کدخبر :310873 پرینت
30 آبان 1403 - 11:32

رشد کم سابقه سهم بازار به پرداخت در پایانه های فروشگاهی پس از شش سال

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، گفت: سال 1402 اولین سالی بود که موفق شدیم شیب نزولی از دست دادن سهم بازار مبلغ پایانه های فروشگاهی را به صفر برسانیم و با 18.5 درصد شروع کردیم و با 18.6 درصد به اتمام رساندیم و اگرچه رشد کمی داشتیم، ولی از سال 96 به بعد، اولین سالی بود که توانستیم با حفظ سهم بازار، رشد اندکی را داشته باشیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در گفت وگوی ویژه شماره 110 ماهنامه نسل چهارم آمده است:

محمدمهدی تقی پور، دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس است که  مدرک کارشناسی مهندسی برق گرایش الکترونیک خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدرک کارشناسی ارشد مخابرات سیار و ماهواره‌ای را از دانشگاه Surrey انگلستان با رتبه ممتاز اخذ کرده است.

تقی‌پور که از اوایل 1402 عهده دار مسوولیت مدیرعاملی شرکت به‌پرداخت ملت شده است، سابقه چندین سال عضویت در هيات ‌مديره شركت به‌پرداخت ملت را در کارنامه مدیریتی خود دارد، همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، مدير فين‌تک و كيف پول همراه اول، هم‌مؤسس و رييس هيات‌ مديره شركت پژند الكترونيک و مشاور بسياري از پروژه‌های فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و وزارتخانه‌هايی همچون وزارت صمت را در کارنامه مدیریتی اش دارد.

از جمله دستاوردهای تقی‌پور در همراه اول می‌توان به اخذ مجوزهای پرداخت‌سازی و پرداخت‌یاری، مدیریت کیف پول همراه اول با بیش از ٢٤ میلیون کاربر، تأسیس شرکت همراه لوتوس، آغاز پروژه اعتباردهی به مشترکین همراه اول و اتصال اولین کارت بانکی حلقه باز متصل به کیف پول (اوانو کارت) اشاره کرد.

تقی پور همچنین در سال ۱۴۰۰ اولین سیم کارت دایمی همراه اول را به کمک شرکت ققنوس در اولین پلتفرم NFT ایرانی به‌صورت «توکن» برای فروش ارائه کرد که بخشی از زنجیره پروژه بزرگ اعتباردهی به مشترکین همراه اول بود.

گفتنی است؛ دکتر تقی‌پور فعالیت خود را در صنعت پرداخت از سال 1390 از شرکت جیرینگ آغاز کرده و طی این سال‌ها، علاوه بر فعالیت‌های رسمی خود، در کنار بسیاری از استارتاپ‌های فین‌تک حضور داشته است.

محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت که با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم به گفت‌وگو نشست، پیرامون تاریخچه و سوابق این شرکت، گفت: قدمت شرکت به‌پرداخت ملت به 19 سال می رسد و هدف از تاسیس آن، ورود بانک ملت به حوزه پرداخت الکترونیک و کارتی بود. شرکت به‌پرداخت با توجه به آنکه شرکتی تکنولوژی محور است، نسبت به تولید سوییچ صادرکنندگی و پذیرندگی اقدام کرد و از همان سال خدمات خود را آغاز نمود و از قبل از تاسیس شبکه شاپرک، مدیریت کارت های بانک ملت را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: شرکت به‌پرداخت، شرکت همکار دیگری به نام شرکت مهندسی یاس ارغوانی را در کنار خود دارد که امور لجستیکی به‌پرداخت را انجام می دهد؛ به عبارت دیگر، شرکت به‌پرداخت بازوی فنی و تکنولوژیک است و شرکت یاس عهده دار امور پشتیبانی و لجستیکی است.

تقی پور، اظهار کرد: یکی از تفاوت های ما با سایر PSPها این است که ما در قالب دو شرکت فعال هستیم و موارد مربوط به فنی و لجیستیکی را در دو شرکت متفاوت پیش می بریم.

وی، افزود: در سال 1392 با تاسیس شاپرک، توانستیم مجوز شاپرک را نیز دریافت کنیم. این شرکت تا سال 1397 به صورت انحصاری خدمات خود را به بانک ملت ارائه می داد و پس از آن به سایر بانک ها نیز خدمات ارائه می دهد و در حال حاضر با حدود 20 بانک همکاری دارد و به مشتریان آن بانک ها خدمات پایانه فروشگاهی و درگاه اینترنتی را ارائه می دهد.

