کدخبر :307091 پرینت
15 شهریور 1403 - 20:05

اولین معاهده بین‌المللی هوش مصنوعی امضا می‌شود

سازمان حقوق بشر شورای اروپا اعلام کرد که اولین معاهده بین‌المللی الزام‌آور هوش مصنوعی برای امضای کشورهایی که بر سر آن مذاکره کرده‌اند، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا آماده خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا و به نوشته خبرگزاری رویترز، کنوانسیون هوش مصنوعی که از سال ۱۳۹۸ در دست بررسی بود، و در اردیبهشت سال جاری پس از بحث و گفت‌وگو بین ۵۷ کشور به تصویب رسید، در کنار ترویج نوآوری مسئولانه، به خطرات احتمالی هوش مصنوعی می‌پردازد.

شابانا محمود، وزیر دادگستری بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت که «این کنوانسیون گامی بزرگ برای اطمینان از این است که فناوری‌های جدید می‌توانند بدون از بین بردن دیرپا‌ترین ارزش‌های ما، از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون، مهار شوند.»

کنوانسیون هوش مصنوعی عمدتاً بر حمایت از حقوق انسانی افرادی که سامانه‌های هوش مصنوعی بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد، متمرکز است و مجزا از قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا است که ماه گذشته میلادی به اجرا درآمد.

شورای اروپا در سال ۱۹۴۹ میلادی تأسیس شد و ۴۷ کشور، از جمله هر ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، عضو آن هستند.

فرانچسکا فانوچی، کارشناس حقوقی مرکز اروپایی برای ایجاد قانون غیرانتفاعی، که در کنار دیگر گروه‌های جامعه مدنی در روند تدوین معاهده مشارکت داشت، به رویترز گفت که «تدوین اصول و تعهدات در این کنوانسیون به اندازه‌ای گسترده و پر از اخطار است که قطعیت حقوقی و قابلیت اجرایی مؤثر قوانین را به طور جدی زیر سوآل می‌برد.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.