معروف ایرانی رواج پیدا کرده و حرفه‌ای‌ها برای کسب شرایط بهتر از اینترنت رایتل استفاده می‌کنند. چرا گیمرها مهم‌ هستند؟ چون این قشر به دنبال کیفیت بالاتر اینترنت می‌روند. آنها هیچگاه به دلیل قیمت ارزان‌تر بسته‌های اینترنت، سراغ یک اپراتور نمی‌روند، بلکه پینگ پایدار زیر 50 میلی‌ثانیه برایشان مهم است.

نگاهی به نمودار نت‌سنج خالی از لطف نیست. نموداری که به خوبی نشان می‌دهد چه اختلاف فاحشی بین اپراتورهای اول و دوم با اپراتور سوم در سرعت اینترنت وجود دارد.

نت سنج

البته در این بین، برخی شیطنت‌ها برای حذف رایتل از نمودارها، قابل درک است. به هر حال اگر مخاطبان و طرفداران سرعت اینترنت از اپراتور سوم باخبر شوند، یا کوچ می‌کنند یا میزان مطالبه‌شان را از اپراتور خودشان بالا می‌برند که هر دو مورد به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید.

استراتژی قیمت‌گذاری هوشمندانه

بر خلاف اپراتور اول و دوم کشور، بسته‌های اینترنت اپراتور سوم علاوه بر اینکه  از تنوع بالایی برخوردار است جزو به‌صرفه‌ترین بسته‌های اینترنت کشور نیز محسوب می‌شود؛ هم در حجم مصرفی و هم مدت زمان استفاده. بسته‌های متنوع بلندمدت با حجم‌های بسیار زیاد از یک‌سو و قیمت به مراتب کمتر از اپراتورهای رقیب از سوی دیگر باعث شده تا استراتژی جالب مدیریت رایتل در یک‌سال گذشته به خوبی جواب دهد. همین امر از رشد چشمگیر درآمد به ازای هر کاربر (ARPU) و مصرف کاربران حکایت دارد.

سود رایتل

رایتل توانسته در این بازار به شدت رقابتی و اشباع شده، علاوه بر افزایش مشترکین در مدت مشابه نسبت به سال گذشته، رکورد فروش و کسب درآمد را در طول تاریخِ خود بزند. گواه این ادعا رشد 36 درصدی ARPU و 41 درصدی دیتا به ازای هر کاربر است.

اگر رایتل در سال‌های گذشته با زیان انباشته هزار و هفتصد میلیارد تومانی و سود نزدیک به صفر یا منفی شناسایی می‌شد، حالا در شاخص عملکردی سود تلفیقی نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد 1542 درصدی را تجربه کرده است.

این حجم از افزایش سود در یک‌سال نشان می‌دهد، می‌توان به صورت تخصصی و به دور از هیاهوی رسانه‌ای و شواف به صورت متمرکز کار کرد و نتیجه گرفت. گفتنی است روند زیان انباشته شرکت با شیب کاهشی بسیار زیاد در حال از بین رفتن است.

بهبود زیرساخت‌ها

توسعه شبکه دسترسی و اضافه کردن تعداد قابل ‌توجهی لایه‌های 4G به این شبکه از دیگر اقدامات یک‌سال گذشته رایتل است. 
از دیگر اقدامات تاثیر گذار رایتل می‌توان به افزایش سرعت شبکه LTE و ثبت عنوان پرسرعت‌ترین سیم‌کارت کشور به استناد گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نوسازی و بهینه‌سازی ۳۰ درصد از زیرساخت‌های دیتاسنتر و افزایش بهره‌وری نسبت به ترند ترافیک، افزودن بیش از 20 درصد لایه 4G به شبکه رایتل، کسب رتبه اول شاخص IR RTT 4G بین اپراتورهای سیار کشور و افزایش80 درصدی ظرفیت هسته مرکزی شبکه، اشاره کرد.

رایتل

ثبت رکورد بیشترین مصرف روزانه ترافیک در تاریخ رایتل

رایتل در شاخص عملکردی سود تلفیقی نسبت به سال گذشته، 1542 درصد رشد داشته و از جمله اقدامات کلیدی که منجر به جهش رشد شده است افزایش نرخ مصرف کاربران با بازاریابی داده‌محور و ثبت رکورد بیشترین مصرف روزانه ترافیک در تاریخ رایتل، افزایش ۳۰ درصدی متوسط درآمد به ازای هر کاربر در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و امضای توافقنامه هوشمندسازی صنایع کشور با ۹ هلدینگ زیرمجموعه شستا در زمینه‌های معدن، نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی و سایر حوزه‌ها اشاره کرد که تعداد قابل توجه از اقدامات اشاره شده ناشی از بهبود زیر‌ساخت‌ها در شبکه رایتل است.

نتیجه‌گیری

اما هرچه باشد، افزایش چند صد درصدی سود و نزدیک کردن زیان انباشته به صفر ظرف مدت یک‌سال و نیم، به‌همراه ارتقای کیفیت و تنوع محصولات بدون هیچ‌گونه تزریق سرمایه در شرایط سخت تحریمی و نرخ بالای ارز، اقدام مهمی است که در کارنامه حسین ملازاده و تمامی همکاران ایشان در شرکت رایتل ثبت شده است. این دستاوردها نشان می‌دهد که رایتل دیگر آن رایتلِ سابق نیست و با قدرت به سمت آینده‌ای روشن و موفق‌تر گام برمی‌دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.