وی پیرامون حضور خود در شرکت به‌پرداخت و خدماتی که طی این مدت انجام شده است، گفت: بنده از سال 1396 عضو هیات مدیره این شرکت بودم و فعالیت اجرایی را از اردیبهشت سال 1402 شروع کردم.

آغاز رشد سهم بازار به‌پرداخت ملت از پایانه های فروشگاهی

وی، ادامه داد: اولین چالشی که در شرکت داشتیم، در حوزه پایانه های فروشگاهی بود و 60 هزار پایانه ای که به تازگی تحویل گرفته بودیم دچار مشکل فنی بود که با برنامه ریزی انجام شده و با کمک شرکت یاس، طی سه ماه دستگاه ها را جمع آوری و مرجوع کردیم و پس از تعمیر مجدد، نصب کردیم.

تقی پور، خاطرنشان کرد: از طرفی طبق روال سالیان گذشته و با وجود رقبا، سهم بازار ما از پایانه های فروشگاهی رو به کاهش بود و از سال 96 در حوزه مبلغ، سالانه به طور متوسط دو درصد سهم بازار را از دست می دادیم که حضور پررنگ تر سایر شرکت های PSP و همچنین روش های جدید در بازاریابی باعث این کاهش سهم بازار شده بود.

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، گفت: در سال 96 سهم بازار ما از مبلغ پایانه های فروشگاهی 29.۲5 درصد بود که در فروردین سال 1402 به 18.5 درصد رسیده بودیم و متوسط سالی دو درصد سهم بازار از دست داده بودیم.

وی، افزود: سال 1402 اولین سالی بود که موفق شدیم شیب نزولی از دست دادن سهم بازار مبلغ پایانه های فروشگاهی را به صفر برسانیم و با 18.5 درصد شروع کردیم و با 18.6 درصد به اتمام رساندیم و اگرچه رشد کمی داشتیم، ولی از سال 96 به بعد، اولین سالی بود که توانستیم با حفظ سهم بازار، رشد اندکی را داشته باشیم.

تقی پور، اظهار کرد: عمر پایانه های ما زیاد است و از شرکت های قدیمی این حوزه هستیم و شبکه پایانه های فروشگاهی ما میانگین سنی هفت سال را دارند. در این راستا به سمت تامین پایانه های فروشگاهی جدید رفتیم و حدود 200 هزار پایانه در سال 1402 در سطح کشور نصب کردیم.

وی، ادامه داد: از طرفی دیگر در سال 1402 در راستای افزایش رضایت از خدمات مشتریان، موضوع مرکز تماس غیرمتمرکز در استان ها را داشتیم و مرکز تماس یکپارچه با سرشماره کشوری 30900 را افتتاح و صدای مشتریان را به صورت یکپارچه  از دی ماه 1402 دریافت کردیم.

محمدمهدی تقی پور

با بهینه سازی شبکه، حائز رتبه اول از لحاظ مبلغ تراکنش ها شدیم

مدیرعامل به‌پرداخت ملت، گفت: موضوع دیگر بحث بهینه سازی شبکه بود که با توجه به گستردگی به‌پرداخت، در صدد جمع آوری پایانه های ناکارآمد برآمدیم؛ چراکه بالاترین ضریب بهره وری فروشگاه ها متعلق به شرکت به‌پرداخت است و در این زمینه در سال 1402 به صورت افزایشی پیش رفتیم. همچنین دارای 1.8 درصد میانگین بهره وری در شبکه هستیم و POSهای ما حدود دو برابر POSهای محصولات شبکه شاپرک کار می کنند و به‌پرداخت با اینکه از لحاظ تعداد POS بین PSP های کشور رتبه چهارم را دارد، اما از لحاظ مبلغ تراکنش ها رتبه اول را دارد که بهینه سازی شبکه باعث شد این رتبه اول کسب شود.

وی، ادامه داد: همچنین با توجه به این بهینه سازی های صورت گرفته از لحاظ درآمدی هم درآمدمان در حوزه کارمزدی را افزایش دادیم.

تقی پور، خاطرنشان کرد: سال گذشته افزایش 22 درصدی در فروش شارژ اپراتوری داشتیم. همچنین چند پروژه ملی را آغاز کردیم که همکاری با شرکت ملی پست یکی از آنهاست که پایانه های اندرویدی را در اختیار موزعین پست قرار دادیم که بحث تسهیم مبلغ خرید در محل تحویل مورد نظر بود. یکی از چالش های پست، خریدهای اینترنتی بود که هزینه های بین فروشنده و شرکت پست تقسیم می شد و با ارائه این خدمت، مشکل را رفع کردیم.

