کدخبر :304660 پرینت
30 تیر 1403 - 14:54

نخستین دوره المپیک بازی‌های الکترونیکی در عربستان

عربستان اخیرا میزبان جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی بود که با تحریم بعضی از هواداران، بازیکنان و مفسران، به دلیل سوابق حقوق بشری این کشور روبرو شد، اما با این حال، یک فرصت عالی برای فراهم کردن موقعیت شرکت در بازی‌های رقابتی برای افراد جدید است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، رئیس یکی از بزرگترین تیم‌های بازی‌های الکترونیکی در جهان می‌گوید «المپیک ورزش‌های الکترونیکی»، بازی‌های کامپیوتری را «در همان سطح مسابقات المپیک زمستانی و تابستانی قرار خواهد داد».

چند روز پیش کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که یک توافق همکاری ۱۲ ساله برای برگزاری این رویداد مستقل، با عربستان سعودی امضا کرده است.

عربستان اخیرا میزبان جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی بود که با تحریم بعضی از هواداران، بازیکنان و مفسران، به دلیل سوابق حقوق بشری این کشور روبرو شد.

آلبان دشلوت، مدیر عامل شرکت «جی‌۲ ای‌اسپورتس»، گفت که معادل الکترونیکی بازی‌های المپیک، با میزان مشارکت برابر گیمرهای مرد و زن، برگزار خواهد شد.

آلبان می‌گوید کمیته بین‌المللی المپیک از او خواسته درباره برنامه‌های این نهاد برای جذب مخاطبان جوان‌تر به آنها مشاوره بدهد.

او معتقد است که این یک فرصت عالی برای فراهم کردن موقعیت شرکت در بازی‌های رقابتی برای افراد جدید است.

او می‌گوید: «در ۲۰ سال گذشته ورزش‌های الکترونیکی و بازی‌های کامپیوتری در حال رشد بوده‌ است. واضح است که این فقط یک روند زودگذر نیست. ما سال‌هاست که می‌بینیم میلیون‌ها نفر فینال‌ مسابقات مهم را تماشا می‌کنند.»

به باور او «قابلیت بالقوه‌ای که در این زمینه وجود دارد، مایه ترس و نگرانی نیست بلکه باعث شور و هیجان است».

آلبان گفت که نقطه عطف این رویدادها، برگزاری بازی‌های مشترک‌المنافع و بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲ بود، که مسابقات ورزش‌های الکترونیکی را در کنار ورزش‌های سنتی‌ برگزار کردند.

او می‌گوید: «افرادی از کمیته المپیک حضور داشتند که مشخص بود تازه متوجه شدند ماجرا از چه قرار است.»

با وجود اعلام موفقیت این تجربه، فدراسیون بازی‌های مشترک‌المنافع اعلام کرد که ورزش‌های الکترونیکی بخشی از بازی‌های ۲۰۲۶ استرالیا نخواهد بود. این فدراسیون برنامه‌ای برای برگزاری یک رویداد جداگانه هم اعلام نکرده است.

آلبان معتقد است که این تصمیم درست است چون مانع از این می‌شود که بازی‌های موجود از این که هست، بزرگتر شود.

او می‌گوید: «میزبانی مسابقات برای هر شهری کار دشواری خواهد بود.»

«فکر می‌کنم این تحولات فضای بیشتری برای بزرگداشت بازی‌های کامپیوتری و ورزش‌های الکترونیکی ایجاد می‌کند، تا اینکه یک ورزش‌ به این رویدادها اضافه کند.»

کال آو دیوتی در مقابل ارزش‌های المپیک

هنوز مشخص نیست کدام بازی‌ها در این رقابت شرکت خواهند کرد، اما در مسابقات کشورهای آسیایی و مشترک‌المنافع، بازی‌های راکت لیگ، لیگ آو لجندز، ای‌ای اسپورتس اف‌سی و استریت فایتر حضور داشتند.

تردیدی که مطرح شده این است که آیا بازی‌های مشهوری مانند کال آو دیوتی و کانتر-استرایک ۲، با سبک تیراندازی اول شخص، در این رقابت شرکت خواهند داشت یا نه.

آلبان می‌گوید او نیز درباره این موضوع که این بازی‌ها از ابتدا در رقابت‌ها حضور خواهند داشت یا نه، تردید دارد.

او می‌گوید: «اگر از من بپرسید آیا سال آینده این اتفاق خواهد افتاد، پاسخ خواهم داد احتمالا نه.»

«من فکر می‌کنم در آینده و با یافتن یک نوع توازن با ارزش‌هایی که کمیته المپیک می‌خواهد به نمایش بگذارد، کاملا ممکن است این اتفاق بیفتد.»

یکی از تفاوت‌های بزرگ، این خواهد بود که بازیکنان زیر پرچم ملی خود رقابت خواهند کرد، چشم‌اندازی که آلبان به طور خاص به خاطر آن هیجان‌زده است.

او می‌گوید: «همه می‌خواهند ببینند که یک تیم دانمارکی در مقابل یک تیم کره‌ای چه خواهد کرد. من هم دوست دارم چنین رقابتی را ببینم.»

همچنین امکان این که بازیکنان سوپراستار از تیم‌های رقیب، برای بازی در تیم‌های ملی خود متحد شوند، بیشتر می‌شود.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ لی سانگ‌-هیوک، نماد بازی لیگ آو لجندز و معروف به «فیکر»، همراه با جونگ جی‌-هون، گیمر بازی جن جی و مشهور به «چووی»، عضو تیم کره جنوبی بودند.

انتهای پیام

 
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.