کدخبر :307979 پرینت
02 مهر 1403 - 15:16

تایید استفاده بدون اجازه پلت‌فرم‌های اجتماعی از داده‌های کاربران

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا افشا کرد که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اینستاگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک، تیک‌تاک، توییچ، یوتیوب، دیسکورد، اسنپ چت، ایکس و ردیت مقادیر عظیمی از داده‌های کاربران را جمع‌آوری و پردازش می‌کنند؛ در حالی که شفافیت یا کنترل کمی به کاربران ارائه می‌دهند و سیاست‌های مدیریت و نگهداری داده‌های این شرکت‌ها ناکافی است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، «کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده» (اف‌تی‌سی) اخیرا گزارشی منتشر کرد که نحوه مدیریت داده‌های کاربران توسط رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه با تمرکز بر استفاده از این داده‌ها در سیستم‌های هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اف‌تی‌سی دریافت که پلتفرم‌هایی مانند «متا» (اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک)، «تیک‌تاک»، «توییچ»، «یوتیوب»، «دیسکورد»، «اسنپ چت»، «ایکس»، و «ردیت» مقادیر عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کنند، در حالی که شفافیت یا کنترل کمی به کاربران ارائه می‌دهند، و سیاست‌های مدیریت و نگهداری داده‌های این شرکت‌ها ناکافی است.

گزارش اف‌تی‌سی تأکید می‌کند که این پلتفرم‌ها از طریق فناوری‌های ردیابی، دلالان داده، و روش‌های دیگر داده‌های کاربران را اغلب بدون آگاهی یا رضایت آنها جمع‌آوری می‌کنند. این سازمان هشدار داد که در حالی که این شیوه‌ها برای شرکت‌ها سودآور هستند، خطرات قابل‌توجهی برای حریم خصوصی، آزادی‌ و امنیت کاربران، مانند سرقت هویت و تعقیب، به وجود می‌آورند.

یکی از نگرانی‌های اصلی، شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها در ارتباط با کودکان و نوجوانان است، که موضوعی است که توجه بیشتری از سوی قانون‌گذاران آمریکایی به خود جلب کرده است. کنگره در حال بررسی لوایحی است که توسط سنا برای رسیدگی به تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر کاربران جوان‌ تصویب شده‌اند. متا اخیراً برای حساب‌های نوجوانان کنترل‌های پیشرفته والدین معرفی کرد.

علاوه بر این، گزارش اف‌تی‌سی نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ فناوری فعالانه در حال جمع‌آوری داده‌ها برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود هستند، و اغلب داده‌های خصوصی را از پشت دیوارهای پرداخت یا صفحه‌های ورود به سیستم با کمترین اطلاع‌رسانی یا بدون اطلاع به کاربران به دست می‌آورند.

در واکنش، گروه‌های صنعت تبلیغات این گزارش را مورد انتقاد قرار دادند و از ارزش خدمات پشتیبانی‌شده توسط تبلیغات دفاع کردند، و توصیف اف‌تی‌سی از روش کار خود به عنوان «نظارت تجاری گسترده» را رد کردند.

با این حال، گزارش کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد حریم خصوصی داده‌ها و شفافیت، به‌ویژه در ارتباط با هوش مصنوعی و گروه‌های کاربران آسیب‌پذیر، را آشکار می‌کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.