با همکاری شرکت پست، امکان احراز هویت در محل را مهیا کردیم

مدیرعامل به‌پرداخت ملت، اظهار کرد: امسال همکاری جدیدی با شرکت پست داریم که در بحث توزیع مدارک هویتی است که به نوعی خدمت جدیدی است و نیاز داریم احراز هویتی در محل انجام شود، در همین راستا با پایانه های شرکت، از طریق اثر انگشت در محل مشتری، احراز هویت را انجام می دهیم.

وی، ادامه داد: پروژه دیگر ما، دفاتر پیشخوان و معاینه فنی است که با شـــرکت آی تی ساز این پروژه را پیش بردیم.

تقی پور، اظهار کرد: یکی از امور دیگر در به‌پرداخت بحث سامانه کشف تقلب و تراکنش های قمار بود که بهره برداری کردیم و دستاورد آن کاهش و پایش چشمگیر تراکنش های مشکوک به قمار بود و توانستیم امتیاز خود را در این زمینه افزایش دهیم که این دستاوردها در حوزه ‌پرداخت بود.

به‌پرداخت ملت؛ اولین شرکت در پیاده سازی پروژه ریال دیجیتال

وی، ادامه داد: ما دستاوردهای قابل توجهی هم در حوزه بانک داشتیم. پروژه ریال دیجیتال از طرف بانک به ما ابلاغ شد که به عنوان اولین شرکت و اولین بانک توانستیم پیاده سازی کنیم و این پروژه به عنوان اولین بانک در کیش پیاده سازی شد و مردم توانستند به صورت عملیاتی پرداخت های خود را انجام دهند.

محمدمهدی تقی پور به پرداخت

برای اولین بار، کیف پول بانک عامل را برای ایرانسل پیاده سازی کردیم

تقی پور، اظهار کرد: پروژه دیگر که در حوزه بانکی بود و به‌پرداخت سعی در انجام آن داشت، پیاده سازی کیف پول بانک عامل بر مبنای سند بانک مرکزی بود که این پروژه را اولین بار برای ایرانسل پیاده سازی کرده و تحویل دادیم.

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در سال گذشته پروژه کهربا بود که به عنوان یکی از بانک های پیشگام در حوزه صادرکنندگی کارت، این کار را انجام دادیم و امسال نیز موضوع پذیرندگی آن را پیش می بریم و به زودی به اتمام می رسد.

وی، گفت: برخی اقدامات فنی و زیرساختی نیز انجام دادیم. بحثی در موضوع ارتقای امنیت  داشتیم و توانستیم HSM را بر روی سوییچ پذیرندگی برای به‌پرداخت نصب و راه اندازی کنیم که در ممیزی های امنیتی پیش تر برای ما چالش برانگیز بود.

افزایش پایداری و کاهش زمان عیب یابی، با جداسازی سوییچ های صادرکنندگی و پذیرندگی

تقی پور، افزود: موضوع بعدی که در حوزه زیرساختی پروژه بزرگی به شمار می‌رود، جداسازی سوییچ های صادرکنندگی و پذیرندگی بود که قبلا یکپارچه بودند و در شهریورماه سال گذشته دیتابیس آنها را جدا کردیم و سپس هر سوییچ را به یک سایت منتقل کردیم که منجر به پایداری بیشتر و کاهش زمان عیب یابی و رفع مشکل در این حوزه شد؛ پایداری موضوع مهمی است که در حوزه کارت و پایانه فروشگاهی حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، خاطرنشان کرد: سوییچ پرداخـت و کارت، هستـــه های اصلی فنی ما بودند که از لحاظ فنی با این جداسازی تاثیرپذیری این دو سوییچ از هم را کم کردیم و این پروژه از سال پیش در دستور کار شرکت قرار گرفت که در زمان کوتاهی انجام شد و بدین وسیله قطعی ها کاهش یافت.

وی، ادامه داد: در همین حال، پروژه HA کردن سوییچ صادرکنندگی را انجام دادیم و امسال هم این پروژه را مدنظر داریم تا بر روی سوییچ پذیرندگی هم انجام دهیم.

جداسازی شبکه به‌پرداخت از بانک ملت به منظور افزایش امنیت سایبری

تقی پور، افزود: چالش بعدی که با آن مواجه شدیم، بحث حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت بود که تا جایی که توانستیم شبکه به‌پرداخت تحت تاثیر قرار نگرفت و از همان زمان با ابلاغ نهادهای بالادستی جداسازی شبکه به‌پرداخت از بانک ملت را آغاز کردیم؛ چراکه پیش‌تر تمام زیرساخت ها و شبکه به صورت مشترک استفاده می شد.

