مصوبه مجلس در مقابله با رانت بزرگ و لاتاری غیرعادلانه فروش خودروسازان انحصاری
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: مصوبه جدید مجلس، قدم اول است برای تحول در صنعت خودرو؛ مصوبهای که به جنگ غول انحصار رفته است.
به گزارش سیتنا، سید محسن دهنوی در توئیتهایی نوشت:
از حدود ۱۲۰۰ واحد قطعهساز کشور، ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند که از این تعداد، ۴۰۰ واحد در حالت تعطیل یا نیمهتعطیل بهسر میبرند. عملا در حال حاضر از نصف ظرفیت قطعهسازی کشور استفاده میشود.
ظرفیت واقعی قطعهسازان به اندازه تولید سالانه ۲.۲ میلیون خودرو است اما در سالهای اخیر کمتر از ۸۰۰ هزار خودرو تولید شده است. این امر باعث تعلیق حدود ۱۵۰ هزار گارگر در کارگاههای قطعهسازی شده که نهایتا دو یا سه روز در هفته بکارگیری میشوند.
با وجود رانت بزرگ و لاتاری غیرعادلانه فروش خودروسازان انحصاری، سهم سایر خودروسازان بخش خصوصی از کل تولید سالانه خودرو کشور، از ۱۱.۵ درصد در سال ۹۷ به ۵.۲ درصد در سال ۹۹ رسیده است. مصوبه جدید مجلس، قدم اول است برای تحول در صنعت خودرو؛ مصوبهای که به جنگ غول انحصار رفته است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید