کدخبر :306966 پرینت
13 شهریور 1403 - 11:07

پهنای باند ناکافی و فیلترینگ؛ دو چالش اصلی حوزه فاوا

رئیس انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، معتقد است: یکی از چالش های حوزه آی سی تی عدم پهنای باند مورد نیاز کشور علی الخصوص دانشگاهیان و دیگری مسئله فیلترینگ است و باید به روش مطلوبی سیاست های مربوطه پیاده شود.

متن خبر

دکتر مسعود شفیعی، رئیس انجمن علوم مهندسی برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون انتظارات و اولویت هایی که وزیر ارتباطات دولت چهاردهم باید مدنظر قرار دهد، گفت: جامعه دانشگاهیان از حضور دکتر ستار هاشمی در راس هرم ICT کشور خوشحال است، چراکه با تجربه علمی و سواد بالا برگزیده شده اند؛ همچنین این انتخاب از نظر نخبگان مایه مسرت است و به کاهش مهاجرت و بازگشت نخبگان به کشور منجر خواهد شد.

وی، ادامه داد: در حوزه ارتباطات کشور با دو چالش مواجه هستیم و اکنون جایگاه آی سی تی کامل تر است و شامل دو بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد و مردم همانند آب و نان هر روز به آن نیاز دارند، لذا باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه در صورت کوتاهی و یا نقصان در این حوزه، مردم با مشکل مواجه خواهند شد.

رئیس انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، تاکید کرد: یکی از چالش های حوزه آی سی تی عدم پهنای باند مورد نیاز کشور علی الخصوص دانشگاهیان است و نگرانی هایی از سمت این جامعه علمی وجود دارد، به طور مثال استادی می خواهد با دانشجویانش جلسه مجازی برگزار کند و یا فایلی را ارسال کند و نباید نگران برقراری ارتباط باشد.

شفیعی، خاطرنشان کرد: دومین چالش حوزه آی سی تی، مسئله فیلترینگ است و مردم هم برای اینترنت و هم برای فیلترشکن هزینه پرداخت می کنند، آن هم در شرایطی که کشوری مانند کره جنوبی، اینترنت تقریبا رایگانی دارد و اپلیکیشن ها درآمد خاص خود را دارند؛ و دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه تودیع و معارفه وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت ناراضی بودند و باید به روش دیگری سیاست های مربوطه پیاده شود و اینکه فکر کنیم فیلترینگ باعث جلوگیری از فساد اخلاقی می شود، صحیح نیست؛ چراکه فیلترینگ با پرداخت 200 هزار تومان دور زده می شود.

استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر در ادامه به خبرنگار سیتنا اشاره کرد: به عنوان استاد دانشگاه از مسوولان درخواست دارم که برای این دو زمینه شرایطی را فراهم کنند که با آمدن دکتر پزشکیان نیز مردم خوشحال شوند و حس کنند که برخی از مسائل حل می شود؛ دکتر هاشمی نیز باید پیگیر باشد و برای مردم ایران علی الخصوص دانشگاهیان در این دو مورد، اقداماتی را لحاظ کند.

وی، تشریح کرد: دکتر هاشمی باید ارتباط صنعت و دانشگاه را ایجاد کند و یکی از نهادهای قوی در این زمینه سندیکای مخابرات ایران است که توسعه تجهیزات مخابراتی را در دستور کار دارد و باید از تجربه آنها استفاده کرد.

رئیس انجمن ICT گفت: وزیر ارتباطات دولت چهاردهم همچنین باید از تجربیات دانشگاهیان و بخش خصوصی استفاده کند و برای انتخاب مدیران و معاونین از افراد متخصص بهره گیرد.

وی در پایان به سیتنا، اعلام کرد: دکتر هاشمی باید با سه اپراتور اصلی تلفن همراه که همراه اول، ایرانسل و رایتل هستند، ارتباط نزدیکی برقرار کند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.