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، خاطرنشان کرد: از سال گذشته جداسازی به‌پرداخت و بانک ملت ابلاغ شد و با توجه به اینکه این موضوع در بودجه سالیانه شرکت در نظر گرفته نشده بود ما را دچار چالش مالی دیگری کرد. این پروژه با همت همکاران فنی آغاز و تجهیزات آن تهیه شد و اکنون تا حدود خوبی پیشرفت داشته و تا پایان امسال جداسازی انجام خواهد شد.

وی، ادامه داد: در سال 1403 رویکردهای متفاوتی را شروع کردیم. ما امسال به بازار، چه در حوزه پایانه های فروشگاهی و چه درگاه های اینترنتی توجه بیشتری داریم.  به‌پرداخت در حوزه بازار اینترنتی همکاری کمی با پرداخت یارها داشت که سعی کردیم توسعه خدمات به این شرکت ها را در دستور کار داشته باشیم و تا کنون حدود 120 قرارداد همکاری در این حوزه امضا کرده ایم.

تقی پور، اظهار کرد: یکی از چالش های دیگر سال گذشته، موضوع نقدینگی بود که با حمایت بانک ملت بخشی از آن را از منابع خارج شرکت جذب کردیم.

افزایش سهم بازار با بازیابی و نصب پایانه‌های فروشگاهی

وی، ادامه داد: در پایانه فروشگاهی 200 هزار دستگاه را بازیابی و نصب کردیم که سهم بازار ما از 18.6 درصد به 19.05 درصد در مهرماه امسال رسیده است که نشانگر بهبود فعالیت های شرکت است.

به پرداخت

اعتمادسازی در حوزه توان فنی، ‌عامل همکاری در توسعه شبکه جدید هوشمند سوخت

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، خاطرنشان کرد: همکاری مهمی  با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در موضوع سامانه هوشمند سوخت داریم؛ هم در ارتقای امنیت سامانه با این شرکت همکاری می کنیم و هم در بحث تعمیر کارت خوان های سامانه هوشمند فعال هستیم و تا کنون حدود 30 هزار PT را تعمیر و به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تحویل دادیم و در اواسط سال هم تقدیرنامه ای از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران دریافت کردیم که این موضوع به نوعی آغاز همکاری مجدد بود. همچنین بحث ارتقای امنیتی سامانه را در دستور کار داریم که در فروردین ماه امسال آغاز شده است. از طرفی با اعتمادسازی نسبت به توان فنی شرکت، ‌همکاری در توسعه شبکه جدید هوشمند سوخت را در دستور کار داریم.

تولید سوییچ صادرکنندگی و پذیرندگی با تکیه بر توان دانش بنیانی به‌پرداخت ملت

تقی پور، پیرامون حمایت از تولید داخل در شرکت به‌پرداخت ملت، گفت: به‌پرداخت هر دو سوییچ صادرکنندگی و پذیرندگی را با تکیه بر توان داخلی تولید کرده و از این حیث شرکتی دانش بنیان هستیم. این امر دست ما را باز گذاشت تا سرویــس های مختلفی را توسعه دهیم که یکی از آنها در سال گذشته موضوع فروش گاز مایع بود که پیاده سازی کردیم و در مناطق مرزی فعال هستیم و عملا دانش بنیان بودن عامل آن بود.

وی ادامه داد: در بحث صادرکنندگی نیز سرویس های مختلفی در شبکه بانکی داریم که از اربعین سال گذشته ATMهای بانک ملت در فرودگاه و مناطق مرزی قرار گرفته و ارز مسافرتی را ارائه می کنند و در فرودگاه امام خمینی (ره) و مناطق مرزی این ATMها قرار گرفته است.

به‌پرداخت ملت؛ رکوردار سهم بازار اینترنتی از نظر عملکردی و تعداد تراکنش

تقی پور افزود: یکی از رکوردهایی که سال گذشته از لحاظ عملکردی و تعداد تراکنش داشتیم که حاکی از قدرت سوییچ های ماست، سهم بازار اینترنتی از نظر تعداد تراکنش است که به 39 درصد رسیده و همچنین 45 درصد تراکنش های موبایلی را در دست داریم.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر طی دو سال اخیر بازسازی کردن پایانه های فروشگاهی بود که با توجه به کاهش هزینه و افزایش بهره وری مالی شرکت انجام شد و 50 هزار پایانه قدیمی را در فرایندی مجدد به بازار تزریق کردیم. همچنین بحث کوتاه کردن رسید دستگاه های فروشگاهی بود؛ چراکه عمده این کاغذها وارداتی است و ارزبری دارد، لذا تا حدود 40 درصد طول کاغذ رسیدها را کاهش دادیم.

وی، افزود: توسعه همکاری با فین‌تک هایی همچون اسنپ پی و دیجی پی را داریم که به این پروژه بها می دهیم و همکاری در سرویس های مالی با سامانه های مختلف را در دست داریم و تا پایان پاییز بحث بازنویسی برنامه سکه را در دستور کار داریم که از ابتدای امسال با کار بر روی آن، نسخه بتای آن بیرون آمده و خدمات موبایلی و اینترنتی مختلفی را بر روی آن راه اندازی کردیم و محوریت آن سرویس های پرداختی و اعتباری است و ساختار پلتفرمی دارد و در تبادل سرویس با پلتفرم های دیگر هستیم و حوزه مدیریت ثروت و اعتباری را روی سکه می آوریم.

همکاری با مجموعه های دانش بنیان به منظور ارائه سرویس به توریست ها

وی، پیرامون ورود به حوزه بین الملل، گفت: با توجه به تحریم ها و اینکه حوزه بانکی همیشه تحت تحریم های سخت قرار داشته، عملا موفق به ارائه سرویس به حوزه های بیرونی نشده بودیم، ولی قابلیت ارائه آن را داریم و در همین راستا هم مذاکراتی داشتیم که با عراق همکاری داشته باشیم که البته با توجه به تحریم ها عملیاتی نشده است، اما برای همکاری با سایر کشورها و ارائه خدمت آمادگی داریم. همچنین در حوزه پرداخت ها پروژه ای را در نظر گرفتیم که مخصـــوص توریست هاست؛ اینکه ایرانیان بتوانند از خدمات سایر کشورها استفاه کنند، همچنین توریست های خارجی هم بتوانند برای تبدیل ارز و پرداختی ها از خدمات ما استفاده کنند که در همین راستا با چند مجموعه دانش بنیان در حال همکاری هستیم.

نیروی انسانی یکی از اصلی ترین ذخیره های به‌پرداخت ملت است

تقی پور پیرامون توجه این شرکت به نیروی انسانی، گفت: طی سال جاری، اصلاح ساختار بازاریابی و پشتیبانی پذیرندگان را داشتیم که شرکـت یاس آن را انجـــام می دهد و یکی از چالش های ما بحث پرداختی ها به پرسنل پشتیبان بود که امسال با تلاش به‌پرداخت و حمایت هیات مدیره، اصلاح مالی در قرارداد با شرکت یاس را انجام دادیم که پرداختی ها در این حوزه افزایش یافت و در به‌پرداخت نیز با توجه به مهاجرت نیروی فنی، با حمایت هیات مدیره به اصلاح ساختار مالی و درآمدی منجر شد تا در حوزه نیروی انسانی از لحاظ معیشتی خدمات مختلفی ارائه دهیم که خروج نیروها را کنترل کردیم تا نیروی انسانی که یکی از اصلی ترین ذخیره های شرکت است را حفظ کنیم.

پایداری و توان بالای سوییچ از مزیت های رقابتی ماست

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، پیرامون مزیت رقابتی این شرکت، اظهار کرد: یکی از مزیت های رقابتی ما پایداری و توان بالای سوییچ است که در انتهای سال نشان دادیم که بالاترین پایداری را در بین تمام شرکت های همکار داشتیم که مزیت مهمی است و در کمترین زمان ممکن مشکلات را رفع می کنیم که نمونه آن این است که در دیتابیس امسال مشکلی داشتیم که سریع حل شد.

وی، افزود: مزیت دیگر بحث بازاریابی ماست که کیفیت آن نسبت به سایر رقبا بهتر است و از طرفی هم همیشه حمایت بانک ملت را داشتیم و به عنوان بانکی که خدمات گسترده دارد، این بسته، مزیت رقابتی خوبی در شبکه بانکی ایجاد کرده و پذیرندگان خوبی را جذب کردیم که نشان دهنده آن، ضریب بهره وری ما در شبکه شاپرک است.

تقی پور در پایان اظهار کرد: یکی از چالش های شرکت های PSP کاهش سوددهی است که با توجه به فعالیت های فوق الذکر، توجه به این موضوع را مد نظر داشتیم و همچنان یکی از پر بازده ترین شرکت ها در کشور هستیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.